Cum să ne creștem imunitatea

Că ne confruntăm cu răceli repetate sau cu diverse probleme de sănătate, mai serioase, să fii bolnav, nu e o bucurie. De aceea, este important să știm cum funcționează sistemul imunitar, cum ne sabotăm singuri, dar și ce putem face pentru a ne crește imunitatea. Detalii de la dr. Nicoleta Dumitru, medic specialist medicină internă.

 

Sistemul imunitar este o parte integrantă a organismului nostru, fiind implicat, alături de celelalte sisteme, în funcții ce presupun apărarea antimicrobiană și antitumorală. În ansamblul său, el operează cu mai multe structuri, organe și sisteme ale corpului, precum: măduva spinării, vase limfatice, globule albe, trombocite etc.

Rolul sistemului imunitar este acela de a ne apăra de anumite boli și infecții cu care intrăm în contact de-a lungul vieții. Modalitatea de funcționare a sistemului imunitar presupune cunoașterea și recunoașterea componentelor organismului care, în literatura de specialitate, sunt denumite self (proprii organismului).

Citește și:

3 mituri despre somn și nevoia de odihnă

Ce este reiki sau vindecarea cu mâinile

Procesul de cunoaștere a propriilor structuri, care, mai apoi, vor permite recunoașterea și diferențierea lor de alte structuri străine organismului (denumite non-self), se desfășoară în primii ani de viață. Structurile recunoscute sunt mici fragmente proteice denumite „antigene“.

Astfel, în primii ani de viață, pe lângă cunoașterea propriilor antigene au loc și întâlniri repetate cu antigene non-self, față de care organismul nostru declanșează un răspuns imun.

Fiecare răspuns imun declanșat împotriva unui antigen străin este stocat în memoria celulelor imune și, la o a doua întâlnire cu același antigen, răspunsul imun se declanșează mai rapid și mai amplu decât cel inițial, ceea ce ne ajută să ne apărăm mai eficient, pe măsură ce înaintăm în vârstă.

 

Imunitate înăscută și dobândită

Sistemul imunitar este, de fapt, compus din două părți: sistemul imunitar înnăscut și sistemul imunitar dobândit. Prima componentă este formată din țesuturi, care împiedică agenții patogeni să pătrundă în corpul nostru: pielea, straturile sistemului digestiv.

Acest sistem acționează rapid, omorând virusurile și microbii fără a permite acestora înmulțirea și colonizarea organismului. Sistemul imunitar dobândit funcționează la fel ca și cel înnăscut, sub aspectul rezultatului final, dar, prin tehnici diferite, mai sus amintite, se folosește de un set de trei tipuri de celule care produc anticorpi.

 

Atenție la stilul de viață!

Un sistem imunitar scăzut este efectat, în primul rând, de stilul de viață pe care îl ducem. O viață agitată, o alimentație nesănătoasă, schimbarea factorilor climatici (mediul), stresul, somnul deficitar, dieta dezechilibrată, fumatul, consumul de alcool în exces și administrarea anumitor medicamente în mod frecvent sunt factori care pot duce la un sistem imunitar mai slab, cu deficit de apărare.

 

Sfaturi pentru o imunitate mai bună

Pentru un sistem imunitar mai puternic, trebuie, în primul rând, să ducem o viață ordonată și să avem un stil alimentar sănătos. Să încercăm să privim pozitiv problemele zilnice care apar și să nu ne lăsăm doborâți de stres.

Stresul, prin secreția de cortizol, ne predispune la contractarea de infecții și dezvoltarea diverselor tipuri de tumori. Este bine, de asemenea, să facem cât mai multă mișcare sau sport. Sportul determină secreția de serotonină, care ne face mai alerți, ne îmbunătațește tonusul fizic și psihic și sporește eficacitatea răspunsului imun.

O alimentație bogată în fructe și legume va ajuta sistemul imunitar să reacționeze mult mai bine la factorii externi, prin diferite vitamine pe care organismul le preia din consumul alimentar. Evitarea fumatului și a băuturilor alcoolice antrenează sistemul imunitar să-și realizeze procesul de bază.

Anumite medicamente interferează cu răspunsul imun (spre exemplu, corticosteroizii – Prednison, Medrol) și este bine ca, atunci când folosim un medicament în mod repetat sau pentru o lungă perioadă de timp, să o facem la recomandarea și sub supravegherea medicului.

 

Nu evita suplimentele

Ca orice medicament, suplimentele pentru imunitate trebuie luate pe baza unui program, cu pauze între perioadele de administrare. Nutrienții pe care îi putem lua, numai după ce am obținut acordul medicului, sunt: seleniu, vitamina A, vitamina B6, vitamina C, vitamina D, vitamina E, zinc, fier etc.

De obicei, substanțele pe care organismul nostru nu le preia din alimente sau nu le poate dezvolta și care au diferite efecte, în funcție de metabolism. Ca orice tratament, suplimentele alimentare trebuie administrate conform unui necesar zilnic precalculat, multe dintre ele având necesarul zilnic notat pe ambalaj.

Pentru doze mai mari decât necesarul zilnic este bine să consultăm un medic, pentru că, deși nu au statut propriu-zis de medicamente, consumul în exces al suplimentelor poate avea efecte dăunătoare asupra organismului.

 

Anotimpurile ne influențează imunitatea

Anotimpurile, precum toamna și iarna, ne pot afecta imunitatea în mutiple feluri: scăderea temperaturii ambiente cu variații inițiale de temperatură, trecerea de la cald la rece/interior-exterior, modificarea hranei (mai puține legume și fructe) și prin aceasta a aportului de nutrienți necesari bunei funcționări a sistemului imunitar.

Putem, bineînțeles, să ne ajutăm de suplimentele alimentare disponibile în comerț, de vaccinuri, dar nimic nu va înlocui stilul de viață sănătos, cu un program al meselor și o structură corectă a acestora (componentă de carbohidrați, proteine și lipide a alimentelor consumate la o masă, ce poate varia de la un individ la altul, în funcție de starea sa de sănătate), hidratarea corectă și în raport cu necesarul organismului, somnul odihnitor cu o durată suficientă în raport cu efortul zilnic desfășurat, mișcare și sau/sport.

 

Semne că ai imunitatea scăzută

Imunitatea scăzută se recunoaște după semne ce pot fi foarte ușor confundate cu simptomele unor boli. Simptomele sunt: somnolență, oboseală acută, vânătăi care nu se vindecă repede, frisoane, mâini reci, răni ușoare care nu se vindecă repede, răceli dese, infecții frecvente, răgușeală fără motiv, alergii.

Este important de știut că dezechilibrele imune pot favoriza apariția unor tipuri de tumori, precum leucemiile sau limfoamele. Dacă ai simptome ce îți sugerează scăderea imunității, mergi la medic, discută problemele pe care le ai și adoptă un nou stil de viață.

 

Imunitatea la copii

Copiii se nasc cu imunitate formată în viața intrauterină, alimentată de cordonul ombilical prin intermediul placentei. În funcție de stilul de viață a mamei și de alimentația sa, se va forma sistemul imunitar al copilului.

Dacă stilul de viață a mamei a fost unul precar, atunci imunitatea copilui va fi una precară și nou-născutul va fi predispus mai ușor la infecții. Spre exemplu, un nou-născut dintr-o mamă fumătoare este predispus la infecții în sfera respiratorie, precum astm bronșic, alergii.

După naștere, sistemul imunitar al copilului este format și în funcție de condițiile de creștere și de alimentația oferită. O alimentație corectă și potrivită, cum ar fi laptele matern și nu cel praf, va ajuta la o corectă formare a imunității copilului.

 

Imunitatea la vârsta a treia

Înaintarea în vârstă aduce modificări la nivelul tuturor organelor și sistemelor, iar sistemul imunitar este și el afectat. E foarte important pentru sistemul imunitar al vârstnicilor ca aceștia să aibă o bună formă fizică, o viață activă, cu menținerea masei musculare, să-și trateze corect toate bolile cronice cunoscute.

Vaccinurile sunt recomandate în funcție de patologia fiecăruia și ajută la prevenirea unor boli ce pot avea deznodământ fatal – de exemplu, gripa la o persoană cu bronhopneumopatie cronică obstructivă severă. Pe lângă acestea, o alimentație bogată în legume și fructe ajută la menținerea sănătății.

 

Dr. Nicoleta Dumitru este medic specialist medicină internă, Omnia Medical Center, tel.: 0728.841.841, www.omniamedical.ro

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Ce este și ce nu este yoga
Ce este și ce nu este yoga

Yoga e o religie? Avem nevoie să fim în formă pentru a o practica? Multe mituri ne țin departe de o practică benefică nouă. Despre acestea, dar și avantajele practicării ei, primim detalii de la Mariana Drăgan, instructor yoga.

Citeste
Cum te motivezi să faci sport
Cum te motivezi să faci sport

Te-ai hotărât să mergi la sală. Grozav! Însă oboseala sau anii întregi de sedentarism pot reprezenta capcane care te împiedică să-ți urmezi scopul. Așadar, cum te motivezi să faci sport? Horaţiu Dumitrescu, PT Manager World Class România, ne spune cum să transformăm antrenamentele într-o rutină.

Citeste
Somn în exces sau insuficient - ce se întâmplă în corp când dormi prea mult sau prea puțin
Somn în exces sau insuficient – ce se întâmplă în corp când dormi prea mult sau prea puțin

Ești obosită și visezi la un somn de 12 ore? Dormi 5-6 ore pe noapte? Uite care sunt efectele în corp pentru fiecare dintre aceste două variante.

Citeste
Cum să ne creștem imunitatea
Cum să ne creștem imunitatea

Că ne confruntăm cu răceli repetate sau cu diverse probleme de sănătate, mai serioase, să fii bolnav, nu e o bucurie. De aceea, este important să știm cum funcționează sistemul imunitar, cum ne sabotăm singuri, dar și ce putem face pentru a ne crește imunitatea. Detalii de la dr. Nicoleta Dumitru, medic specialist medicină internă.

Citeste
Poziția corectă de somn care ajută întregul organism
Poziția corectă de somn care ajută întregul organism

Tu cum dormi? Știi că există o poziție corectă de somn care ajută organele să își îndeplinească corect funcțiile? Uite unde greșești.

Citeste
Curiozități despre organismul uman
Curiozități despre organismul uman

Râzi de cei care poartă iarna ochelari de soare? Nu ar trebui. Unii oameni suferă de o condiție numită oftalmia zăpezilor. Iată și alte curiozități despre organismul nostru.

Citeste