Somatizarea emoţiilor

irina-ciureanu
somatizarea-emoțiilor

Emoțiile se resimt în corp, chiar dacă adesea tindem să ne concentrăm mai degrabă asupra componentei cognitive. Emoțiile resimțite în corp ne transmit informații valoroase despre noi. Din acest punct de vedere putem spune că noi toți somatizăm, mai mult sau mai puțin. De pildă, simțim un gol în stomac sau în piept atunci când ne temem. Când ajung aceste lucruri să fie un obstacol în calea sănătății și stării noastre de bine și ce măsuri putem lua?

Dacă ar fi să ne imaginăm o axă, la unul dintre capete am putea plasa emoțiile care se resimt în corp (acest lucru fiind firesc, uman, normal), iar la celălalt capăt al axei am regăsi tulburările somatice. Vizualizarea acestei axe ne ajută să facem diferențierea între somatizarea normală și cea problematică.

De exemplu: unei persoane îi apar pete pe piele, ceea ce îi declanșează un sentiment puternic și intens de teamă, ce se poate transforma în anxietate. Pulsul îi crește foarte tare, pentru că își simte sănătatea și supraviețuirea amenințate. Persoana decide să meargă la un medic, chiar la mai mulți, însă niciunul dintre ei nu-i poate stabili un diagnostic. Petele de pe piele nu au o cauză medicală. Persoana respectivă se confruntă cu o tulburare cu simptome somatice, una dintre cele mai întâlnite forme de somatizare.

Tulburările somatice au cauze și factori declanșatori interni, precum emoțiile intense, predispoziția către pesimism etc. Printre cele mai des întâlnite moduri de somatizare se numără durerile cronice, senzația de greață, oboseala, durerile de burtă. În cazurile mai severe, unele persoane care somatizează ajung să nu mai poată să meargă sau să vadă pentru perioade scurte.

Este esențial să fim conectați la corpul nostru și atenți la semnalele pe care el ni le transmite și care pot indica, în anumite situații, prezența unei probleme medicale. Dacă ne confruntăm cu o durere – de exemplu, ne doare foarte tare piciorul și ne deplasăm cu greu –, primul lucru pe care îl facem este să mergem la medic, care să stabilească un diagnostic și un plan de tratament. Dar dacă medicii nu reușesc să stabilească un anumit diagnostic, este posibil ca durerea noastră de picior să fie, de fapt, o formă de somatizare. Unii medici ne și recomandă în astfel de cazuri să facem o vizită psihiatrului și/sau psihoterapeutului.

Citește continuarea articolului în ediția de noiembrie 2022 a revistei Psychologies sau abonează-te și primește revista lunar, prin curier.