Now Reading
Stiinta fericirii: de ce amintirile conteaza mai mult decat lucrurile pe care le cumparam

Stiinta fericirii: de ce amintirile conteaza mai mult decat lucrurile pe care le cumparam

Revista Psychologies

Despre fericire si despre iubire s-au scris, probabil, cele mai multe cuvinte de-a lungul timpului. Pentru ca sunt doua dintre mizele pentru care oamenii isi ghideaza viata. Fericirea, mai ales, reprezinta acel termen greu de definit si, in acelasi timp, greu de atins.  Pana ca filozofii, poetii sau psihologii sa ii dea o definitie concreta, oamenii au ajuns la concluzia ca ea este de fapt o stare generala de multumire si liniste, in anumite contexte ale vietii noastre. Insa care sunt, totusi, elementele care o asigura?

Desi in ultima vreme au aparut o sumedenie de tentantii materiale ce ne-au atras atentia, de la tendinte in materie de gadgeturi, haine cat mai interesante si obiecte de uz casnic ce ne fac viata mai usoara, se pare ca nu aceste lucruri ne fac, cu adevarat, fericiti.

Asta sustin o serie de cercetari din ultima vreme, focalizate nu pe definirea fericirii in sensul larg al cuvantului, ci pe motivele ce genereaza satisfactii omului modern, cel stresat din cauza job-ului, atacat de milioane de informatii si care incearca sa treaca prin toate astea cat mai usor.

Aceste cercetari au dus la aparitia multor articole extrem de populare in ultima vreme, care sustineau ca vom fi mai multumiti daca investim in experiente si nu in lucruri.

Altfel spus, pentru noi vor conta mai degraba amintirile acumulate in urma unor calatorii, ale unor activitati interesante, decat obiectele pe care le cumparam, pur si simplu, pentru a ne folosi de ele in fiecare zi sau doar sporadic.

Dr. Thomas Gilovich, profesor de Psihologie la Universitatea Cornell, spunea intr-un interviu pentru publicatia Fast Company ca „unul dintre dusmanii fericirii este adaptarea.

Cumparam lucruri ca sa ne faca fericiti si reusim sa obtinem asta. Insa numai pentru o perioada. La inceput, lucrurile noi ne incanta, insa ulterior ne adaptam si ne obisnuim cu ele”.

Asa ca, dupa cum sugereaza el, orice lucru pe care il cumparam, fie el un telefon ori o masina noua, ne va oferi satisfactie numai pentru scurt timp. La popul opus, ca durata si intensitate a fericirii, se afla experientele.

Sa zicem, spre exemplu, ca va cumparati un bilet de avion de pe bileteavion.ro, catre o destinatie la care ati visat de multa vreme.

Va exista, desigur, entuziasmul de dupa cumpararea biletului, emotia ca veti merge intr-un loc nou, insa aceste sentimente vor fi completate de cele din timpul calatoriei, dar si de amintiri.

Pentru ca, de fiecare data cand va veti aminti de momentele petrecute acolo, vor exista sentimente pozitive, iar asta va contribui la un soi de fericire – cu sensul de multumire si satisfactie indelungata.

cuplu pe plaja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Un studiu publicat in Journal of Positive Psychology si preluat de Huffington Post a analizat reactiile mai multor persoane, inainte de a cumpara diverse lucruri.

Respondentii au declarat ca sunt convinsi ca investitia in experiente si nu in obiecte i-ar face mai fericiti, insa, din punct de vedere logistic si financiar (pe termen scurt), le este mai simplu sa isi obtina multumirea in acest fel.

Iata cum explica si psihologul Catalina Vieru aceste lucruri: „Din cate am vazut lucrand in terapie si dezvoltare personala, oamenii sunt diferiti si isi primesc satisfactia din mai multe directii.

Fie din obiecte materiale, fie din experiente, fie din servicii, fie din validarea lor. Parerea mea e ca fericirea vine odata cu dezvoltarea personala, iar cand investesti in experiente noi, te dezvolti personal, ai niste insight-uri referitoare la ce iti doresti, ce nevoi ai, cum le poti implini.

Cand investesti in obiecte, nu atat de mult. Dar iti poti primi validare si satisfactie din multe lucruri, nu toata lumea are ca prioritate dezvoltarea personala. Ideea este ca nu sunt neaparat de acord cu teoria asta.

Ar fi dragut ca oamenii sa aiba nevoia de dezvoltare personala prin experiente, dar am observat ca diferiti oameni reactioneaza la diferite recompense. Cand investesti banii in tine – fie ca iti faci cadou obiecte sau experiente sau cursuri sau timp alaturi de cei dragi – asta iti oferi o recompensa.”

Si, daca studiile sustin ca trebuie sa ne alimentam sursele de amintiri, iata ce spun oamenii: „la prima vedere, as zice ca experientele conteaza – o plimbare prin locuri noi si frumoase, cu oameni noi si obiceiuri diferite; sau o masa buna si copioasa sau o seara de jocuri cu prieteni si vin.

Dar e cu dus si-ntors, pana la urma si cumpararea unui obiect fizic implica o experienta. Daca iti cumperi o rochie, rochia iti ofera experienta de a o purta, de a te simti mai feminina, de a primi complimente. Sau un aparat foto iti poate oferi sansa sa faci cea mai frumoasa fotografie din viata ta.

Asa ca nu e doar una sau alta, ambele aduc fericire in forme diferite si momente diferite”, spune Georgiana. Insa totul se rezuma la experiente, practic. Daca iti cumperi o rochie pe care nu o vei purta, ea nu poate genera niciodata satisfactie sau incantare – iar asta este si concluzia studiilor anterior mentionate.

Antonio, spre exemplu, considera ca cea mai buna forma de a obtine fericirea o calatorie. „Este una dintre bucuriile pe care le traim cu mult timp inainte de a le face, iar asteptarea si apoi drumul pana acolo nu fac altceva decat sa sporeasca experienta”.

Pe voi ce fel de lucruri va fac fericiti?

 

Foto: dollarphotoclub.com, pixabay.com

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top