Now Reading
Acceptarea si Compasiunea – 2 calitati pe care sa le cultivam in noul an

Acceptarea si Compasiunea – 2 calitati pe care sa le cultivam in noul an

Revista Psychologies

Maitri

Cuvantul maitri se traduce prin bunatate iubitoare, acceptare neconditionata indreptata catre noi insine si catre ceilalti. Starea de deschidere si apreciere pe care o simtim fata de un prieten drag.

Disponibilitatea de a ne lasa sa simtim ce simtim si sa avem experienta pe care o avem, fara sa ne judecam pentru asta. Atata timp cat nu traim aceasta stare nu putem sa ne schimbam fundamental in bine pentru ca, refuzand sa acceptam anumite parti din noi, ramanem divizati si nu putem creste sanatos la nivel global.

Karuna

In sanscrita, karuna inseamna compasiune, sentimentul care ne permite sa percepem suferinta cu o atitudine blanda, intelegatoare, plina de iubire si alinare. Directionata fata de noi insine, compasiunea inlocuieste invinovatirea, critica virulenta sau rusinea cu imbratisarea blanda a acceptarii, permitandu-ne sa ajungem la o stare de armonie si impacare cu noi insine.

Directionata fata de ceilalti, karuna conduce la relatii mai putin conflictuale, mai profunde si mai stabile. Ambele sunt calitati ale inimii deschise fata de curgerea vietii. In mod normal le practicam cu intermitente, selectiv, conditionat, in anumite momente si fata de anumite persoane.

Primim cu bratele deschise pe anumiti oameni iar fata de altii suntem reticenti, respingatori, inchisi. Aceasta se intampla inconstient, fara controlul nostru. Pur si simplu «simtim» acceptare si compasiune fara a fi in stare sa reproducem aceasta traire in cu totul alt context.

Scopul nostru e de a transforma aceste atitudini in practici constiente care sa ne ajute in dobandirea unei mai bune relatii cu noi insine, cu oamenii si cu existenta.

Cum putem cultiva maitri-karuna in viata noastra?

Meditatia e o practica esentiala pentru ca te invata cum sa fii si atat, fara sa te straduiesti sa fii bun si fara sa te cramponezi de ganduri negative. In mod normal, cand ramanem singuri cu mintea noastra, incepem sa ne judecam critic sau sa ne gandim la cum ar trebui sa fim.

Traim o lupta interioara dureroasa pentru ca niciodata nu suntem perfect multumiti cu propria persoana. In practicile meditative precum antar mauna, lasam sa apara gandurile fara sa incercam sa le manipulam si fara sa ne lasam purtati de ele. Urmarim tot ce apare cu o atitudine deschisa, receptiva, detasata.

In acest mod, invatam sa ne imprietenim cu experientele noastre si sa le intelegem intelesul ascuns. Ajungem sa nu ne mai luptam cu trairile noastre si, trecand de zgomotul de la suprafata, de curgerea neincetata a gandurilor, descoperim treptat in noi insine un punct de echilibru si o apreciere profunda fata de starea de a fi.

Un alt instrument in practica maitri-karuna este constientizarea si observarea tendintei mintii de a judeca critic, osciland permanent intre atractie si respingere. Suntem atrasi fata de oamenii si situatiile pe care le consideram agreabile si le respingem pe cale potential amenintatoare.

Ce putem face in momentul repulsiei e cautarea instalarii unei atitudini mai deschise, investigarea posibilitatii de a fi impreuna cu starea simtita, fara a o respinge. In felul acesta reducem dezechilibrul, pendularea haotica intre cele doua extreme ce provoaca stres si instabilitate. In locul reactiilor puternice de respingere, primind cu compasiune si acceptare pe oricine si orice, intreaga noastra viata dobandeste o curgere lina, se imbogateste cu simplitate, bucurie si impacare.

Din aproape in aproape

In mod normal, iubim un numar de persoane, respingem pe altele si suntem indiferenti fata de restul. Prin maitri-karuna invatam sa largim treptat cercul celor pe care ii primim in spatiul deschis al inimii noastre.
Pentru inceput, cum l-ai putea accepta pe altul daca nu te poti accepta pe tine, asa cum esti?

Tu esti cea mai apropiata persoana si cu tine trebuie sa lucrezi in primul rand, intr-un efort constient si constant de a depasi forta distructiva a geloziei, resentimentelor, regretelor, maniei.

In primul rand, cultivam maitri-karuna fata de ranile, nemultumirile, fricile si dezamagirile noastre, fata de nevoile si dorintele pe care nu le acceptam. Dupa ce exprimam fata de noi insine, cu sinceritate, maitri-karuna, atunci vom fi in stare sa oferim iubire celorlalti.

Doar dupa ce ne iertam si ne acceptam cu toate stangaciile si imperfectiunile noastre putem simti recunostinta, bunatate, iertare, respect, intelegere, apreciere fata de parinti, colegi, prieteni si asa mai departe.

Urmatoarea etapa este sa simti maitri-karuna fata de persoanele neutre. Oameni pe care ii vezi cand treci pe strada, dar nu ii cunosti. Cei cu care nu ai nicio legatura. In cele din urma, pasul critic este maitri-karuna fata de o persoana dificila, cu care nu te intelegi. Un om fata care iti provoaca frica, invidie, dezgust, repulsie, dezacord, manie. Un om care te-a ranit si pe care nu il poti ierta. Un om cu care te certi in mod constant.

In final, practica atitudinilor Maitri-Karuna fata de noi insine si fata de oameni e un proces de purificare, detoxifiere de starile negative care ne polueaza fiinta, punandu-ne piedici in calea devenirii noastre, o dehipnotizare de reactiile automate, inconstiente.

Scopul e sa ajungi intr-o stare de prietenie cu tine insuti si sa vezi mereu bunatatea oamenilor dincolo de conflictele lor si reactiile agresive, sa incerci sa stabilesti un contact cu fiinta lor mai profunda, cu scanteia luminoasa din ei.

Iuliana Nalatan – Prakriti School of Yoga – www.yogatimisoara.ro
 

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top