De ce avem nevoie de umor

Multe proverbe si zicatori ne incurajeaza sa ne folosim cu incredere de umor. Iata de ce avem nevoie de el si cum ne ajuta in viata de zi cu zi.

 

Rolul social al umorului

Umorul este un coagulant social. El functioneaza precum o cale de comunicare intre oameni. Prin intermediul sau se realizează coeziunea sociala, oamenii se apropie, se manifesta si traiesc impreuna anumite idei si dispozitii.

Dezvoltarea noasta psihologica depinde de incluziunea sociala. Fara mediul social nu am putea sa ne dezvoltam din punct de vedere psihologic.

Asadar, prin faptul ca faciliteaza apropierea dintre oameni, umorul contribuie si la evolutia noastra psihologica.

 

Sa radem mai des

Rasul, ca si efect benefic al umorului, si care se propaga in prezenta altor oameni, ne ajuta sa ne apropiem de ceilalti, creeaza cadrul de apropiere.

Fiecare persoana resimte nevoia de a apartine unui grup si isi doreste validare din partea celorlalti. Iar prin umor si ras putem sa ne implinim aceste nevoi.

Rasul e o cale de interactiune umana, de intelegere subtila si de complicitate cu ceilalti, prin intermediul caruia dorim sa trezim o reactie in acestia si “sa fim” impreuna.

 

Rolul educativ

De asemenea, umorul are si un rol educational si de indreptar social. Prin intermediul umorului sunt sanctionate trasaturile si comportamentele neplacute ale oamenilor.

Aici umorul ia forma unei oglinzi mari si lipsite de empatie care arata ce este diform si neplacut din punct de vedere social la oameni, care le sunt comportamentele sau trasaturile nedorite de catre ceilalti.

Sarcasmul si ironia raman forme de umor accesibile doar unora, fiind greu de manifestat fara a fi profund jignitoare.

Celor care stiu sa le manuiasca insa, le revine o parte mare de simpatie si apreciere din partea celor din jur, care sunt in asentimentul lor.

 

Terapia prin umor

Deseori, umorul indeplineste si un alt rol alaturi de cel social. Este panaceul afectiv pe care ni-l administram atunci cand traim situatii triste sau tensionate.

Rasul fiind astfel terapia instant la care apelam cel mai adesea. Umorul e reconfortant, ne ajuta sa ne detensionam, sa ne reducem nivelul de frustrarea si de stres.

Spre exemplu, el este utilizat in situatiile stresante fie la locul de munca fie la scoala, inaintea unui examen important sau a unei prezentari, ca metoda de reducere a stresului.

Acesta este refugiul din calea suferintelor si a emotiilor negative in general. Este sursa noastra de buna dispozitie si un mecanism care ne stabilizeaza starea de bine.

Astfel, reprezinta o maniera facila prin care ne putem reanima si echilibra emotional in situatiile dificile.

 

Masca umorului

De asemenea, reprezinta bresa prin care povestim situatii incarcate si pe care altfel ne-ar fi prea dificil sa le povestim.

Deseori alegem sa ne confesam apeland la umor, folosindu-l pentru a modula si accepta experientele dureroase, povestind pe un ton hazliu situatii dificile.

Sunt multe persoane care isi povestesc si prin  intermediul umorului experientele triste sau mai putin placute din trecut.

Astfel, ele fie mascheaza durerea, fie sunt capabile sa o priveasca din alt unghi pentru a nu o acutiza.

Pe de alta parte, umorul poate fi privit ca o maniera prin care incercam sa imbunatatim realitatea, atunci cand exprimentam evenimente dureroase sau neplacute.

Prin umor incercam astfel sa ne impacam cu o realitate urata, care nu ne place si in care nu ne sunt satisfacute nevoile, dar pentru schimbarea careia nu avem resursele psihologice necesare.

 

De Andrada Botgros, Editor Stiinte Sociale, Liceunet

www.liceunet.ro

Foto: 123rf.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Vrei să schimbi un obicei nesănătos? Soluția nu este să renunți la el...
Vrei să schimbi un obicei nesănătos? Soluția nu este să renunți la el…

Fiecare dintre noi poate numi cel puțin un obicei nesănătos la care vrea să renunțe. Dar nu e simplu, nu? Asta și pentru că am abordat greșit schimbarea. Iată o perspectivă nouă.

Citeste
Cum ne dă încredere în sine sentimentul de apartenență
Cum ne dă încredere în sine sentimentul de apartenență

Dependența de cineva nu este deloc benefică, dar să ai acel sentiment de apartenență îți poate schimba viața complet, și numai în bine. Uite cum.

Citeste
Cum să gestionăm depresia și sentimentul de vinovăție
Cum să gestionăm depresia și sentimentul de vinovăție

Depresia este susținută de un sentiment general de vinovăție. Iată motivele pentru care acesta devine copleșitor și ce putem face.

Citeste
Exerciții de mindfulness pe care să le faci acasă sau la birou
Exerciții de mindfulness pe care să le faci acasă sau la birou

Vrei să te bucuri mai mult de viață? Sa elimini stresul și să ai o mai bună igienă emoțională? Apelează cu încredere la mindfulness.

Citeste
Practică mindfulness pentru a-ți schimba viața și a fi mai fericit
Practică mindfulness pentru a-ți schimba viața și a fi mai fericit

Mindfulness nu e magie, ci o tehnică cu solidă bază științifică care ne ajută să fim mai fericiți, să dezvoltăm relații armonioase cu cei din jur și să fim mai bine cu noi înșine.

Citeste
Indicii dacă ai sau nu agorafobie
Indicii dacă ai sau nu agorafobie

O cunoaștem drept teama de mulțimi, dar se extinde și către alte zone precum teama de a merge cu metroul ori de a zbura cu avionul. Care sunt simptomele agorafobiei și cum ne putem vindeca, explică psihoterapeutul Roxana Arion.

Citeste