Ce e de făcut când suferi de burn-out

Ce faci atunci când simți că-ți fuge pământul de sub picioare? Când nu mai poți dormi și simți că toată realitatea te apasă și ești într-un burn-out teribil? Răspunsul scurt ar fi să mergi la terapeut. Pentru că acolo afli cum să-ți recapeți liniștea.

 

Vin la dvs. pacienți cu burn-out. Ce le spuneți?

Gaspar Gÿorgy: Din fericire, da, unii își conștientizează situația și vin să caute un tratament. Din păcate, vorbim despre un fenomen extrem de serios și de extins la nivel național. Probabil că, alături de perfecționism, burnout reprezintă „boala socială“ a secolului XXI.

Le este greu să revină pe linia de plutire, când sunt deja epuizați emoțional și mental, deși cei mai mulți dintre ei știu ce ar avea de schimbat – totuși, le este teamă că au venit prea târziu.

Citește și:

Pilates: corp frumos și stare de bine

Ai o stare proastă? Bea cafea!

Iar aici apare efectul pozitiv al terapiei: neîndestularea în ceea ce privește reușita profesională ori satisfacția personală și de familie poate fi depășită prin anumite strategii psihoterapeutice.

Primul pas este să ne dăm seama că avem o problemă, al doilea, să învățăm să spunem STOP și NU, mai apoi, să învățăm să tolerăm fricile și emoțiile dificile care ar putea rezulta din stabilirea acestor limite și, ulterior, să ne permitem și câteva momente de plăcere în caruselul tumultuos al vieții.

 

Din anumite motive, unii oameni nu se pot relaxa ori nu știu să facă asta. Ce este de făcut cu aceștia?

G.G.: Recomandarea numărul 1 în cabinetul meu de psihoterapie constă în exersarea stării de prezență conștientă (sau mindfulness).

Această practică nu va duce imediat la relaxare – starea despre care știm că-i sperie pe cei mai mulți oameni măcinați de burn-out.

Dar ea ne poate ajuta să ne conectăm la momentul prezent, fără să mai trăim exclusiv în trecut sau viitor (așa cum se întâmplă în cazul celor mai mulți oameni extenuați de muncă) și să vedem care ne sunt cu adevărat nevoile.

Cinci minute de conectare conștientă la sine, de cel puțin trei ori pe zi, reprezintă calea spre redobândirea sănătății.

A învăța să ne detașăm de ceea ce gândim și de ceea ce simțim este, probabil, cea mai bună strategie personală de a ține problemele de sănătate mintală la o distanță sigură de sufletele noastre.

Gaspar Gÿorgy este psiholog clinician și psihoterapeut relațional, tel.: +40 740 362 681, www.paginadepsihologie.ro; gaspar@paginadepsihologie.ro

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Despre nevoia de cabinete stomatologice mobile - Cossette Chichirău
Despre nevoia de cabinete stomatologice mobile

Luna aceasta, pe coperta revistei se află Cosette Chichirău, deputat USR de Iași. Pentru că ne-am propus să susținem ideea că oamenii (și mai cu seamă femeile) trebuie să se implice politic, vom publica aici inițiativa ei legată de cabinetele stomatologice mobile, un serviciu social atât de necesar, și la care majoritatea populației nu are acces.

Citeste
Respirația controlată din yoga - sursa ta de relaxare și energie
Respirația controlată din yoga – sursa ta de relaxare și energie

Yoga nu este un sport pe care îl practici pentru performanță, ci pentru binele tău personal. Iar secretul acestei practici este, în mare parte, respirația. Cât de importantă este și ce rol joacă aflăm de la Valentin Poleanu, profesor yoga.

Citeste
Masajul tradițional thailandez, între artă și beneficii
Masajul tradițional thailandez, între artă și beneficii

Masajul tradițional thailandez, cel autentic, este o călătorie spre sine, cu multiple beneficii psihice și fizice. Despre ce presupune această formă de masaj și de ce să apelăm la ea, aflăm mai multe de la Irina Smaranda, terapeut și instructor în practici tradiționale Thai.

Citeste
Ce e de făcut când suferi de burn-out
Ce e de făcut când suferi de burn-out

Ce faci atunci când simți că-ți fuge pământul de sub picioare? Când nu mai poți dormi și simți că toată realitatea te apasă și ești într-un burn-out teribil? Răspunsul scurt ar fi să mergi la terapeut. Pentru că acolo afli cum să-ți recapeți liniștea.

Citeste
Ai o stare proastă? Bea cafea!
Ai o stare proastă? Bea cafea!

Cafeaua nu doar că te ajută să fii apt pentru muncă, și-ți dă startul dimineața, ci are impact și asupra sănătății psihice. Iată cum.

Citeste
Cum prevenim și tratăm alergiile sezoniere
Cum prevenim și tratăm alergiile sezoniere

Odată cu trezirea la viață a naturii, unii dintre noi se confruntă și cu năbădăioasele alergii sezoniere. Inconfortabile și incapacitante, sunt greu de ignorat, fie că ne afectează direct sau pe o persoană apropiată nouă. Ce e de făcut?

Citeste