Cum putem schimba un comportament indezirabil

Ne propunem deseori sa schimbam un anumit comportament, dar realizam repede ca nu este deloc usor. Uneori, descurajate, chiar renuntam. Schimbarile presupun timp si rabdare, dar mai ales hotarare.

 

Esti hotarata sa faci o schimbare?

Fiecare are anumite comportamente pe care le-ar schimba: ceea ce sau cat mananca, s-ar lasa de fumat, de cafea, de verificat mesajele pe telefon in timp ce au de lucru, sau cand sunt la o intalnire. Cu totii avem comportamente care deranjeaza, fie pe noi, fie pe cei din jurul nostru.

Unele sunt mai usor de schimbat, altele mai greu. Stim ce ar fi frumos sau bine, dar cum sa facem? Inainte de a incepe sa schimbam, cel mai important lucru este sa fim convinse ca dorim asta. Nu e doar un moft, nu e doar ceea ce doresc altii. E ceea ce am hotarat eu.

Va trebui sa vad pe o scala de la 1 la 10 cat de motivat sau dornic sunt sa fac aceasta schimbare? Daca nota data e mica, sansa de a face pasii necesari schimbarii e si ea mica. Daca suntem suficient de motivate, sa trecem la treaba!

 

Definirea schimbarii dorite

La primul pas, va trebui sa ne fie clar care este acel comportament indezirabil pe care vrem sa il schimbam si sa vedem ce anume il face indezirabil: actul in sine, frecventa sau durata?

De exemplu, daca am stabilit ca nu e dezirabil sa stau tot timpul la telefon, va trebui sa vad ce anume ma deranjeaza la acest comportament?

Faptul in sine este adaptativ cand sunt la birou, pentru ca aflu ce mailuri au intrat, sau daca sunt singura acasa pot conversa cu prietenii pe retele sociale. Dar daca sunt intr-o intalnire romantica sau intr-o sedinta, acest comportament devine total indezirabil.

Apoi, daca suntem la birou si am stabilit ca este adaptativ sa ne verificam telefonul, va trebui sa vedem daca frecventa e cea care nu este ok la comportamentul nostru.

In cazul in care ne verificam telefonul din zece in zece minute, ne blocam si nu mai lucram aproape nimic sau nu ne putem concentra asa cum ar trebui.

Sunt persoane care isi verifica telefonul o singura data, dimineata. Si si continua pana trebuie sa plece. Atunci, ceea ce ne deranjeaza e durata. In cadrul acestui pas, am identificat ce avem de schimbat.

 

Analiza schimbarii

In pasul al doilea, va trebui sa facem o analiza mai complexa. Comportamentele noastre, dezirabile sau indezirabile nu apar intr-un vaccum.

Teoria spune ca orice comportament este precedat de anumite antecedente si este urmat de anumite consecinte. Deci, va trebui sa vedem ce anume declanseaza comportamentul nostru si ce anume il mentine.

Pentru asta, va trebui sa ne monitorizam comportamentul pe care dorim sa il schimbam. De exemplu, daca vrem sa ne lasam de fumat, va trebui sa urmarim cand ne aprindem tigara: Unde suntem? Ce facem atunci? Cu cine suntem? Ce simtim inainte de a ne aprinde tigara?

Astfel, putem identifica un loc care ne activeaza dorinta de a fuma, o emotie, faptul ca socializam cu alti fumatori, ca ne simtim singuri sau ca ne plictisim.

Apoi, trebuie sa vedem ce se intampla dupa ce ne aprindem tigara si incepem sa fumam. Ne relaxeaza? Suntem si noi in rand cu ceilalti? Facem si noi ceva?

In acest mod, vedem care e rolul fumatului pentru noi, care e consecinta care mentine acest comportament: ne calmeaza, socializam mai usor, nu ne mai plictisim etc.

Odata ce avem aceste informatii vom trece la pasul al treilea – actiunea propriu-zisa.

 

Actiune!

Stiind ce anume declanseaza comportamentul nostru indezirabil vom trece la modificarea spatiului sau situatiei din jurul nostru.

Daca folosim exemplul de mai sus si am aflat ca ne aprindem tigara cand ne bem cu totii cafeaua la serviciu, vom incerca ori sa ne bem cafeaua cu cateva minute mai tarziu, ori sa o luam si sa o ducem la masa de lucru, fara sa stam alaturi de colegi.

E important sa nu ne lasam la indemana vointei noastre. Putini dintre noi au o vointa de fier. E mult mai simplu sa evitam tentatiile.

Cel putin, pana inlaturam din repertoriu comportamentul indezirabil. Apoi, daca am aflat ca de cele mai multe ori fumez ca sa ma relaxez, voi cauta alte comportamente, care au acelasi rol (de a ma relaxa) dar care nu sunt compatibile cu fumatul (nu pot fi facute concomitent).

De exemplu, raman la masa de lucru, nu ies la locul de fumat si fac un exercitiu de relaxare sau de meditatie.

Sigur, in teorie e mai simplu. E aprope matematic. In practica e mai greu. De aceea e nevoie ca noi sa fim absolut convinse ca vrem sa facem asta, sa fim motivate.

Sfaturile psihologului ajuta si iti netezesc calea spre a schimba comportamentul indezirabil, dar cea care face schimbarea esti tu si nu iti va fi floare la ureche.

Deci, trebuie sa te inarmezi cu rabdare si sa stii ca vor urma zile grele, dar la finalul lor vei fi un om fericit! Ti-ai atins obiectivul. Esti propriul tau stapan, iti conduci singura viata!

 

De Loana Comsa, psiholog

Piata Stefan cel Mare, Nr. 17, Ap. 3, Cluj-Napoca

Tel: 0729.400.122

www.loanacomsa.ro

lcc@loanacomsa.ro

Skype: comsa.loana

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări

Psihoterapia asistata de cai: pentru copii cu autism si adulti timizi

Hippoterapia, sau psihoterapia asistata de cai, ne ajuta sa fim mai sociabili, mai siguri pe noi si mai relaxati. Despre multiplele ei beneficii in dezvoltarea personala am stat de vorba cu Maria Bogoescu Ardelea, psihoterapeut.

Citeste

Somatizare: emotiile care declanseaza boli

Pe termen lung, emotiile reprimate duc la aparitia unor simptome fizice. Iata ce mesaje ne transmite corpul prin somatizare si ce avem de facut.

Citeste

Cum sa ne aparam de agresivitatea verbala

Agresivitatea verbala este un abuz cu efecte psihologice importante. Chiar daca urmele acesteia nu sunt fizic vizibile, ea reprezinta o forma de violenta de care trebuie sa ne protejam. Iata cum facem acest lucru.

Citeste

Cum ne vindecam de instabilitate

Deseori, intalnim oameni inconstanti, care se razgandesc extrem de repede si care sunt enervant de influentabili. Psihologul Maria Verdi ne spune de ce dam dovada de instabilitate si cum o putem remedia.

Citeste

Romanii si traiul din comunism

„Si eu am trait in comunism…“ este o emotionanta carte cu confesiuni si amintiri ale celor care cumparau paine pe cartela si indurau frigul, fara a-si pierde umorul. Primim detalii chiar de la editoarea si scriitoarea ei, Ioana Parvulescu.

Citeste

Cum ne putem spori capacitatea de adaptare

Capacitatea de adaptare ne ajuta sa facem fata provocarilor, dar si sa obtinem ceea ce ne dorim. Cateva lamuriri despre acest „talent“, atat de necesar, primim de la psihologul Eugen Popa.

Citeste