Now Reading
O mică afacere, un mare succes

O mică afacere, un mare succes

Avatar photo
o-mică-afacere-un-mare-succes

Nood a împlinit anul acesta 5 ani. „Părinții” acestui concept cu deserturi fără zahăr și hrană sănătoasă sunt Cristina Pârlitu și Răzvan Clapa, care au pornit afacerea pentru că ei înșiși nu găseau anumite produse pe care și le doreau. După multe cărți citite, după cursuri și planuri de afaceri, Nood începe să fie un nume foarte apreciat de cei care-și doresc nu doar dulciuri fără zahăr, ci și tarte sărate, salate sau cafea de specialitate. Cristina și Răzvan au răspuns la câteva întrebări pentru Psychologies.

Psychologies: Cine sunt Cristina și Răzvan? Care a fost parcursul vostru profesional și personal?

Cristina Pârlitu & Răzvan Clapa: Aproape previzibil, suntem doi foști corporatiști care au simțit nevoia unui drum propriu. Asa că ne-am făcut un plan și ne-am ținut de el: am dedicat tot timpul nostru liber învățării, am trecut prin cursuri, întâlniri cu mentori, studiu personal și discuții cu antreprenori la început de drum.

Am „uitat” tot ce învățasem (comunicare și inginerie) și am învățat cum să facem prăjituri fără zahăr și tot ce presupune administrarea unui laborator de deserturi. Și am început cu un magazin online, preparând produse doar la comandă și livrându-le clienților. Așa ne-am construit în câțiva ani o comunitate fidelă. Visul cel mare rămânea însă deschiderea unui spațiu offline, ca să putem fi alături de clienții noștri zi de zi și să le oferim o experiență completă.

Care a fost momentul de cotitură care v-a determinat să porniți în acest drum, al unei afaceri cu mâncare?

C. P. & R. C.: Noi am fost mereu preocupați de un stil de viață sănătos, așa că nu exista un moment propriu zis. Deja mâncam de mulți ani fără zahăr și fără carne, dar nu ne gândisem niciodată că ar fi mai mulți oameni interesați de asta. Discuțiile cu colegii noștri, la masa de prânz, ne-au deschis ochii în această direcție. Tot ei au fost și primii noștri susținători și cumpărători, dându-ne curaj să mai facem un pas, și încă unul, până când am decis să ne dăm demisia și să ne dedicăm 100% acestei idei.

De ce Nood? Cine și cum a ales numele?

Nood1C. P. & R. C.: Am început în 2017 cu numele Nood Food: Nood ni s-a părut puțin rebel și ireverent, voiam să transmitem într-un mod neechivoc că suntem dezbrăcați de tot ce e artificial. Încă de la început nu am făcut și nu facem compromisuri la rețete, ingrediente, furnizori. Food ni s-a părut o completare necesară pentru a transmite cu ce ne ocupăm de fapt și o rimă naiv-jucăușă. În iunie 2022 am trecut printr-un proces de rebranding și am rămas doar cu Nood, știm cine suntem, încep tot mai mulți oameni să știe cine suntem și am redus totul la esență.

Ce schimbări a adus în viața voastră această reconversie profesională? Cum arăta o zi obișnuită înainte de Nood și cum arată o zi normală acum?

C. P. & R. C.: E o glumă internă că dacă am fi știut în ce ne băgăm, nu făceam niciodată saltul în gol. Înainte de a avea propria afacere, aveam viața confortabilă tipică unui corporatist middle age/ middle management. Program fix, zile libere, concedii de 2 săptămâni, ieșiri la restaurante, concerte, teatru și în general eram prezenți la tot ce se întâmpla interesant în București și nu numai.

Acum ceasul sună invariabil la 5.30-6.00 indiferent de zi și ne împărțim timpul între laborator, cafenea, întâlniri de business, studiu și voluntariat. Chiar dacă e nebunesc și obositor, programul ăsta ne dă o mare satisfacție și ne animă. Noi credem cu tărie în învățarea continuă, în a-ți pune mereu întrebări și a te perfecționa, în a da ceva înapoi oamenilor, în a produce valoare. Iar contextul pe care ni l-am creat prin Nood ne lasă să ne trăim viața așa cum ne-am dorit mereu.

V-a afectat pandemia? Ați schimbat ceva pentru a vă adapta acestei perioade?

C. P. & R. C.: Cu siguranță ne-a afectat, însă fără a pune eticheta de bine sau rău. Pe de o parte, ne-a frânat trendul de creștere și ne-a închis niște uși (colaborări care s-au oprit, parteneri de business care au dispărut), pe de altă parte, ne-a forțat să fim creativi, agili și să ieșim din zona de confort, oricât de clișeistic ar putea suna. Noi am simțit că supraviețuirea într-un mediu nou și ostil ne-a solicitat resurse noi și ne-a întărit, ne-a testat răbdarea și reziliența.

Care sunt cele mai cerute produse ale voastre? Aveți o listă fixă de produse sau variați în funcție de anotimp, sărbători, cereri?

C. P. & R. C.: În magazinul online, cel mai frecvent se comandă tartele și biscuiții. La cafenea, cheesecake-ul, bagel-ul cu somon și torturile sunt favoritele, alături de cafeaua de specialitate. Avem variații pentru că folosim anumite ingrediente sezoniere, așa că toamna și iarna apar în meniu tartele cu mere sau dovleac, iar vara e anotimpul căpșunilor și al fructelor de pădure.

Nood2

Care au fost cele mai mari dificultăți pe care le-ați depășit?

C. P. & R. C.: Tot ceea ce nu știam, plus o pandemie. Noi am intrat în lumea HoReCa brusc și fără nici o pregătire prealabilă. Am trecut prin momente de cash flow la limită, am trecut printr-un șantier de cafenea, am trecut prin purgatoriul găsirii de personal.

Iar peste toate astea, cred că, de fapt, esențial a fost că am trecut mental peste disconfortul de a pleca din joburi bine plătite și de la siguranța pe care ți-o oferă și am ales incertitudinile antreprenoriatului.

Ce vă propuneți pentru viitor, cum doriți să vă dezvoltați afacerea?

C. P. & R. C.: Ce observam în ultimii ani este că lumea fuge de producție și se orientează spre servicii, spre online, spre cursuri și traininguri. Totuși, cineva trebuie să producă mâncare, haine, mașini, case. Iubim ceea ce facem, așa că va fi cu siguranță o dezvoltare în zona de bistro, evenimente, poate un spațiu Nood într-o altă capitală europeană.

De obicei antreprenorii povestesc că nu au zile libere și nici vacanțe. La fel vi s-a întâmplat și vouă, după ce ați deschis afacerea? Cum arată o zi liberă sau o mică vacanță?

C. P. & R. C.: Nu facem excepție. Avem doar câteva zile de vacanță după Revelion, când totul este amorțit. În rest, ne bucurăm de câteva ore de citit, un film bun, gătim împreună sau facem o tură de Herăstrău ca să ne încărcam de verde. Când îți place ceea ce faci, de abia aștepți să înceapă o nouă zi ca să faci din nou și din nou acele lucruri.

Cum și unde vă vedeți peste 10 ani?

C. P. & R. C.: Făcând o diferență în viețile oamenilor și trăind în armonie și echilibru.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top