Now Reading
De ce pentru copil competenţa nu este suficientă pentru a ajunge la performanţă

De ce pentru copil competenţa nu este suficientă pentru a ajunge la performanţă

urania-cremene
de-ce-pentru-copil-competenţa-nu-este-suficientă-pentru-a-ajunge-la-performanţă

Una dintre greșelile pe care le facem când evaluăm performanța copiilor este să analizăm exclusiv zona de competență. Mai exact, cât de buni sunt și ce rezultate au la o materie sau la un sport. Totuși persistența și reușita, durabilitatea rezultatelor depinde și de alți factori.

Cum ajunge un copil să fie olimpic la matematică, un dansator desăvârșit sau cel mai bun înotător din grupa lui? În cele ce urmează vom analiza acest proces, nu foarte simplu.

Orice ființă se naște cu 3 nevoi psihologice de bază:

  • nevoia de conectare (nevoia de a fi acceptat și iubit așa cum ești)
  • nevoia de competență (nevoia de a ne simți în stare, capabili să îndeplinim o anumită activitate)
  • nevoia de control (nevoia de a alege singuri și de a fi stăpânii propriilor decizii).

Suntem tentați să credem că o notă mare la limba română sau o medalie sunt rezultatul unei nevoi de competență satisfăcute. Însă adevărul e că celelalte două nevoi (conectarea și autonomia) contribuie la fel de mult la atingerea performanței.

Fiul meu, Amos, a iubit apa dintotdeauna. Înota bine de mic, sărea în apă fără frică, își ținea respirația și se rostogolea fără probleme. Cu alte cuvinte, era ca peștele în apă. Iar eu, ca mamă, eram convinsă că el va face performanță. Astfel, la aproape 5 ani, l-am înscris la cursuri de înot. După 3-4 ședințe, mi-a spus un lucru pe care nu credeam că-l voi auzi vreodată de la el: „Nu mai vreau să merg la înot.”

Când l-am întrebat de ce, răspunsul a fost revelator: „Pentru că antrenorul nu știe nici acum cum mă cheamă.”

Obținerea performanței și dezvoltarea competenței depind foarte mult de cum ne conectăm la nivel uman. Canalul învățării „se deschide” abia în momentul în care suntem conectati cu cel care predă informația, indiferent că vorbim de instructorul de înot sau de profesorul de fizică.

Trebuie să înțelegem că fiecare copil învață în ritmul propriu și că are nevoie să ia decizii în legătură cu informația pe care o primește, ceea ce duce la satisfacerea nevoii de control sau autonomie.

Citește continuarea articolului în ediția de martie-aprilie 2023 a revistei Psychologies sau abonează-te și profită de ofertele speciale!

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top