Now Reading
Cum sa avem un somn cat mai bun

Cum sa avem un somn cat mai bun

Revista Psychologies

Cu totii avem nevoie de un somn odihnitor pentru a face fata provocarilor de peste zi. Totusi, intre tulburarile de somn si responsabilitatile care ne ocupa timpul, rar gasim varianta optima pentru odihna. Iata cateva recomandari.

 

Tulburari si obiceiuri proaste

Un adult are nevoie de opt ore de somn pe noapte, 30% dintre oameni dorm chiar si mai putin de sase ore, iar 60% dintre adulti au tulburari de somn.

Privarea de somn are efecte serioase asupra sanatatii. Multi sufera de insomnii, iar capacitatea lor este redusa substantial, oboseala fiind cronica. Psihic nu au energia necesara pentru a face fata solicitarilor zilnice, iar fizic, corpul pare a nu-i asculta.

Pentru acestia, in functie de cauza insomniilor se recomanda tratamente sau terapie. Pentru multi insa, din fericire, insomniile au loc ocazional.

In egala masura, exista si hipersomniile. Sunt persoane carora nu le sunt suficiente nici cele opt ore de somn si deseori depasesc acest timp.

Dormitul in exces nu ne ajuta sa fim mai odihniti. Din contra, ne putem trezi la fel de ametiti si lipsiti de energie ca dupa o noapte de… nesomn.

Altii, dimineata mai incercam sa furam cateva minute in regatul lui Mos Ene, iar butonul de snooze ne este, aparent, cel mai bun prieten. Mai stam cinci minute, mai stam zece, doar sa nu ne dezlipim prea repede de pat.

Insa acest obicei de fragmentare a timpului de odihna reduce considerabil calitatea somnului, iar odata ce adormim la loc, demaram un nou ciclu al somnului, pe care, evident, nu il putem finaliza.

Si iata cum ne trezim morocanosi, obositi, iar ziua (este dovedit stiintific!) va fi neproductiva.

 

Recomandarea cercetarilor

Cercetatorii americani au ajuns la concluzia ca desi se recomanda un interval de 7-9 ore de somn pe noapte, pentru anumite functii cognitive dar si starea de bine general, sapte ore sunt cea mai indicata durata a somnului.

Mai mult, tot ei arata ca reducerea acestei perioade chiar si cu 20 de minute are efecte asupra eficientei noastre de a doua zi.

See Also
femeie-si-desenul-unui-creier

Tot un grup de cercetatori ne invata ca este mai sanatos si odihnitor daca dormim complet dezbracati. Conform acestei recomandari, doar aprox. 12% din populatie ar fi cu adevarat odihnita, restul preferand, totusi, pijamalele.

Pierderile de memorie sau dificultatile de a retine lucruri noi au intre alte cauze si un somn deficitar. Iar aici putem interveni cel mai simplu.

Desi somnul variaza in functie de cultura, educatie, factorul genetic si, de ce sa nu recunoastem, responsabilitatile pe care le avem, merita incercat sa vedem ce diferente apar daca pastram un ritm de sapte ore. Sub acest interval, dar si peste el, performantele noastre intelectuale par sa scada.

Iar daca vrei sa probezi intervalul de sapte ore, o solutie este sa il repeti minim trei zile consecutiv, preferabil o saptamana. Daca programul nu iti permite, poti incerca experimentul in vacanta.

Foto: 123rf.com

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top