Parenting: cum gestionăm stresul la adolescenți

Stresul la adolescenți este o problemă frecventă, având în vedere toate transformările prin care trece tânărul. Iată ce pot face părinții și care sunt soluțiile recomandate de psihologi.

Citește și:

Cum rezolvam un conflict cu copilul adolescent

Cum ne comportam cu un adolescent rebel

Ți se întâmplă să îți surprinzi copilul stresat? Începi să îți faci griji în privința lui și îți doresti să îl ajuți să își recapete echilibrul emoțional?

Adolescența este o perioadă guvernată de vulnerabilitate și schimbare, tinerii încercând să își contureze o noua identitate.

Toate aceste schimbări produc un stres emoțional ridicat, care, de cele mai multe ori, generează numeroase dezechilibre fiziologice și emoționale.

Adolescenții ajung să se confrunte cu perioade de stres major datorită presiunii uriașe venite din partea societății, a părinților și a schimbărilor de identitate personală.

 

Cum îi afectează stresul pe adolescenți

Stresul determină o serie de schimbări biologice care se manifestă în primă fază ca un disconfort fiziologic.

Lipsa spijinului familial, precum și prezența unui stimul stresor continuu, pot agrava profund starea psihică și echilibrul interior al adolescentului.

Aceste lucruri conduc la agresivitate, insomnii, senzații de panică, izolare socială sau stări de epuizare. În situații mai grave, apar dependența de droguri și/sau alcool, slăbirea sistemului imunitar, boli cardiace precum și reducerea activității cerebrale.

 

Cauzele stresului în rândul adolescenților

Schimbările majore de natură fiziologică și emoțională la care adolescenții sunt supuși, precum și dorința acestora de a-și câștiga independența și statutul social, reprezintă surse de stres major.

Aceste stări sunt cauzate în principal de o teamă puternică survenită în urma unor evenimente neplăcute ce pot avea legătură cu primele relații intime, examenele din timpul școlii, activitățile extrașcolare, frica de eșec, așteptările ridicate ale părinților sau finalizarea studiilor.

 

Metode de combatere a factorilor de stres

În această perioadă adolescentul se poate simți copleșit datorită numărului mare de schimbări pe care le resimte.

Există numeroase căi prin care îți poți ajuta copilul să ducă o viață echilibrată iar un prim pas ar fi să-l ajuți să înțeleagă importanța schimbărilor pe care le resimte, precum și… de ce simte ceea ce simte.

Sportul poate fi utilizat ca o metodă distractivă pentru eliminarea stresului si pentru îmbunătățirea relațiilor sociale. Acesta îi va îmbunătăți tonusul fizic, dar și starea mentală. Cercetările dovedesc în nenumărate rânduri influența benefică a sportului.

Muzica relaxează și are efect cathartic: elimină emotiile negative. Așadar, în loc să îi critici sau analizezi gusturile muzicale, permite-i să acceseze nestingherit acest ajutor în controlul tensiunilor, stresului, anxietății.

Gândirea pozitivă reprezintă poarta spre o viață fericită si de succes, știm asta. Iar despre gândirea pozitivă este bine să vorbim cât mai timpuriu, preferabil înainte de perioada adolescenței.

Nu uitați, că cei mici învață prin exemplul părinților. Deci dacă vreți un copil care să știe să gândească pozitiv, va trebui voi înșivă să gândiți așa.

Somnul este un element esențial care contribuie la combaterea schimbărilor de dispoziție și a lipsei de energie din timpul zilei.

Adolescentul, fiind în creștere, are nevoie de odihnă. Dar, totodată, seara se pare că găsește diverse activități mult mai interesante decât somnul. Dacă în cursul săptămânii nu reușește să se odihnească suficient, permiteți-i acest lucru în weekend-uri.

 

Sfaturi pentru părinți

Este recomandat să acordăm suficientă atenție copiilor încât să recunoaștem și să eliminăm factori stresori, încă din faza incipientă.

Putem să îl ajutăm pe tânărul adolescent să depășescă mai rapid perioadele de stres ascultându-l atent, petrecând timp împreună și făcând lucruri care îl relaxează și îi sunt pe plac.

În același timp, poți educa adolescentul să controleze singur stresul punând accent pe un stil de viață sănătos și pe gândirea pozitivă.

Un alt element important este o comunicare deschisă cu el, încurajându-l să îți vorbească despre așteptările și visurile lui, despre ce își dorește cu adevărat și despre cum se simte.

Adolescenții au nevoie de iubire necondiționată, suport și acceptare. Asigura-te că ei înțeleg faptul că se pot baza permanent pe susținerea ta, comunică și demonstrează frecvent acest lucru.

De multe ori presupunem că ei știu anumite lucruri, dar subestimăm puterea comunicării și a reasigurărilor.  

 

De Florentina Năstase, psiholog

florentina.nastase3@gmail.com

Foto: 123rf.com

 

Comentează și tu
Recomandări
O de la orgasm: cum să devii un amant mai bun
O de la orgasm: cum să devii un amant mai bun

Te simți bine făcând sex? Minunat! Nu uita însă că trebuie să se simtă și ea bine… Special pentru bărbați, iată câteva „trucuri” prin care poți deveni un amant mai bun. Atunci să vezi reputație…

Citeste
Îmbunătățește-ți relația cu copiii tăi adulți
Îmbunătățește-ți relația cu copiii tăi adulți

Relaţia cu copiii tǎi adulţi este una dificilǎ? Crezi că […]

Citeste
Pentru adolescenți: cum le spui părinților că ți-ai început viața sexuală
Pentru adolescenți: cum le spui părinților că ți-ai început viața sexuală

Să îți începi viața sexuală este o schimbare importantă. Discuțiile cu părinții nu sunt așa de simple, iar sentimentele contradictorii. Totuși, ar trebui să vorbim deschis. Câteva sfaturi pentru adolescenți…

Citeste
Când e cazul să îți duci copilul la psiholog
Când e cazul să îți duci copilul la psiholog

Când e bine să ducă părinţii copilul la psiholog şi când nu? Ce semne sunt de natură să îngrijoreze și când nu ar trebui să ne facem probleme?

Citeste
O de la Orgasm: Simulăm sau dăm cărțile pe față?
O de la Orgasm: Simulăm sau dăm cărțile pe față?

Dinamica relațiilor (fericite) se bazează și pe orgasm. Iar dacă nu se produce, apar semnalele de alarmă. Așa că îl mimăm pentru salvarea relației. Oare facem bine?

Citeste
O de la Orgasm: Fericire autentică și orgasm mimat?
O de la Orgasm: Fericire autentică și orgasm mimat?

Să ai orgasm în timpul sexului este un bonus pentru femei, nu un scop în sine. Pentru bărbați însă, este premiul pe care îl vânează. Oare putem împăca așteptările și fără să mimăm?

Citeste