CITESTI ACUM
Dorința de control și echilibrul interior

Dorința de control și echilibrul interior

dorința-de-control-și-echilibrul-interior

Într-o societate modernă din ce în ce mai dinamică, în care ai de-a face cu un volum din ce în ce mai mare de informații, task-uri de gestionat, obiective de îndeplinit, conexiuni interumane de onorat, stresul pare că e ceva obișnuit.

Dar este oare asta adevărat pentru toată lumea? Este obligatoriu să se întâmple așa sau se poate să trăiești și altfel? Și cum poți să dobândești o stare de echilibru interior chiar și – sau mai ales atunci – când totul în jur are un ritm amețitor și pare că se transformă tot mai mult în haos?

Și ca să fie „tacâmul complet”, adaugă la tot acest iureș nevoia impulsivă/ compulsivă de a ține lucrurile sub control.

Și totuși… în tot acest vacarm, există foarte mulți oameni care reușesc să performeze și să se simtă fericiți și împliniți. Ce fac ei radical diferit față de cei care se simt storși de energie și dau ceasul de 5 ori pe snooze înainte de a se trezi dimineața, simțindu-se constant în pragul burnout-ului?

Secretul lor este unul care, de fapt, este la îndemâna oricui: se antrenează. Da, pentru că antrenamentul face cu adevărat minuni și astfel oameni obișnuiți ajung să facă lucruri extraordinare și, în același timp îți dezvoltă capacitatea de a-și crea și menține echilibrul interior și starea de bine fizică, emoțională și psihică.

Ei bine, iată mai jos și câteva practici care îți pot fi de ajutor și ție dacă vrei să te bucuri de o vitalitate sporită, echilibru interior, împliniri personale și realizări profesionale:

Cunoaște-ți prioritățile și respectă-le

Răspunde-ți la întrebarea: „Ce este important pentru mine?” Alege principalele arii de viață (ex. sănătate, familie, profesie, bani, relații, timp liber, intimitate, prieteni, spiritualitate etc.) și vezi ce este prioritar pentru tine în aceste domenii. Apoi evaluează în ce măsură le și acorzi în viața de zi cu zi, prin ceea ce faci în mod concret, importanța pe care o au de fapt pentru tine.

Deseori, cele mai mari nemulțumiri, frustrări chiar, sunt generate de nerespectarea acestor priorități.

Renunță la control

Recunoaște că nu poți dirija totul strict după bunul tău plac. Indiferent cât de capabil, tenace, experimentat, ambițios etc. poate fi un individ, în realitate se întâmplă și lucruri pe care nu le poate influența în mod direct. Cu cât mai sincer ești cu tine și admiți că acțiunile tale au o limită de influență, cu atât vei observa cum energia, resursele și starea ta interioară te vor susține să faci alegeri optime și să navighezi mai ușor, chiar și în ape învolburate.

Antrenează-ți flexibilitatea mentală

Cu cât perspectivele tale sunt mai fixe, cu atât va fi mai mare rezistența ta la a accepta sau a te adapta la schimbări. Cu atât mai puțin vei putea fi în postura de a le iniția.

Flexibilitatea mentală presupune capacitatea de a crea mental minim 2-3 alternative pentru o situație anume.

Foarte utile pentru a-ți antrena flexibilitatea mentală sunt exerciții simple precum a merge la birou pe diferite rute, a folosi mâna stângă în activități simple dacă ești dreptaci sau a te obișnui să îți spui ca o mantră „Cum altfel aș putea ajunge la rezultatul X?/ Cum altfel aș putea face asta?”

Ascultă-ți semnalele corpului

Stresul este automat preluat și la nivelul corpului, prin tensiuni resimțite fizic. Antrenează-ți atenția astfel încât să sesizezi tensiunile care apar în corp în anumite situații. Treptat, vei putea descifra semnalele de atenționare de la nivel somatic pe care diferite situații sau activități le determină. O conexiune conștientă cu corpul tău poate reprezenta o busolă extrem de valoroasă care să îți indice ce anume este necesar să faci în diferite contexte, mai ales tensionate.

Folosește-ți energia cu înțelepciune

Nivelul tău de energie va determina nu numai claritatea ta mentală, starea de vitalitate fizică și randamentul acțiunilor tale, dar este și într-o legătură directă cu timpul pe care îl consumi în diferite activități. Dacă te nemulțumește că nu ai suficient timp pentru ce e important pentru tine, antrenează-te în a-ți folosi energia în mod optim. Identifică-ți ritmul personal și variațiile de energie din timpul zilei, săptămânii etc. și corelează-ți planificarea și derularea activităților zilnice în concordanță cu acest ritm. Vei pierde foarte mult timp, energie și te vei frustra dacă vei insista să îndeplinești un task important dacă ești obosit, devitalizat și resimți un acut disconfort fizic.

Dorința de control este adesea confundată cu nevoia de siguranță. Însă în lumea în care trăim, ai nevoie să îți dezvolți abilități care să te susțină să îți menții echilibrul interior chiar și în situații stresante, imprevizibile și nemaiîntâlnite anterior. Și cu cât îți începi acest „antrenament” mai devreme, cu atât mai mare satisfacția pe care o vei resimți menținându-ți o stare de echilibru interior, în pofida „furtunilor” pe care va fi nevoie să le străbați.

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sus

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!