Now Reading
Asculta-ti ritmul!

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

Asculta-ti ritmul!

cronobiologie, ritm, ritm biologic, bioritm, anotimpuri
Ora de munca

Momentul in care gandim este la fel de important ca ceea ce gandim. Creierul nostru asculta si el, la randul lui, de un sistem ritmic; de fapt, fiecare dintre ac­tivitatile noastre cognitive este determinata de propriul ritm. Astfel, operatiile mentale sunt legate de temperatura corpului; atunci cand aceasta creste, capacitatea memoriei de scurta durata se amelioreaza.

Daca trebuie sa facem operatii complexe sau sa apelam la memoria de lunga durata, eficacitatea este mai buna in cur­sul zilei (de la orele 10 la 11 si de la orele 15.30- 16.30), cand procentul de zahar din sange este mai crescut. Astfel, creierul are de castigat: invatarea va fi mai lunga, dar rezultatul mai durabil.

Din contra, spre orele 15, vigilenta scade considerabil si mai ales spre orele 3 ale diminetii, arata statistica in ceea ce priveste accidentele mortale de masina. Asadar, iata un argument puternic pentru respectarea ceasului biologic.

Ora de frumusete

Pielea noastra are propriul sau ritm, care variaza dupa ciclul menstrual, dar si in functie de partile corpului, diferite pe fata si pe antebrate. Unele elemente sunt constante: ziua pielea joaca un rol protector, in timp ce noaptea ea se reface. Celulele cutanate se in­mul­tesc cel mai mult spre miezul noptii si cel mai putin in timpul zilei, spre orele 11. La fel, microcirculatia la nivelul pielii (importanta pentru oxigenarea si refacerea celulara) este mai accelerata spre orele 23, cand este momentul ideal pentru a a­pli­ca o crema de corp. Pe timpul zilei, mai precis spre orele 10 ale diminetii, aspectul pielii si stralucirea tenului sunt in forma buna. Dar spre orele 13, secretia sebumului este maximala.

Ora de sport

Intre orele 17 si orele 20 capacitatea pentru activitate fizica e maxima.
Activitatea fizica la o ora tarzie risca sa scada calitatea si durata somnului. Daca adormi greu, nu neglija rolul activitatii fizice care amelioreaza vascularizarea musculara provocand pierderea calorica nocturna si implicit pofta de somn. Pentru armonizarea acestor ritmuri in­teri­oare, organismul nostru detecteaza semnale de sincronizare: ritmurile vietii sociale (trezire, mese), lumina (de o anumita intensitate), exersarea musculaturii. Expunerea regulata la soare este deci recomandata pentru a trai in armonie cu propriile ritmuri.
Anotimp dupa anotimp…

Ritmurilor anotimpurilor joaca un rol preponderent in echilibrul alimentar. In China, folosirea unor anumite savori in functie de perioadele anului este garantul unei bune sanatati a individului. Asadar, ar trebui sa consumam mai mult otet primavara, mai multe alimente cu gust amarui vara, cu preponderenta dulciuri la inceputul toamnei, alimente picante (ceapa, ghimbir), toamna si sarate, iarna (alge, de exemplu).

Momentele copiilor

Somnul este un moment esential in viata celor mici.
Or, copiilor nostri, celor mici ca si celor mari, le lipseste asta. Daca, in para­lel, aportul caloric de la micul dejun este prea scazut, ei risca sa fie mai putin receptivi la jocurile de dimi­neata. In schimb, pentru adulti, performantele sunt mai bune dupa orele 15-16. Se pare deci ca este mai inteligent ca temele sa fie fa­cute imediat dupa iesirea de la scoala (dupa o scurta gustare) decat spre sfarsitul zilei.

In plus, numerosi cercetatori au confirmat ca exista la copil, ca si la adult, ritmuri sapta­manale ale procesului de invatare. Nu e usor sa incepi sa muncesti lunea. Joia sau vinerea sunt zilele in care dam cele mai bune performan­te. Toti cro­nobiolo­gistii se opun de altfel sap­tamanii (fara sambata ca zi de lucru) la scoala, care induce o ruptura la sfarsit de saptamana si o pregatire rapida si incarcata in celelalte zile. La fel, ei se opun vacantelor de vara, susti­nand ca ideal ar fi sa se faca o pauza mai mare spre luna noiem­brie (cu o intrerupere de minim 15 zile).

Adaptare: Luana Pesa
Foto: GULIVER.

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

Pages: 1 2
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top