Citești
Produsele de protectie solara

Produsele de protectie solara

Revista Psychologies

 

Produsele de fotoprotectie sunt produse al caror rol este acela de a proteja structura si functia pielii impotriva actiunii nocive a radiatiilor ultraviolete. Ele exista sub forma de solutii, emulsii, geluri, creme, uleiuri, stick-uri de buze etc.

Care sunt actiunile nocive ale ultravioletelor?

Cand vorbim de actiune nociva, ne referim atat la ultravioletele de tip B (cu lungime de unda = 290-320 nm), cat si la ultravioletele de tip A (cu lungime de unda cuprinsa intre 320 – 400 nm). Ele pot fi implicate in:
1.arsurile solare;
2.pigmentari nedorite (de exemplu melasma);
3.anomalii ale ADN-ului celular, scaderea sintezei de ADN si scaderea imunitatii cutanate, favorizand aparitia de cancere de piele;
4.anomalii la nivelul fibrelor de colagen si de elastina de la nivelul dermului favorizand imbatranirea mai rapida a pielii;
5.aparitia de anumite boli de piele ce presupun fotosensibilitate (lucite) sau agravarea; /evidentierea unor dermatoze (lupusul eritematos, dermatomiozita, lichenul plan actinic, rozaceea, porokeratoza actinica etc.).

Ce trebuie sa urmarim atunci cand cumparam un produs de fotoprotectie?

Sunt trei elemente mai importante care trebuie cautate pe eticheta unui produs de fotoprotectie:
1)SPF-ul = sun protection factor – reprezinta un raport intre doza de ultraviolete necesara pentru aparitia unui eritem (roseata) minim in conditiile folosirii unui produs de fotoprotectie si doza de ultraviolete necesara pentru aparitia unui eritem minim la nivelul pielii fara a folosi nici un fel de produs de fotoprotectie.
2)Spectrul de ultraviolete pentru care ne confera protectie – ideal este ca un produs de fotoprotectie sa ne confere o protectie cat mai mare (chiar totala) atat pe spectrul UVB, cat si pe spectrul UVA.
3)Tipul de ecrane/filtre pe care le contin – in general exista 2 tipuri de filtre/ecrane solare:

  • filtrele chimice ce absorb ultraviolete cu anumite lungimi de unda (de exemplu acidul paraaminobenzoic, oxibenzona, mexenona etc.);
  • ecranele minerale sau fizice care reflecta si disperseaza ultravioletele (de exemplu dioxidul de titan, oxidul de zinc etc.);
  • este de asemenea important si vehiculul in care sunt aceste filtre incorporate, pentru persistenta eficacitatii acestora in conditii de expunere prelungita la soare (fotodegrabilitate redusa), transpiratie abundenta si inot (exista formule rezistente la apa – de exemplu cele care contin poliacrilamide).

Cate fototipuri exista si care sunt caracteristicile fiecaruia?

Exista 6 fototipuri (clasificare Fitzpatrick) si caracteristicile lor sunt urmatoarele:
Fototipul I – piele alba, ochi albastri, par blond sau roscat, cu pistrui, foarte sensibil, se arde usor daca se expune la soare, nu se bronzeaza niciodata.
Fototipul II – piele alba, foarte sensibila, se arde usor, se bronzeaza dificil, rareori.
Fototipul III – piele alba, sensibila, arsuri minime, se bronzeaza gradual si uniform (brun deschis).
Fototipul IV – persoane brunete, cu par negru si ochi negri sau caprui, cu piele moderat sensibila, arsuri minime, se bronzeaza intotdeauna bine.
Fototipul V – persoane cu pigmentatie constitutionala moderata (mediteraneenii, asiaticii, metisii), care se bronzeaza usor si mult, piele foarte putin sensibila, rareori se ard.
Fototipul VI – persoane cu pigmentatie constitutionala marcata (negri), care nu se ard.

De ce trebuie sa folosim produse de fotoprotectie?

Pentru a scadea riscul de:

  • arsuri solare;
  • pigmentari nedorite;
  • cancere cutanate;
  • imbatranire precoce cutanata;
  • fotosensibilitate la anumite medicamente adiministrate sistemic (pastile, injectii) sau local (creme, unguente, geluri, solutii etc.);
  • fotodermatoze (boli de piele in care expunerea la soare este implicata).
Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

Pages: 1 2
Vezi comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sus
Prinde o reducere o dată în lună! Totul redus cu 30%
ABONAMENTE, CĂRȚI, EVENIMENTE
AGENDE PERSONALIZATE