Now Reading
Simona Ciff: adaptabilitatea este cheia

Simona Ciff: adaptabilitatea este cheia

Revista Psychologies
Adaptabilitatea este cheia

Direcția leadershipului este tot mai mult spre un leadership colaborativ. Echipele viitorului vor accepta tot mai greu să lucreze în echipe conflictuale sau unde liderul folosește un tipar autoritar, ne transmite Simona Ciff, Psiholog & psihoterapeut, doctor în științele educației, speaker la LEARNING FESTIVAL 2024

Cum ați acoperit contextul hibrid de muncă al angajaților? și care a fost impactul asupra activității voastre?  Ce v-a ajutat să vă adaptați?

Simona Ciff: Echipele noastre lucrează remote de obicei, însă sunt oameni care preferă să lucreze la birou. Am stabilit calendarul de activități și programele pe echipe iar ele se organizează în funcție de cum funcționează ei cel mai bine. Sunt colegi care solicită să se vadă cu restul echipei și atunci aranjăm în așa fel încât echipele să aibă timp împreună.

Dacă observăm că randamentul scade în cazul unor colegi care nu se alătură echipei, prima dată verificăm și vedem care este situație și pe urmă stabilim un calendar comun.

Se vehiculează că abilitățile de leadership se vor schimba, cum vezi trendul acesta? Și care este contribuția/susținerea la creșterea capabilităților din organizații?

S.C.: Este într-adevăr o tendință larg discutată faptul că abilitățile de leadership evoluează. Natura muncii, avansurile tehnologice și schimbările în structurile organizaționale contribuie la modificarea așteptărilor în ceea ce privește liderii.

Direcția leadershipului este tot mai mult spre un leadership colaborativ. Echipele viitorului vor accepta tot mai greu să lucreze în echipe conflictuale sau unde liderul folosește un tipar autoritar.

În echipele noastre am introdus, prin practică, câteva valori importante:

  • Vorbim deschis fără să luăm lucrurile personal. Avem câteva principii care ne ajută să facem asta: suntem responsabili pentru ceea ce simțim, facem și spunem, valoarea la toți e aceeași chiar dacă nivelul de competențe diferă, nu este unul superior și altul inferior.
  • Ne clarificăm mesajele până ajungem să înțelegem același mesaj în același fel.
  • Nu avem șef, ci manager de proiect care nu are aere de șef.
  • Râdem mult și glumim.
  • Avem un cult de a râde de propriile greșeli fără să ne simțim vinovați sau rușinați.
  • Căutăm cel puțin 4 soluții la o situație fără să pierdem timp și energie cu scuze sau căutarea vinovatului.

Care crezi că este rolul managerului în dezvoltarea individuală și de echipă? Cum pot companiile să susțină diferit acest rol?

S.C.: O echipă nu poate performa mai mult decât nivelul de înțelegere al managerului. De aceea, cred cu tărie că un manager este obligat moral să lucreze la propria dezvoltare și pe urmă să învețe abilități de (1) gestionare a proiectelor și (2) a echipelor.

Abilitățile de leadership implică capacitatea de a inspira și motiva membrii echipei, de a lua decizii eficiente și de a oferi direcție și obiective clare.

Abilitățile de comunicare, atât orale, cât și scrise, ar trebui să fie clare și concise, cu ascultare activă pentru a înțelege perspectivele membrilor echipei. Abilitățile interpersonale sunt cruciale pentru construirea și menținerea relațiilor pozitive în cadrul echipei și organizației în ansamblu, inclusiv rezolvarea conflictelor și promovarea unui mediu de lucru colaborativ.

Gestionarea eficientă a timpului este esențială, implicând prioritizarea sarcinilor, alocarea eficientă a timpului și delegarea cu succes a responsabilităților. Adaptabilitatea este cheie, presupunând flexibilitate pentru a naviga în circumstanțe și priorități schimbătoare, deschiderea la idei noi și abilitatea de a gestiona incertitudinea.

Abilitățile de rezolvare a problemelor includ gândirea analitică, capacitatea de a identifica și rezolva probleme complexe și resursele pentru a găsi soluții inovatoare. Luarea deciziilor ar trebui să fie informată și promptă, luând în considerare impactul pe termen lung asupra echipei și organizației, și echilibrând riscurile și beneficiile.

Abilitățile de construire a echipei implică crearea unei echipe coezive și performanțe, recunoașterea și valorificarea punctelor forte individuale și oferirea de oportunități de creștere și dezvoltare profesională. Gândirea strategică aliniază obiectivele echipei cu obiectivele generale ale organizației, presupune dezvoltarea și implementarea planurilor strategice și anticiparea tendințelor viitoare.

Inteligența emoțională include înțelegerea și gestionarea propriilor emoții, empatia față de emoțiile celorlalți și construirea unei culturi pozitive și de susținere în echipă. Rezolvarea conflictelor este crucială, necesitând abordarea promptă și constructivă a conflictelor, medierea disputelor și promovarea unei culturi a comunicării deschise pentru prevenirea conflictelor.

 

 

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top