Spectacol cu intelectuali – de Marius Chivu

Distins cu doua dintre cele mai prestigioase premii literare britanice, Despre frumusete o asaza pe Zadie Smith, noua senzatie de 33 de ani a literaturii britanice, in descendenta unor E.M. Forster (cel din Howard’s End) si chiar Philip Roth (cel din Human Stain). Romanul spune povestea intersectata a doua familii de intelectuali britanici.

Howard Belsey, universitar liberal respectat, dar care isi tot amana tram­bitatul studiu despre Rembradt, casatorit cu Kiki, o frumusete afro-americana acum supraponderala, are trei copii – religiosul Jerome, militanta Zora si Levi, adolescentul care, stanjenit de originea burgheza a familiei sale, face eforturi pentru a fi acceptat in comunitatea gangsta. De partea europeana a Atlanticului, Monty Kipps, originar din Trinidad, religios si conservator, colectionar de arta si critic de renume al lui Rembradt, ca­satorit cu Carlene, are doi copii: conformistul Michael si usuratica Victoria.

Cand vedeta Monty Kipps este invitat ca profesor la Universitatea Wellington, unde preda frustratul Howard Belsey, tensiunea dintre cele doua familii este absorbita in scurta relatie dintre cele doua so­tii, sacrificate pe altarul carierei sotilor si care devin, impotriva sau tocmai datorita circumstantelor, prietene. De altfel, Kiki Belsey, inteligenta, fermecatoare si amuzanta, dar complexata de kilogramele in plus si de lipsa unei detente intelectuale pe masura sotului si a prietenilor din mediul academic, ingrijorata de anturajul lui Levi, pusa in situatia de a depasi infidelitatea sotului si de a-si regasi pasiunea casniciei, este adevaratul si, oricum, cel mai dramatic personaj al romanului.

In cele din urma, este vaduvita si de prietenia cu Carlene Kipps, care moare de un cancer tinut secret, si il paraseste pe infidelul recidiv Howard. Pe fondul problematicii multiculturale pe care o ridica, in mod tot mai public, „duelul” politic dintre Kipps, conservatorul de dreapta, vaduv si arogant, si Besley, liberalul adept al afirmarii pozitive, sot parasit si amant rizibil al Victoriei, fiica rivalului sau si iubirea neimpartasita a propriului fiu, Jerome – toate personajele cartii ratacesc in cautarea pasiunii, a armoniei familiale si, in fond, a unui ideal.

Descriere detaliata a vietii burgheze de familie, a tensiunilor, compromisurilor si riscurilor casatoriei, a relatiei dintre sentimente, convingeri politice si optiuni culturale, deci cu intrigi care bat cu mult dincolo de hatisul emotional-psihologic din cele doua familii, Despre frumusete este un roman scris si construit admirabil, inteligent si umanist, in cea mai buna traditie a literaturii engleze.

Despre frumusete, Zadie Smith, editura Leda de citit:
Despre frumusete
de Zadie Smith