3 mituri despre somn și nevoia de odihnă

În ritmul actual al vieții, odihna începe să capete o importanță tot mai mare. Iată 3 mituri despre somn care nu se aplică tuturor.

Citește și:

10 lucruri pe care nu le știi despre somn

Tehnici de relaxare pentru un somn mai bun

Toată lumea are nevoie de 8 ore de somn…

…sau nu. Cea mai frecventă recomandare se învârte în jurul celor 8 ore. Chiar dacă, generozitatea studiilor, ne spune că ne-am descurca chiar și mai bine cu doar 7 ore de somn.

Ce pierdem din vedere este că ritmul circadian al fiecăruia înseamnă, într-adevăr, un parcurs de 24 de ore al funcțiilor biologice și adaptarea noapte-zi a organismului… dar în egală măsură, fiecare dintre noi are propriul ritm biologic care își spune cuvântul.

Nu toată lumea are nevoie de 8 ore de somn. Aici merită luată în calcul și tendința homeostatică a fiecăruia către somn, respectiv, nevoia personală de odihnă. Tot de aici apare oboseala mai intensă și presiunea de a te culca.

Iar dacă ne concentrăm asupra credinței că 8 ore ne sunt necesare, ajungem să ne frustrăm, fie pentru că organismul nostru răspunde eficient la o odihnă mai scurtă, fie că necesită mai multe ore de somn.

Important este ca fiecare să își înțeleagă propriile nevoi, să acorde timp suficient odinei și să se concentreze mai mult pe calitatea somnului.

 

Poți funcționa și cu mai puțin de 6 ore de somn

Chiar dacă mitul nr. 1 are propriile revelații, cam toată lumea suferă de probleme de sănătate, are o productivitate scăzută și resimte frustrări atunci când organismul se odihnește mai puțin de șase ore.

Există persoane care pot ține acest ritm în mod sănătos, cu performanțe nealterate și o stare de sănătate foarte bună, dar reprezintă mai puțin de 5% din populație. Iar acest comportament al lor se datorează unei mutații genetice.

Restul dintre noi, ne păcălim singuri că ne este bine și funcționăm perfect privați de somn. Prin urmare, dacă îți spui că poate faci parte din acest grup, sunt șanse mai mari să fii unul dintre cei 95% care au nevoie de odihnă timp de 6 sau mai multe ore.

 

Nevoia de somn scade odată cu vârsta…

Aceasta este o percepție greșită. Este adevărat, ritmul de somn suferă transformări din copilărie și pe parcursul adolescenței, când organismul aflat în creștere are mai mare nevoie de somn. Iar ritmul se stabilizează odată cu vârsta adultă și nu mai suferă schimbări majore.

Dacă pe perioada adultă datorită muncii sau altor responsabilități, ajungem să dormim mai puțin, nu înseamnă că nevoia noastră s-a schimbat. Ci doar că o ignorăm.

Iar dacă ne gândim la schimbare, aceasta nu are legătură cu nevoia de somn ci cu problemele care apar atunci când vrem să ne odihnim.

La maturitate, apar insomniile, stresul și anxietatea care ne afectează somnul, sau probleme precum apneea în somn. Ritmul circadian slăbește pe măsură ce înaintăm în vârstă, somnul devine neregulat, iar programul de odihnă ne este afectat.

Poate că dormim mai puține ore, dar cum nevoia organismului este aceeași, unii dintre noi ar avea nevoie de somn la prânz.

Foto: shutterstock.com

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Măsuri de contracepție peste 35 de ani
Măsuri de contracepție peste 35 de ani

Ai peste 35 de ani și nu vrei copii deloc sau poate nu acum, ori ești mamă deja și nu intenționezi să mai devii. În aceste condiții, evident, se impun măsuri de contracepție adecvate, dar în acord cu vârsta și stilul tău de viață. Cum trebuie să arate contracepția după 35 de ani? Detalii de la dr. Silviu Iștoc, medic specialist obstetrică-ginecologie.

Citeste
Vitamine și minerale esențiale pentru organism
Vitamine și minerale esențiale pentru organism

Cuprul previne albirea prematură a părului, fosforul transmite noilor celule codul genetic, vitamina D ne întărește sistemul imunitar, iar vitamina B12 este produsă de bacteriile din intestinul subțire. Vitaminele și mineralele esențiale pentru organism formează un univers aparte, cu roluri diferite și foarte bine repartizate. Iată de unde să le procurăm și ce efecte are supradozajul.

Citeste
Unul dintre cele mai sigure lucruri este efectul nociv al televizorului asupra creierului
Unul dintre cele mai sigure lucruri este efectul nociv al televizorului asupra creierului

Dragoș Cîrneci este doctor în neuroștiințe și poate face, cu destulă siguranță, predicții ceva mai informate despre viitorul creierului uman și ce impact au noile tehnologii asupra noastră, de exemplu cum stau lucrurile cu efectul nociv al televizorului.

Citeste
3 mituri despre somn și nevoia de odihnă
3 mituri despre somn și nevoia de odihnă

În ritmul actual al vieții, odihna începe să capete o importanță tot mai mare. Iată 3 mituri despre somn care nu se aplică tuturor.

Citeste
Cât de mult funcționează detoxifierea
Cât de mult funcționează detoxifierea

Detoxifierea întregului organism, a pielii, ficatului. Cât este adevărat și cât fals? Funcționează detoxifierea, ce limite are și când ne poate face rău? Detalii de la Alina Trifu, consilier în nutriție.

Citeste
Despre nevoia de cabinete stomatologice mobile - Cossette Chichirău
Despre nevoia de cabinete stomatologice mobile

Luna aceasta, pe coperta revistei se află Cosette Chichirău, deputat USR de Iași. Pentru că ne-am propus să susținem ideea că oamenii (și mai cu seamă femeile) trebuie să se implice politic, vom publica aici inițiativa ei legată de cabinetele stomatologice mobile, un serviciu social atât de necesar, și la care majoritatea populației nu are acces.

Citeste