Now Reading
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

 

Scăderea autocontrolului pe parcursul unei zile – doza de autocontrol este finită. Cu cât o zi este mai plină de activități care implică o mare doză de autocontrol, cu atât spre seară o astfel de persoană va fi mai susceptibilă la acțiuni impulsive.

Ademenirile unor activități cu impact negativ par a câștiga lupta destul de ușor pentru că plăcerea percepută în acel moment a acțiunii impulsive, întrece posibilele consecințe.

Este mult mai ușor să mănânci în afara dietei seara, când ai ajuns obosită de la birou, decât dimineața când planifici o zi plină de acțiuni sănătoase.

Încărcarea mentală/stresul – Cu cât mintea ta este mai preocupată de decizii pe care trebuie să le iei ACUM, cu atât nevoia de evaluare a unor consecințe primește mai puțin timp.

Dacă simți că nu ai timp să te gândești, te poți grăbi în decizii greșite. Spuneam mai sus că exersarea cortexului prefrontal ajută la reducerea actelor impulsive, iar pentru acest lucru este nevoie să îți acorzi timp, chiar și câteva secunde în plus.

Acordă-ți timp ACUM pentru a lua decizii de care să fii mândră mai târziu! În acest fel vei câștiga timp și mulțumire de sine făcând ceea ce este bine și sănătos pentru tine.

Indicele glicemic poate influența apariția unui comportament impulsiv. Glucoza este o componentă necesară controlului de sine și momentele de scădere a glicemiei (când suntem înainte de masă, de exemplu) pot duce mai ușor către o decizie nepotrivită, negândită.

Glucoza este transformată în neurotransmițători, cum ar fi serotonina și lipsa sau scăderea unor neurotransmițători ne pot influența puternic comportamentul. „Nu ești tu când ți-e foame!” este adevărat.

Și ce ne ramâne de făcut pentru a ne gestiona mai bine momentele de impulsivitate?

Deși scuza “așa sunt eu” este extrem de răspândită și îmbrățișată, adevărul este că ne putem educa și dezvolta.

O bună cunoaștere de sine te poate ajuta să identifici care sunt momentele în care comportamentul tău pare să fie de nestăpânit. Observă-te și fă o analiză la final de zi.

Când pare să ți se întâmple des să reacționezi impulsiv? Care este factorul declanșator? Dacă ești conștientă de momentele mai sensibile, vei putea să și faci ceva pentru a preveni reacțiile impulsive.

De exemplu, dacă știu că de atunci când mă trezesc și nu pot/nu am timp să beau cafea sunt mai iritată și pot intra mai ușor în conflicte, mă pot asigura fie că reușesc să beau cafea mai des dimineața, fie că evit interacțiunile cu potențial mare de a mă irita.

Găsește un prieten mai echilibrat alături de care să poți analiza faptele. O părere din afară te poate ajuta să privești din mai multe perspective și să înțelegi ceva ce până acum te irita la culme. Înțelegerea unor motive care nu au legătură cu noi ne pot ajuta să acceptăm mai ușor ce se întâmplă și să avem un comportament cumpătat.

Dacă ai un partener de viață care trântește ușa mașinii când o închide și acest lucru te irită și te face să îl critici de fiecare dată, poate înțelegerea faptului că acel comportament nu este intenționat, te ajută să îți gestionezi impulsul de a critica. Dacă te oprești dintr-un comportament negativ, faci loc unuia constructiv.

Meditația bazată pe concentrarea atenției este o altă metodă foarte bună pentru a reduce comportamentul impulsiv.

La baza impulsivității poate sta și un deficit de atenție. De asemenea, când acționăm sub impulsul momentului, de cele mai multe ori avem impresia că nu avem timpul necesar să alegem un altfel de comportament.

Meditația ajută în antrenarea atenției prin exercițiul permanent de re-aducere a atenției în prezent. Acest tip de meditație se bazează cel mai des pe concentrarea atenției pe respirație sau asupra unui punct fix.

See Also

În orice moment poate să apară un gând care să ne fure atenția. Actul meditației presupune re-aducerea atenției în prezent și concentrarea ei pe respirație.

În același timp, practicanții meditației, având exercițiul momentului prezent, realizează că există un timp între stimul și reacție, timp în care noi alegem cum să ne comportăm. Fiind conștient că ai timp să alegi un comportament sau altul, îți crești șansele să faci o alegere constructivă.

Este ușor să te ascunzi în spatele unor motive care aparent nu au legătură cu tine pentru a justifica reacțiile impulsive.

Calea spre o viața echilibrată și împlinită are la bază decizii care te duc spre ce ți-ai propus și ce ți-ai dori: o viață plină de prieteni, familie, sens în ceea ce faci, iubire și relaxare. Pune în aplicare oricare din metodele de mai sus și nu uita: schimbarea este un proces continuu. Acordă-ți timp și răbdare.

Citește în continuare Cum ne explicăm impulsivitatea

De Irina Doiciu, psiholog, terapeut de cuplu, consilier în carieră, consultant schimbare comportamentală a adulților

www.improving.ro

[email protected]

Tel.: 0722.564.301

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top