Cum ne sunt utile emoțiile negative

Încă de mici, suntem învățați că durerea, suferința, neplăcerea sunt de evitat. Ținta noastră a fost și rămâne să alergăm după emoțiile pozitive, care se pare că ar fi cheia fericirii. Dar emoțiile negative ne sunt extrem de utile și necesare. Iată de ce.

Citește și:

Mituri despre anxietate

Ai un scenariu de viață? Află ce este și cum îți influențează alegerile

Ce sunt emoțiile de fapt? Sunt manifestări psihice de o mai mare sau mai mică intensitate și se pot observa în reacții fiziologice, nonverbale și verbale.

Emoțiile apar prin concordanța între așteptări și realitate și prin asociere. În primul caz, dacă eu mă aștept ca astăzi să nu fie aglomerat în drum spre birou și traficul se dovedește a fi intens, emoția va fi una negativă.

În același timp, asocierea funcționează în felul următor: am o prietenă pe care ori de câte ori o văd, am o experiență plăcută și mă relaxează întâlnirea cu ea.

După un timp și câteva întâlniri voi face o conexiune între întâlnirea cu ea și starea de bine și relaxare. Am asociat o persoană cu o anumită emoție.

Spuneam că ținta educată a noastră pare a fi să evităm pe cât posibil emoțiile negative pentru că am crescut într-o cultură care spune că a suferi este groaznic. Mai nou, pozitivizarea și punerea accentului pe emoțiile pozitive, le pune la colț pe cele negative, să fie uitate și îngropate!

Fii fericit, fii sănătos, fii cel mai deștept, vino cu cele mai multe idei noi, fii mai rapid, mai popular și lista poate continua la nesfârșit! Am ajuns să ne enervăm pentru că ne-am propus să rămânem calmi și nu am reușit. Ne enervăm pentru că ne enervăm!

De cele mai multe ori, intrăm într-o horă a fericirii și uităm că viața vine cu „de toate”. Cu cât suntem mai convinși că emoțiile negative sunt dușmanul, cu atât le opunem mai multă rezistență. Și rezistența naște rezistență, iar cercul vicios a început.

Emoțiile negative pot avea un rol pozitiv. Ele sunt cel mai bun mecanism de feedback pe care fiecare dintre noi îl are și după care se poate ghida cel mai bine în orice.

Gândește-te: emoția negativă, durerea fizică să spunem, apare ca urmare a depășirii unor limite. Dacă pui mâna pe aragaz, te arzi și înveți să te protejezi.

La fel se întâmplă și în relațiile de cuplu: anumite lucruri din ceea ce face partenerul ne produc emoții pozitive, altele emoții negative.

Lăsând la o parte cutumele culturale, te poți regla ușor și independent în relația în care ești. Înveți ce îți place și ce nu în funcție de emoțiile pe care acel lucru le trezește în tine. 

Există o boală numită insensibilitate congenitală la durere. Cei care suferă de această boală nu simt nici o durere fizică. O minune la prima vedere și un lucru pentru care mulți dintre noi se roagă din când în când. Și totuși, la o privire mai atentă a ce înseamnă să trăiești fără să simți nici o durere îți dezvăluie o populație care nu poate trăi foarte mult timp.

De ce? Cei care suferă de această boală nu știu când se rănesc, nu știu dacă și-au rupt vreun os, nu simt ce se întâmplă corpului lor. Neștiind dacă au pățit ceva, nici nu pot lua măsuri și pot apărea tot felul de boli și de infecții care să le aducă sfârșitul mult mai rapid decât am crede.

Emoțiile negative nu sunt „omul negru” al vieții noastre. Sunt niște trăiri care ne semnalează ieșirea din raza noastră de confort, la ce e bine să fim atenți și ce să schimbăm.

Plus că fără emoțiile negative nu le-am simți la fel de intens pe cele pozitive. Ele sunt un erou ascuns și nepremiat, care continuă să ne servească și pe care noi îl tot îndepărtăm.

Agilitatea, flexibilitatea emoțională presupune o trecere cu ușurință de la o emoție la alta, nu prin îndepărtarea ei, ci prin trăirea pe deplin.

Așa că data viitoare când ești cuprinsă de o emoție negativă, acordă-i puțină atenție, vezi ce îți spune și bucură-te că ai un permenant străjer la îndemână.

 

De Irina Doiciu, psiholog, terapeut de cuplu, consilier în carieră, consultant schimbare comportamentală a adulților

www.improving.ro

irina@improving.ro

Tel.: 0722.564.301

Foto: shutterstock.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Când și de ce să spui te iubesc
Când și de ce să spui te iubesc

Sigur iubești pe cineva – un el, o ea, familia, prietenii. Dar cât de des le spui ceea ce simți? Îți face și ție bine, dar și lor, în plus relația devine mai puternică. Uite câteva cazuri.

Citeste
Supracompensarea prin muncă: indicii şi cauze
Supracompensarea prin muncă: indicii şi cauze

Muncești mult? Nu simți mari satisfacții, ba chiar oboseala se acumulează, dar parcă tot către muncă revii? Aflăm de la psihoterapeutul Daniela Stanciu ce înseamnă supracompensarea prin muncă și ce se află în spatele ei.

Citeste
Stresată? Anxioasă? Agitată? Iată cum îți regăsești starea de calm
Stresată? Anxioasă? Agitată? Iată cum îți regăsești starea de calm

Echilibrul emoțional pare un lux pe care nu ni-l mai putem permite în ritmul pe care îl impune societatea și pe care majoritatea îl acceptă fără prea multă împotrivire. Avem nevoie de calm mai mult decât oricând, dar cum să ni-l (re)găsim? Iată câteva sfaturi utile.

Citeste
Cum ne sunt utile emoțiile negative
Cum ne sunt utile emoțiile negative

Încă de mici, suntem învățați că durerea, suferința, neplăcerea sunt de evitat. Ținta noastră a fost și rămâne să alergăm după emoțiile pozitive, care se pare că ar fi cheia fericirii. Dar emoțiile negative ne sunt extrem de utile și necesare. Iată de ce.

Citeste
Mici exerciții de mindfulness
Mici exerciții de mindfulness

Ce faci prima dată când te trezești? Care îți sunt obiceiurile? Primele momente ale zilei sunt cruciale pentru ceea ce urmează și pentru eficiența și liniștea sufletească. Uneori, nu  trebuie decât să fim mai atenți la actele cele mai banale ale cotidianului. Iată câteva exerciții de mindfulness de pus în practică.

Citeste
Mituri despre anxietate
Mituri despre anxietate

Tot am auzit despre anxietate și credem că avem deasupra capului un semn luminous care le indică celorlalți că suntem anxioși, și că nimic nu poate vindeca asta, ca ține de personalitatea fiecăruia. Iată câteva mituri despre anxietate pe care e timpul să le desființăm.

Citeste