Citești
Cum te ajută îmbunătăţirea inteligenţei emoţionale pe plan profesional

Cum te ajută îmbunătăţirea inteligenţei emoţionale pe plan profesional

Revista Psychologies
cum-te-ajută-îmbunătăţirea-inteligenţei-emoţionale-pe-plan-profesional

Inteligența emoțională sau EQ, cum i se mai spune, a devenit un subiect de discuţie din ce în ce mai frecvent abordat atât când vorbim despre dezvoltarea personală, cât şi despre cea profesională. Inteligenţa emoţională reprezintă capacitatea de a identifica propriile dorinţe, emoţii şi valori, de a le recepţiona pe cele ale persoanelor din jur, de a influenţa interlocutorii şi de a preîntâmpina conflictele. De-a lungul timpului, s-a constatat că există o influenţă a inteligenţei emoţionale în zona de business, iar marile companii ale lumii au compilat dovezi statistice care arată că angajații cu inteligență emoțională dezvoltată au un impact pozitiv asupra rezultatelor firmei, de la creșterea vânzărilor la productivitate. Aşadar, într-un loc de muncă competitiv, dezvoltarea abilităților tale legate de EQ este vitală pentru succesul profesional. Cum poţi face asta? Iată câteva idei în acest sens.

Citeşte

Ca să reuşeşti să te cunoşti mai bine, dar şi ca să poţi interpreta reacţiile şi răspunsurile celor din jur, este important să ai instrumentele necesare. De aceea este important să citeşti cărţi de psihologie pentru începători. Ele te pot ajuta la dezvoltarea unei grile de interpretare corecte, atât ca să-i înţelegi mai bine pe cei cu care interacţionezi, cât şi pentru a reuşi să-ţi ţii sub control propriile emoţii.

Foloseşte un stil asertiv de comunicare

Comunicarea asertivă te va ajuta să câştigi respect din partea interlocutorilor, fără a fi prea agresiv sau prea pasiv. Oamenii inteligenți din punct de vedere emoțional știu să își comunice opiniile și nevoile într-un mod direct, respectându-i totuși pe ceilalți.

Răspunde, nu reacţiona

În situaţiile de conflict, izbucnirile emoționale și sentimentele de furie sunt frecvente. Totuşi, o persoană inteligentă din punct de vedere emoțional va face tot posibilul să rămână calmă în timpul situațiilor stresante. Ca să poţi face asta, trebuie să-ţi aminteşti întotdeauna că în astfel de situaţii dificile, nu trebuie să iei decizii importante, deoarece asta poate duce la probleme și mai mari. Într-un conflict, trebuie să te orientezi spre o rezolvare și să faci o alegere conștientă de a-ţi îndrepta acțiunile și cuvintele spre acest obiectiv.

Păstrează o atitudine pozitivă

Nu subestima niciodată puterea atitudinii tale. O atitudine negativă îi poate afecta cu ușurință pe ceilalți interlocutori. Oamenii inteligenți emoțional conştientizează dispozițiile celor din jur și își gestionează atitudinea în consecință. Cu siguranţă o să te bucuri de o reputaţie mai bună în mediul profesional, dacă o să încerci să vii mereu cu o atitudine pozitivă şi constructivă. Nimănui nu-i place să lucreze cu persoanele veşnic nemulţumite de orice. 

Acceptă criticile

O parte importantă a dezvoltării inteligenței emoționale se referă la acceptarea criticilor fără a te simţi ofensat şi fără să devii defensiv. Oamenii cu un EQ preferă că nu reacţioneze pe loc, aşa cum menţionam şi anterior, ci îşi rezervă câteva momente pentru a înțelege de unde vine critica, cum îi afectează pe ceilalți și cum pot rezolva în mod constructiv orice problemă care reiese dintr-o astfel de discuţie.

Fii empatic

Oamenii inteligenți din punct de vedere emoțional știu să empatizeze. Ei înțeleg că empatia este o trăsătură care arată forță emoțională, nu slăbiciune. Empatia îi ajută să relaționeze cu ceilalți la nivel uman. O astfel de atitudine încurajează respectul mutual și înțelegerea reciprocă între oameni cu opinii și situații diferite.

Fii abordabil și sociabil

Pentru a putea avea o bună relaţie profesională cu oricare dintre colegii tăi, este important să fii abordabil. Aceasta este o abilitate pe care ţi-o poţi îmbunătăţi în timp. Cum? Încearcă să zâmbeşti mai des şi să te concentrezi mai mult pe aspectele pozitive ale oricărei situaţii. Nu uita, de asemenea, că partea nonverbală a comunicării reprezintă între 80% şi 90% din mesaj, aşa că asigură-te că mimica ta este mereu în concordanță cu ce faci şi ce spui.

În timp ce unele abilități care reflectă un EQ ridicat sunt mai uşor de pus în practică pentru unii oameni, care sunt empatici în mod natural, oricine le poate dezvolta. Oamenii mai puțin empatici trebuie doar să exerseze mai mult, fiind mai atenţi la ei înşişi și la felul în care interacționează cu ceilalți. Utilizând sfaturile de mai sus, vei fi pe drumul cel bun către o creștere a nivelului de inteligență emoțională.

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

Vezi comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sus