Now Reading
Obiceiurile de cumpărături ale femeilor versus cele ale bărbaților: plusuri și minusuri

Obiceiurile de cumpărături ale femeilor versus cele ale bărbaților: plusuri și minusuri

Unul dintre cele mai dezbătute subiecte, fie că este vorba de carieră sau de viața de familie, este legat de diferențele dintre bărbați și femei. Pe lângă numeroasele studii și volume publicate în acest sens, subiectul este unul frecvent întâlnit în discuții între parteneri, prieteni ori colegi. Discuțiile adesea cuprind diferențe din punct de vedere comportamental, decizional, al hobbyurilor, emoțiilor și modurile în care acestea sunt percepute. Pentru că toate aceste detalii nu încetează să intrige sau să aducă noi lămuriri, din cele ce urmează poți afla mai multe despre obiceiurile de cumpărături ale femeilor comparativ cu cele ale bărbaților, avantajele și dezavantajele lor.

Îți place să faci cumpărături? Probabil există puține femei cărora le displace acest lucru. Mai ales când există nenumărate promoții, oferte, posibilitatea de a face cumpărături în rate fără dobândă etc. Magazinele și instituțiile bancare oferă o multitudine de astfel de oportunități, iar faptul că nevoile depășesc uneori posibilitățile financiare nu mai este neapărat o problemă. Te-ai întrebat însă care părticică a creierului tău controlează dorințele, îți semnalează nevoile și te ghidează la cumpărături? Sau dacă lucrurile funcționează în același fel pentru soțul sau partenerul tău? Deși psihologia și mecanismele din spatele shoppingului nu au fost în întregime descifrate, ceea ce este sigur e faptul că între sexe există câteva diferențe notabile din această perspectivă.

Diferențe la nivel cerebral

Faptul că bărbații și femeile sunt diferiți din multe puncte de vedere a dus de-a lungul timpului la apariția a nenumărate discriminări și formarea unor stereotipuri. Multe persoane au avut parte de un tratament diferit și injust, bazat pe premisa că nu dețin anumite capacități, atribuite mai degrabă sexului opus. Însă chiar dacă cercetările au dezvăluit diferențe la nivel cerebral, în special în ceea ce privește procesarea informației, acestea nu reflectă superioritatea unui gen față de celălalt.

Printre cele mai importante deosebiri se numără:

  • Țesutul nervos care conectează emisfera dreaptă (care domină abilitățile spațiale, recunoașterea facială, procesarea imaginilor și a muzicii) cu cea stângă (care domină limbajul, logica și calculele matematice) este mai dezvoltat în cazul creierului femeilor. Acest lucru înseamnă că ele se folosesc de ambele părți ale creierului pentru rezolvarea problemelor. Bărbații folosesc predominant emisfera stângă în acest scop.
  • Bărbații și femeile folosesc zone diferite ale creierului pentru îndeplinirea unei sarcini. Astfel. femeile identifică și își controlează în mod mai eficient emoțiile, pe când bărbații sunt mai concentrați pe sarcina în sine.
  • Creierul bărbaților este cu aproximativ 10% mai mare decât cel al femeilor, însă creierul femeilor are mai multe terminații nervoase și conexiuni.

Caracteristici generale

În general femeile au o atitudine mai complexă la cumpărături decât bărbații. Au nevoie de mai mult timp pentru a lua o decizie, sunt mai selective și, spre deosebire de bărbați, încearcă să găsească exact produsul căutat, care le va satisface toate nevoile vizate. Pentru un bărbat va fi suficient să găsească un produs care îndeplinește aproximativ aceleași funcții, sau care poate fi folosit în scopul dorit.

Un aspect interesant relevat în cadrul unui studiu este acela că obiceiurile femeilor nu se schimbă odată cu trecerea anilor, ci rămân la fel. Practic, modul de a face cumpărături al persoanelor de gen feminin are legătură cu caracterul și felul lor de a fi.

Bărbații sunt cumpărători mai pragmatici. O sesiune de cumpărături va fi considerată un succes dacă toate articolele de pe listă sunt găsite în cel mai scurt timp. Ei abordează această sarcină în mod logic și cât mai eficient posibil.

De asemenea, spre deosebire de femei, bărbații fac de obicei cumpărături singuri, compară rareori prețurile și nu acordă la fel de multă atenție reducerilor.

Timpul alocat cumpărăturilor

Și din punct de vedere al timpului alocat cumpărăturilor există o diferență între femei și bărbați. Femeile sunt dispuse să investească mai mult timp și energie în această activitate decât bărbații. Ele pot căuta cele necesare în mai multe magazine și adesea fac comparații în ceea ce privește prețul și calitatea înainte de a lua o decizie. Aceste obiceiuri pot avea însă și minusuri. În primul rând nu este necesară vizitarea a sute de magazine pentru orice achiziție. Uneori timpul pierdut este mai valoros decât rezultatul obținut în urma unui astfel de maraton.

Pe de altă parte, bărbații văd cumpărăturile ca o sarcină necesară pentru satisfacerea unor nevoi. Ei alocă în general foarte puțin timp acestei activități. Dezavantajul este că dacă nu se realizează o minimă analiză a prețului și caracteristicilor unui produs, există riscul unei investiții proaste.  

Se pare însă că în mediul online lucrurile se schimbă. Pe lângă faptul că bărbații fac mai multe cumpărături online decât femeile, se pare că ei acordă mai multă atenție produselor cumpărate din mediul virtual – fac mai des comparații și sunt mult mai atenți la detalii.

Anticiparea nevoilor

Una dintre caracteristicile femeilor este aceea că anticipează nevoile. Prin urmare, ele vor cumpăra alimente pentru săptămâna viitoare, de exemplu cafea atunci când observă că cea de acasă mai ajunge pentru câteva zile, sau cereale, atunci când cutia este pe jumătate goală. De asemenea, se vor interesa din timp de toate cele necesare pentru un eveniment viitor. Ținuta, pantofii, manichiura și coafura vor fi aspecte deja rezolvate cu mult timp înainte de apropierea acestuia.

Bărbaților le este mai dificil să facă astfel de evaluări. Ei fac în general cumpărături abia atunci când nevoia este imediată. Iar sub presiunea timpului este mult mai dificil să evaluezi calitatea produselor sau să compari prețurile diferitelor mărci existente.

Achizițiile bazate pe impuls

Femeile sunt mai ușor influențabile din punct de vedere emoțional. Acest lucru este rezultatul faptului că ele folosesc în mod activ ambele emisfere ale creierului atunci când vine vorba de rezolvarea unei sarcini. Astfel, ele se vor lăsa mai mult influențate de modul în care anumite produse sunt expuse, de decorul magazinului, luminile și imaginile folosite. Prin urmare, persoanele de gen feminin vor face mai mult mai des cumpărături bazate pe impuls. De obicei aceste decizii vor fi determinate fie de stimulii de mai sus, folosiți în mod inteligent de către comercianți, fie de prețurile atractive. Dezavantajul este că în aceste situații sunt ignorate foarte multe detalii importante, iar produsul cumpărat poate fi de o calitate inferioară, ori mult prea scump.

Femeile sunt în general considerate mai flexibile și mai atente la capitolul cumpărături, însă deciziile și obiceiurile depind mult de caracterul fiecăruia în parte. Cunoașterea obiceiurilor de mai sus, precum și a plusurilor și minusurilor acestora, te poate ajuta să faci achiziții mai inteligente.

Sursa foto: Shutterstock

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top