Iubiri clasice: Povestea unei curtezane – de Marius Chivu

iubire, curtezana

Sincer, nu ati visat niciodata sa va stea zeci de barbati la picioare?

Luna aceasta m-am gandit sa schimbam putin tabietul lecturii si sa va propun un audiobook. Imi imaginez ca ascultati carti citite pe CD nu doar in masina, cand petreceti zeci de minute blocate in trafic sau cand plecati la drum lung, dar si cand preparati cine stie ce bunatati in bucatarie, cand va cufundati in fotoliul preferat din living, invaluita in semiintuneric sau, de ce nu, cand va relaxati ceva mai mult in cada, printre lumanari, spume, saruri si bureti.

Acesta este si avantajul major al cartilor sonore: sunt cat se poate de confortabile! In plus, beneficiaza de o voce placuta si celebra, ca si cum actorul sau autorul preferat v-ar citi numai dvs. Ca-n copilarie. Ei bine, trebuie sa recunoasteti ca toate acestea fac din audiobook un rasfat suprem.

Si ar mai fi un lucru: nu toate cartile ajung si pe CD, doar cele care inseamna cu adevarat ceva. Cum este si romanul lui Alexandre Dumas-fiul, Dama cu camelii, citit de actrita Rodica Mandache. Putine romane de secol al XIX-lea au avut succesul acestei carti publicate in 1848, adaptate imediat pentru teatru, apoi puse pe muzica de Giuseppe Verdi, care i-a dat un alt nume, devenind celebra opera La Traviata, pentru ca, in cele din urma, romanul sa cunoasca treizeci de ecranizari in cateva limbi, dintre care cea mai veche este un film mut danez din 1907.

Se stie ca povestea damei cu camelii a fost inspirata de o curtezana adevarata, Marie Duplessis, amanta de un an de zile chiar a lui Alexandre Dumas-fiul, apoi a compozitorului Franz Liszt, care a vrut sa o ia de sotie, dar si a unor politicieni, artisti si printi. Desi a murit la numai 23 de ani de tuberculoza (mormantul ei se afla in cimitirul Montmartre), Marie Duplessis reusise sa devina, prin inteligenta, discretia si frumusetea ei, cea mai celebra curtezana din epoca.

Apoi, datorita faimei romanului, aceasta populara hostesa de salon francez a fost interpretata de-a lungul istoriei de nenumarate mari artiste (Sarah Bernhardt, Ida Rubinstein, Greta Garbo, Isabelle Huppert sau Isabelle Adjani), povestea ei a inspirat filme si personaje precum cele din Pretty Woman sau Moulin Rouge, iar barbatii au visat la farmecul pe care-l avea in ciuda originii ei umile, sedusi poate tocmai de moravurile hedoniste in mijlocul carora a trait.

Ce femeie n-ar visa la o asa glorie? Acum Rodica Mandache citeste pe doua CD-uri povestea ei, iar eu ma intreb oare unde veti gasi mai placut de ascultat acest audiobook si daca nu cumva veti fi tentate sa-l ascultati impreuna cu iubitii?!

Alexandre Dumas-fiul, Dama cu camelii, audiobook, Rodica Mandache

de ascultat:
Dama cu camelii