CITESTI ACUM
Harm Reduction și efectele pe termen lung

Harm Reduction și efectele pe termen lung

Revista Psychologies
harm-reduction-și-efectele-pe-termen-lung

Nu există o definiție universal acceptată pentru conceptul de „harm reduction”, reducere a riscurilor asociate unui obicei. În general, se consideră că acest concept cuprinde toate programele, politicile și practicile menite să reducă din consecințele nocive sociale, juridice și de sănătate asociate consumului de droguri, fără a fi nevoie de reducerea sau eliminarea consumului acestuia. În ultimii ani, aceste strategii au fost utilizate cu succes în educația pentru sănătatea sexuală, pentru a reduce numărul sarcinilor la adolescente, cât și bolile cu transmitere sexuală, inclusiv HIV. Programele inspirate de filosofia reducerii efectelor nocive au avut, de asemenea, succes în reducerea consumului de alcool sau tutun.

Fumatul

De-a lungul timpului au apărut numeroase studii care au abordat efectele nocive și riscurile asupra sănătății asociate fumatului. Mare parte dintre cei care fumează și-au dorit sau au încercat măcar o dată să renunțe la tutun. Însă, din păcate, rata de succes rămâne una foarte mică. Nicotina inhalată prin fum este cea care produce plăcerea și dorința de a fuma. Substanțele regăsite în fumul de țigară sunt direct legate de anumite afecțiuni precum boli cardio-vasculare, ale aparatului respirator, digestiv sau reproducător, dar și de diverse tipuri de cancer sau accidente vasculare cerebrale.

Pentru un fumător, singura metodă dovedită de limitare a riscului bolilor asociate fumatului, în special cancer, este renunțarea la fumat. Cu toate acestea, există soluții și pentru cei care găsesc dificil să renunțe la fumat sau să reducă măcar numărul țigărilor fumate. Iar în acest moment, piața oferă două variante principale care ar putea diminua efectele toxice, fără a suprima complet riscurile. Varianta cea mai apropiată de ţigara tradiţională sunt dispozitivele care folosesc tutun încălzit controlat, care evită arderea acestuia, astfel reducând degajarea produșilor responsabili de principalele efecte toxice. Cea de-a doua variantă sunt dispozitivele care eliberează o doză exactă de nicotină sub formă de aerosol şi se numesc generic ţigări electronice. 

Bolile cronice

O problemă la fel de serioasă în ultimii ani este creșterea numărului de cazuri de boli cronice. Există strategii de harm reduction la persoanele care suferă de boli cronice, care nu doresc sau sunt reticente să facă schimbări în stilul de viață. Însă, există soluții chiar și pentru aceste persoane. De exemplu, cei predispuși la obezitate, dar care nu doresc să reducă aportul alimentar pot scădea riscul de a dezvolta o boală cardiacă ischemică prin înlocuirea alimentelor bogate în acizi grași omega-3. Cei cu toleranță redusă la glucoză pot scădea șansa de a dezvolta diabet prin utilizarea metforminei sau a înlocuitorilor de zahăr, precum zaharina, aspartamul, ciclamatul sau a substanţelor slab nutritive, precum xilitol, eritritol, ori a compuşilor asemănători chimic, ca maltitolul şi tagatoza. De asemenea, o persoană care suferă de diabet sau cu o glicemie slab controlată poate reduce riscul complicațiilor microvasculare prin terapia cu inhibitori ECA și screeningul regulat al ochilor.

Strategia „Harm Reduction”

Strategiile de reducere a riscurilor încep de la premisa că un anumit nivel de comportament nesănătos este inevitabil într-o comunitate, dar apoi se încearcă să se dezvolte soluții pentru a minimiza consecințele asupra oamenilor. Harm Reduction se concentrează pe rezultatele dăunătoare ale comportamentului, mai degrabă decât pe comportamentul în sine. Strategiile de reducere a riscurilor au fost adesea controversate, probabil din cauza asocierii lor cu un comportament considerat de mulți a fi ilegal sau imoral. Există dovezi că schimbarea stilului de viață este modalitatea cea mai eficientă de a minimiza riscurile multor boli cronice și nu numai. Iar aici se poate vorbi despre soluții simple, de la o alimentație adecvată, practicarea unui sport sau controale regulate la medic, până la găsirea unor alternative mai sănătoase care te pot ajuta să minimizezi aceste riscuri.

Reducerea sau eliminarea unor comportamente nocive, precum fumatul și consumul excesiv de alcool, alimentația hipercalorică sau sedentarismul, poate fi cea mai eficientă metodă de a diminua sau preveni riscurile în cazul multor boli cronice. Deși o soluție ideală, este necesar să ne informăm și asupra soluțiilor alternative care ne pot influența pozitiv starea de sănătate și să acționăm în consecință.

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!