Now Reading
Andreea Ion @CORPORATE WELLBEING: Leadershipul transformațional inspiră și motivează, dând sens muncii

Andreea Ion @CORPORATE WELLBEING: Leadershipul transformațional inspiră și motivează, dând sens muncii

Revista Psychologies
Andreea Ion

Conform unui studiu global, managerii joacă un rol esențial în îmbunătățirea sănătății mintale la locul de muncă. Prin adaptabilitate și conștientizare, vor putea menține echilibrul între cerințele companiei și nevoile angajaților.

Pe 14 Mai te așteptăm să ni te alături la Gala CORPORATE WELLBEING AWARD, pentru a sărbători excelența și inovația în crearea unui mediu de lucru care promovează fericirea și bunăstarea! 

Cu peste 20 de ani experiență în business și HR, Andreea Ion, speaker la  CORPORATE WELLBEING AWARD, crede mult în autenticitate, inovare, în customizarea și personalizarea proiectelor și inițiativelor de HR, inclusiv în zona de wellbeing.

Ce rol credeți că joacă liderii și managerii în promovarea sănătății mintale la locul de muncă?

Andreea Ion: Unul dintre cele mai neglijate aspecte ale culturii companiei este sănătatea mintală. Aceasta are un impact asupra stării de bine a angajaților, a productivității și a satisfacției generale la locul de muncă. Angajații care se află într-o stare bună au performanțe peste medie, colaborează eficient cu ceilalți și promovează o cultură pozitivă a muncii. Promovarea și prioritizarea sănătății mintale poate duce la o mai mare retenție și implicare a angajaților prin reducerea stresului, a epuizării și a absenteismului.

Liderii și Managerii unei companii joacă un rol crucial în promovarea sănătății mintale la locul de muncă. Ei dau tonul, ei impun cultura companiei prin puterea exemplului, asigurându-se că valorile se aliniază cu cultura promovată, că sunt încurajate comportamentele aliniate cu valorile și descurajate cele aflate în antiteză.

Cum stilurile de leadership diferă și cum angajații au motivații diferite, personalizarea este cheia pentru orice tip de program am implementa, în orice sferă de activitate, dar mai ales în cea a sănătății mintale, care a rămas parcă în urma vremurilor și continuă să fie un subiect tabu într-o perioadă în care omenirea a evoluat atât de mult, cel puțin din punct de vedere tehnologic.

Revenind la lideri, s-a constatat că leadershipul transformațional are un efect pozitiv asupra sănătății mintale, cei care abordează un astfel de stil de conducere inspiră și motivează echipe, dând sens muncii și favorizând creșterea individuală. În opoziție, statisticele îi pun pe liderii toxici și cu ego-uri nemăsurate. Ei sunt micromanageri și folosesc intimidarea și abuzurile, promovând o cultură care crește stresul psihologic în cadrul echipei.

Din punctul meu de vedere liderii situaționali sunt cei care în mod natural au rezultate foarte bune în sfera sănătății mintale a angajaților, pentru că își adaptează stilul de conducere astfel încât să răspundă nevoilor colegilor lor. Sigur că este mai solicitant pentru cel care îl practică și necesită o atenție deosebită la nevoile fiecărui angajat, fără a scăpa din vedere nevoile companiei. Dar în același timp este cel mai eficient pentru că abordează personalizat modul în care fiecare angajat performează, pentru că suntem diferiți – din fericire .

Există anumite competențe și politici pe care le considerați cruciale în acest sens?

Andreea Ion: Conform unui studiu global, angajații consideră că managerii au un rol mai mare în îmbunătățirea sănătății lor mintale, decât au terapeuții sau chiar partenerii de viață. Astfel, managerii jonglează cu roluri multiple, printre care cele de arbitri, mediatori și rezolvatori de probleme. Această poziție, responsabilă de menținerea echilibrului între cerințele bordului companiilor și nevoile colegilor necesită ADAPTABILITATE.

Astfel conștientizarea managerilor și a liderilor în ceea ce privește sănătatea mintală nu mai este un “nice-to-have”, ci o competență esențială care conduce la performanță. Investind în sănătatea mintală a liderilor și în instruirea lor pe acest topic, organizațiile își pot debloca întregul potențial într-o lume în continuă schimbare, în care tehnologia și inteligența artificială coexistă cu importanța conexiunilor umane.

Astfel, inițierea unor cursuri de formare pentru manageri astfel încât aceștia să recunoască semnele de suferință, să încurajeze ascultarea empatică și să reducă stigmatizarea, trebuie să fie un obiectiv strategic, care face diferența. 

Dincolo de cursuri și abordarea holistică a stării de bine, crearea unui mediu sigur și lipsit de prejudecăți în care angajații se simt confortabil să vorbească despre sănătatea mintală, se poate încuraja și menține prin câteva practici de lucru, susținute de competențe și principii etice: 

1.ACCESIBILITATE: Încurajarea unei culturi a comunicării deschise, în care angajații să știe că managerii și liderii sunt disponibili pentru discuții despre sănătatea lor mintală, în care ușa este întotdeauna deschisă și urechile  sunt gata să asculte, este critică.

2.EMPATIE: Managerii trebuie să manifeste compasiune și empatie atunci când angajații îi abordează referitor la preocupările lor legate de sănătatea mintală, să le înțeleagă perspectivele unice și să le ofere sprijin autentic chiar și după ce conversația s-a încheiat.

3.CONFIDENȚIALITATE: Orice conversație referitoare la sănătatea mintală trebuie să rămână strict confidențială, promovând astfel un mediu de încredere și siguranță.

4.TIMP: Cu o floare nu se face primăvară – întâlnirile periodice cu angajații pentru a vorbi despre ei, nu doar despre business, fac minuni. 

5.VULNERABILITATE: Cei mai mulți dintre noi, dacă nu toți, am avut provocările noastre. Împărtășirea propriilor experiențe sau provocări legate de acest subiect, cultivă o cultură în care oamenii se simt confortabil să-și împărtășească experiențele și să aibă grijă unii de ceilalți. 

Crearea unui spațiu sigur nu este doar un gest de compasiune și empatie, ci și unul strategic. 

Adoptând aceste principii nu numai că vom sprijini sănătatea mintală a angajaților, dar vom promova și o conexiune profundă și de durată, având un impact real în viața colegilor, nu doar în cea profesională, ci și în cea personală.

 

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top