Cum ne sunt utile emoțiile negative

Încă de mici, suntem învățați că durerea, suferința, neplăcerea sunt de evitat. Ținta noastră a fost și rămâne să alergăm după emoțiile pozitive, care se pare că ar fi cheia fericirii. Dar emoțiile negative ne sunt extrem de utile și necesare. Iată de ce.

Citește și:

Mituri despre anxietate

Ai un scenariu de viață? Află ce este și cum îți influențează alegerile

Ce sunt emoțiile de fapt? Sunt manifestări psihice de o mai mare sau mai mică intensitate și se pot observa în reacții fiziologice, nonverbale și verbale.

Emoțiile apar prin concordanța între așteptări și realitate și prin asociere. În primul caz, dacă eu mă aștept ca astăzi să nu fie aglomerat în drum spre birou și traficul se dovedește a fi intens, emoția va fi una negativă.

În același timp, asocierea funcționează în felul următor: am o prietenă pe care ori de câte ori o văd, am o experiență plăcută și mă relaxează întâlnirea cu ea.

După un timp și câteva întâlniri voi face o conexiune între întâlnirea cu ea și starea de bine și relaxare. Am asociat o persoană cu o anumită emoție.

Spuneam că ținta educată a noastră pare a fi să evităm pe cât posibil emoțiile negative pentru că am crescut într-o cultură care spune că a suferi este groaznic. Mai nou, pozitivizarea și punerea accentului pe emoțiile pozitive, le pune la colț pe cele negative, să fie uitate și îngropate!

Fii fericit, fii sănătos, fii cel mai deștept, vino cu cele mai multe idei noi, fii mai rapid, mai popular și lista poate continua la nesfârșit! Am ajuns să ne enervăm pentru că ne-am propus să rămânem calmi și nu am reușit. Ne enervăm pentru că ne enervăm!

De cele mai multe ori, intrăm într-o horă a fericirii și uităm că viața vine cu „de toate”. Cu cât suntem mai convinși că emoțiile negative sunt dușmanul, cu atât le opunem mai multă rezistență. Și rezistența naște rezistență, iar cercul vicios a început.

Emoțiile negative pot avea un rol pozitiv. Ele sunt cel mai bun mecanism de feedback pe care fiecare dintre noi îl are și după care se poate ghida cel mai bine în orice.

Gândește-te: emoția negativă, durerea fizică să spunem, apare ca urmare a depășirii unor limite. Dacă pui mâna pe aragaz, te arzi și înveți să te protejezi.

La fel se întâmplă și în relațiile de cuplu: anumite lucruri din ceea ce face partenerul ne produc emoții pozitive, altele emoții negative.

Lăsând la o parte cutumele culturale, te poți regla ușor și independent în relația în care ești. Înveți ce îți place și ce nu în funcție de emoțiile pe care acel lucru le trezește în tine. 

Există o boală numită insensibilitate congenitală la durere. Cei care suferă de această boală nu simt nici o durere fizică. O minune la prima vedere și un lucru pentru care mulți dintre noi se roagă din când în când. Și totuși, la o privire mai atentă a ce înseamnă să trăiești fără să simți nici o durere îți dezvăluie o populație care nu poate trăi foarte mult timp.

De ce? Cei care suferă de această boală nu știu când se rănesc, nu știu dacă și-au rupt vreun os, nu simt ce se întâmplă corpului lor. Neștiind dacă au pățit ceva, nici nu pot lua măsuri și pot apărea tot felul de boli și de infecții care să le aducă sfârșitul mult mai rapid decât am crede.

Emoțiile negative nu sunt „omul negru” al vieții noastre. Sunt niște trăiri care ne semnalează ieșirea din raza noastră de confort, la ce e bine să fim atenți și ce să schimbăm.

Plus că fără emoțiile negative nu le-am simți la fel de intens pe cele pozitive. Ele sunt un erou ascuns și nepremiat, care continuă să ne servească și pe care noi îl tot îndepărtăm.

Agilitatea, flexibilitatea emoțională presupune o trecere cu ușurință de la o emoție la alta, nu prin îndepărtarea ei, ci prin trăirea pe deplin.

Așa că data viitoare când ești cuprinsă de o emoție negativă, acordă-i puțină atenție, vezi ce îți spune și bucură-te că ai un permenant străjer la îndemână.

 

De Irina Doiciu, psiholog, terapeut de cuplu, consilier în carieră, consultant schimbare comportamentală a adulților

www.improving.ro

irina@improving.ro

Tel.: 0722.564.301

Foto: shutterstock.com

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Cum să ne acceptăm propria suferință
Cum să ne acceptăm propria suferință

E greu de conceput cum am putea să ne acceptăm propria suferință, când primul impuls este de a scăpa de ea, de a o depăși. Nu poate fi evitată, oricât ne-am dori, dar poate fi abordată cu mai multă înțelegere din partea noastră.

Citeste
Suferința provocată de secretele de familie
Suferința provocată de secretele de familie

Secretele de familie sunt întotdeauna încărcate de apăsare și, chiar dacă nu recunoaștem, de anxietate. Puterea lor crește pe măsură ce ne străduim să le ascundem, iar nemărturisirea lor poate provoca suferință de-a lungul mai multor generații.

Citeste
Emoţiile negative sunt firești, dar suferinţa este o alegere
Emoţiile negative sunt firești, dar suferinţa este o alegere

Deşi emoţiile precum tristeţea, durerea sau furia sunt diferite de suferinţă, deseori nu facem diferența între ele, fiindu-ne greu să acceptăm că suferinţa este o alegere. Iată cum ajungem la suferință și ce putem face.

Citeste
Cum ne sunt utile emoțiile negative
Cum ne sunt utile emoțiile negative

Încă de mici, suntem învățați că durerea, suferința, neplăcerea sunt de evitat. Ținta noastră a fost și rămâne să alergăm după emoțiile pozitive, care se pare că ar fi cheia fericirii. Dar emoțiile negative ne sunt extrem de utile și necesare. Iată de ce.

Citeste
Ce este medierea și la ce este ea folositoare
Ce este medierea și la ce este ea folositoare

Medierea, un proces care uneori sună prea tehnic, dar nu este. În esență, el e… împăcarea unor certăreți. Fie că ei sunt copii, părinți sau companii cu interese mari de business. Unul dintre cei care fac mediere la cel mai înalt nivel este Bruno Demaille, un francez care trăiește la București, și pe el l-am întrebat ce și cum e cu medierea…

Citeste
3 moduri de a ne cultiva generozitatea
3 moduri de a ne cultiva generozitatea

Generozitatea nu trebuie neapărat să aibă o expresie financiară, palpabilă. Ea poate viza propriul timp și disponibilitate de a fi mai atenți și empatici cu cei din jurul nostru. Iată ce putem face.

Citeste