Citești
Drumul până la serviciu sau „stresul care nu este plătit”

Drumul până la serviciu sau „stresul care nu este plătit”

Drumul zilnic până la serviciu și înapoi acasă a fost votat drept una dintre cele mai neplăcute activități, ba chiar și-a câștigat denumirea de „stres care nu este plătit”, relatează Psychology Today. Cu cât drumul este mai lung, cu atât nemulțumirea oamenilor față de jobul lor este mai mare. Și starea lor de spirit este cea care are de suferit cel mai mult.

Un studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Waterloo, din Canada, a descoperit o legătură directă între durata drumului până la serviciu și fericirea angajaților. Astfel, persoanele care petrec mult timp în trafic sunt cele mai nesatisfăcute de viața lor, în general. Acest lucru se datorează sentimentului de presiune resimțit. Cei care stau în ambuteiaje se simt constant grăbiți, mereu pe fugă, mereu cu impresia că vor întârzia. Ulterior, apare și sentimentul că pierd timp pe care l-ar fi putut petrece făcând ceva ce le place.

Diferențele majore apar însă atunci când vine vorba de mijlocul de transport. Un studiu din 2014 arată că persoanele care merg la serviciu folosind o formă activă de transport, precum mersul pe jos, bicicleta sau o trotinetă, se simt mai fericite și au o capacitate de concentrare mai mare, spre deosebire de cei care circulă cu mașina personală. Condusul îi solicită enorm pe șoferi, care trebuie să fie mereu atenți în trafic, se plictisesc și ajung să se simtă stresați sau izolați social. Transportul activ are inclusiv beneficii la nivelul sănătății: un risc al bolilor cardiovasculare redus cu 11%. Efectul este mai vizibil în cazul femeilor, care beneficiază de o protecție mai mare împotriva bolilor cardiace.

Stresul este unul dintre factorii de risc ai bolilor cardiovasculare, iar în cazul șoferilor, stresul cauzat de ambuteiaje, de aglomerație și de lipsa activității fizice este cu atât mai mare. Persoanele care fac sport, fie că merg la sală, aleargă pe afară sau fac câte o plimbare de 15-20 de minute zilnic reușesc să combată o parte dintre efectele negative ale drumului lung până la serviciu.

Un alt aspect care contribuie la nefericirea angajaților, corelat cu drumul de acasă la lucru, este programul inflexibil, dar și salariile nesatisfăcătoare. În cazul persoanelor care au un partener de viață sau o familie și copii, impactul este mai mare, pentru că ele simt că nu petrec suficient timp alături de cei dragi, iar satisfacția lor cu locul de muncă scade de la an la an, chiar dacă activitatea lor de la serviciu nu este una stresantă în sine.

Timpul petrecut în mașină sau chiar în autobuze și tramvaie aglomerate are un impact negativ și asupra sănătății mentale. Un studiu din 2012 publicat în Jurnalul American de Medicină de Prevenție arată o încetinire a metabolismului și presiune arterială crescută în cazul șoferilor sau a călătorilor cu mijloacele de transport în comun. Iar un studiu din 2011 publicat de BMC Public Health a avut concluzii similare. Studiul descoperă o legătură între drumurile lungi, caracterizate de sedentarism, și stres la locul de muncă sau absenteism cauzat de probleme de sănătate. Rezultatele au fost aceleași și în cazul șoferilor, dar și al celor care folosesc transportul în comun.

Din lipsă de timp, persoanele care locuiesc departe de locul de muncă și petrec în trafic 90 de minute sau mai mult zilnic nu mai au o viață socială la fel de activă. Un studiu din 2008 publicat tot în Jurnalul American de Medicină de Prevenție arată că aceste persoane petrec cel mai puțin timp cu prietenii, li se întâmplă mai des să rateze evenimente importante din viața copiilor lor, precum serbări sau aniversări, și iau mult mai rar cina în familie. Lipsa unei activități sociale contribuie direct la creșterea nivelului de stres, dar și la un grad ridicat de nemulțumire în viața personală.

See Also

Așadar, dacă vrei să minimizezi impactul pe care drumul până la serviciu îl are asupra sănătății tale fizice și mentale și asupra stării de bine, poți încerca să alternezi mijloacele de transport. Renunță la mașina personală și la transportul în comun și optează pentru o formă alternativă de transport, precum cea inedită de care îți spuneam mai devreme, mergi mai mult pe jos și încearcă să menții un stil de viață cât mai activ, pentru a combate riscurile bolilor cardiovasculare, ale stresului, dar și pentru a te simți mai fericit și împăcat cu viața ta.

Sursă foto: Shutterstock/Copyright: William Perugini

 

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top