Ce boală este guta?

ce-boală-este-guta

Guta este o boala metabolică destul de des întâlnită la persoanele de sex masculin cu vârsta de peste 50 de ani, însă poate afecta şi femeile, mai ales după perioada menopauzei. Cei care suferă de boala gutei nu metabolizează în mod corespunzător purinele – produşi regăsiţi în proteinele ingerate prin intermediul alimentelor. Acest dezechilibru din organism rezultă într-o producţie ridicată de acid uric, care se acumulează în sânge şi cauzează probleme. Este vorba despre inflamarea şi umflarea articulaţiilor şi ţesuturilor, dar şi de dureri la nivelul acestora. În esenţă, guta este o formă de artrită care afectează de cele mai multe ori articulaţiile de la nivelul degetului mare al piciorului.

Principala cauză a gutei este hiperproducţia de acid uric, adică hiperuricemia. În mod normal, acidul uric este dizolvat în sânge şi eliminat din corp prin urină. Atunci când corpul produce prea mult acid uric sau când nu este eliminată o cantitate suficientă, se acumulează în organism şi se cristalizează sub forma unor ace. Acest proces declanşează inflamaţie şi durere la nivelul articulaţiilor şi ţesuturilor înconjurătoare.

Riscul de hiperuricemie este crescut de anumiţi factori de risc, ce pot fi consideraţi cauzele gutei. De exemplu, vârsta şi genul joacă un rol important. Bărbaţii produc mai mult acid uric decât femeile. Cantitatea de acid uric produsă de corpul unei femei se apropie de cea produsă de organismul unei persoane de sex masculin abia atunci când femeia ajunge la vârsta menopauzei. Şi genetica face parte din cauzele gutei, deoarece persoanele care au în familie un istoric al acestei boli sunt mult mai predispuse la apariţia sa.

Cauzele gutei sunt legate şi de stilul de viaţă. Consumul excesiv de alcool influenţează negativ eliminarea acidului uric, iar o dietă bazată pe alimente bogate în purine (carne de pui, fructe de mare, dulciuri procesate) creşte nivelul acidului uric din sânge. De asemenea, supraponderabilitatea reprezintă un risc al apariţiei gutei. Pe de o parte pentru că există o cantitate mai mare de ţesuturi, ceea ce înseamnă o producţie mai mare de acid uric şi pe de altă parte din cauza cantităţii de grăsime corporală, care creşte nivelul de inflamaţie sistemică.

Simptomele gutei

Simptomele gutei se instalează brusc în cele mai multe cazuri, fără ca persoana afectată să prezinte semne de avertizare. De obicei, simptomele gutei apar în timpul nopţii şi se caracterizează prin durere intensă la nivelul articulaţiilor afectate, disconfort, inflamaţie şi piele înroşită. Persoanele descriu durerea provocată de gută ca fiind insuportabilă şi chinuitoare. În mod frecvent boala afectează articulaţia degetului mare de la picior, însă simptomele gutei pot fi resimţite şi la nivelul gleznelor, genunchilor, coatelor, încheieturii mâinii sau la nivelul articulaţiilor degetelor de la mâini.

Simptomele gutei apar treptat, iar prima care debutează este durerea. După ce durerea atinge apogeul, la aproximativ 12 ore de la instalarea crizei, apare disconfortul, care poate să dureze de la câteva zile până la câteva săptămâni. De asemenea, articulaţiile afectate se umflă, sunt sensibile la atingere, iar zona este roşie şi la atingere se poate simţi mai caldă decât restul corpului. Pe măsură ce boala avansează, una dintre simptomele gutei este imposibilitatea de a mişca normal articulaţiile afectate.

Tratamentul gutei

Din fericire, cu un tratament corespunzător, această boală metabolică poate fi ţinută sub control şi tratată. Tratamentul gutei poate să presupună atât medicamente alopate, cât şi naturiste sau o combinaţie dintre cele două variante. În plus, din schema de tratament face parte şi dieta corespunzătoare, în care se interzic alimentele cu conţinut ridicat de purine, dulciurile, alcoolul şi cafeaua. Medicaţia poate fi utilizată pentru a trata simptomele atacurilor de gută, pentru prevenţie şi pentru a reduce riscul apariţiei complicaţiilor gutei, aşa cum sunt pietrele la rinichi.

Dintre medicamentele prescrise de medic se pot aminti antiinflamatoarele nesteroidiene şi corticosteroizii, care reduc inflamaţia şi durerea din zonele afectate de gută. Tratamentul gutei poate fi utilizat şi pentru reducerea producţiei de acid uric sau pentru îmbunătăţirea capacităţii rinichilor de a elimina acidul uric din organism.

În ceea ce priveşte tratamentul gutei bazat pe remedii naturiste, se recomandă medicamentele făcute din plante medicinale care ajută la menţinerea sănătoasă a articulaţiilor şi la eliminarea acidului uric din organism. Este vorba despre seminţe de ţelină sau de struguri, turmeric şi Ceai de Java, printre altele. Toate aceste ingrediente naturale susţin fluxul urinar, promovează eliminarea toxinelor şi menţin nivelul normal al enzimelor antioxidante.

Tratamentul gutei este esenţial pentru persoanele care suferă de aceasta afecţiune. Fără tratament, un atac de gută atinge vârful la aproximativ 12 de ore de când apar primele simptome, iar recuperarea completă se întinde pe parcursul a 1-2 săptămâni, timp în care durerile sunt insuportabile.