3 mituri despre somn și nevoia de odihnă

În ritmul actual al vieții, odihna începe să capete o importanță tot mai mare. Iată 3 mituri despre somn care nu se aplică tuturor.

Citește și:

10 lucruri pe care nu le știi despre somn

Tehnici de relaxare pentru un somn mai bun

Toată lumea are nevoie de 8 ore de somn…

…sau nu. Cea mai frecventă recomandare se învârte în jurul celor 8 ore. Chiar dacă, generozitatea studiilor, ne spune că ne-am descurca chiar și mai bine cu doar 7 ore de somn.

Ce pierdem din vedere este că ritmul circadian al fiecăruia înseamnă, într-adevăr, un parcurs de 24 de ore al funcțiilor biologice și adaptarea noapte-zi a organismului… dar în egală măsură, fiecare dintre noi are propriul ritm biologic care își spune cuvântul.

Nu toată lumea are nevoie de 8 ore de somn. Aici merită luată în calcul și tendința homeostatică a fiecăruia către somn, respectiv, nevoia personală de odihnă. Tot de aici apare oboseala mai intensă și presiunea de a te culca.

Iar dacă ne concentrăm asupra credinței că 8 ore ne sunt necesare, ajungem să ne frustrăm, fie pentru că organismul nostru răspunde eficient la o odihnă mai scurtă, fie că necesită mai multe ore de somn.

Important este ca fiecare să își înțeleagă propriile nevoi, să acorde timp suficient odinei și să se concentreze mai mult pe calitatea somnului.

 

Poți funcționa și cu mai puțin de 6 ore de somn

Chiar dacă mitul nr. 1 are propriile revelații, cam toată lumea suferă de probleme de sănătate, are o productivitate scăzută și resimte frustrări atunci când organismul se odihnește mai puțin de șase ore.

Există persoane care pot ține acest ritm în mod sănătos, cu performanțe nealterate și o stare de sănătate foarte bună, dar reprezintă mai puțin de 5% din populație. Iar acest comportament al lor se datorează unei mutații genetice.

Restul dintre noi, ne păcălim singuri că ne este bine și funcționăm perfect privați de somn. Prin urmare, dacă îți spui că poate faci parte din acest grup, sunt șanse mai mari să fii unul dintre cei 95% care au nevoie de odihnă timp de 6 sau mai multe ore.

 

Nevoia de somn scade odată cu vârsta…

Aceasta este o percepție greșită. Este adevărat, ritmul de somn suferă transformări din copilărie și pe parcursul adolescenței, când organismul aflat în creștere are mai mare nevoie de somn. Iar ritmul se stabilizează odată cu vârsta adultă și nu mai suferă schimbări majore.

Dacă pe perioada adultă datorită muncii sau altor responsabilități, ajungem să dormim mai puțin, nu înseamnă că nevoia noastră s-a schimbat. Ci doar că o ignorăm.

Iar dacă ne gândim la schimbare, aceasta nu are legătură cu nevoia de somn ci cu problemele care apar atunci când vrem să ne odihnim.

La maturitate, apar insomniile, stresul și anxietatea care ne afectează somnul, sau probleme precum apneea în somn. Ritmul circadian slăbește pe măsură ce înaintăm în vârstă, somnul devine neregulat, iar programul de odihnă ne este afectat.

Poate că dormim mai puține ore, dar cum nevoia organismului este aceeași, unii dintre noi ar avea nevoie de somn la prânz.

Foto: shutterstock.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Ai o stare proastă? Bea cafea!
Ai o stare proastă? Bea cafea!

Cafeaua nu doar că te ajută să fii apt pentru muncă, și-ți dă startul dimineața, ci are impact și asupra sănătății psihice. Iată cum.

Citeste
Cum prevenim și tratăm alergiile sezoniere
Cum prevenim și tratăm alergiile sezoniere

Odată cu trezirea la viață a naturii, unii dintre noi se confruntă și cu năbădăioasele alergii sezoniere. Inconfortabile și incapacitante, sunt greu de ignorat, fie că ne afectează direct sau pe o persoană apropiată nouă. Ce e de făcut?

Citeste
Efectele postului asupra organismului
Efectele postului asupra organismului

Fie că este vorba despre postul Paștelui, al Crăciunului, de zilele de miercuri și vineri, acest obicei al postului este, în continuare, ținut în România, iar în afară de valențele ortodoxe, se pare că impactul său asupra corpului este semnificativ. Așadar, iată de ce este util să ținem post.

Citeste
3 mituri despre somn și nevoia de odihnă
3 mituri despre somn și nevoia de odihnă

În ritmul actual al vieții, odihna începe să capete o importanță tot mai mare. Iată 3 mituri despre somn care nu se aplică tuturor.

Citeste
Ce este și ce nu este yoga
Ce este și ce nu este yoga

Yoga e o religie? Avem nevoie să fim în formă pentru a o practica? Multe mituri ne țin departe de o practică benefică nouă. Despre acestea, dar și avantajele practicării ei, primim detalii de la Mariana Drăgan, instructor yoga.

Citeste
Cum te motivezi să faci sport
Cum te motivezi să faci sport

Te-ai hotărât să mergi la sală. Grozav! Însă oboseala sau anii întregi de sedentarism pot reprezenta capcane care te împiedică să-ți urmezi scopul. Așadar, cum te motivezi să faci sport? Horaţiu Dumitrescu, PT Manager World Class România, ne spune cum să transformăm antrenamentele într-o rutină.

Citeste