Now Reading
Invata-ti copilul sa manance sanatos

Invata-ti copilul sa manance sanatos

Revista Psychologies
promo

Educatia alimentara a copilului presupune energie, timp si mai ales continuitate. Cum problema obezitatii devine din ce in ce mai mare, iar aspectul fizic este partea mai putin grava a problemei comparativ cu impactul asupra sanatatii, este momentul sa ne schimbam obiceiurile alimentare.

 

Stil de educatie

Nu suntem de acord cu extremele… Respectiv nu am spune ca este ok pentru un parinte vegetarian sa isi educe astfel de mic, copilul. Varietatea alimentara este necesara, asa cum este si dreptul de a alege, iar stilul alimentar si dietele le alegem singuri atunci cand suntem pregatiti si cand deja stim ce ne place, ce ne ajuta si ce ne hraneste corespunzator.

Ca parinti, este datoria noastra sa ne invatam copilul de mic sa manance sanatos. Alimentele cu care il obisnuim vor fi integrate in stilul lui alimentar ulterior, iar pentru aceasta trebuie sa fim la randul nostru parte din acest proces. Prin urmare, nu se pune problema sa gatim cartofi prajiti o saptamana, iar in weekend sa declansam revolutia salatelor si a legumelor inabusite.

De asemenea, daca tu ca parinte crezi ca este ok sa dai fuga la fast food cand iti este foame, la fel va face si copilul tau. Educarea copilului presupune constanta, echilibru alimentar si promovarea continua a unui anumit stil. Fortarea anumitor alimente poate doar sa creasca refuzul acestuia si sa dezvolte o aversiune pe care o va perpetua.

 

Dezvoltarea personala

Factor cheie devine mecanismul prin care copilul devine responsabil si capabil sa analizeze, sa ia decizii si sa organizeze/planifice singur. Functia executiva care ajuta la planificarea intentionata necesita concentrare, analiza, abilitatea de a lua decizii si mai ales autocontrol.

Copiii vor invata mult mai usor odata de si-au format toate aceste abilitati, indiferent de zona de invatare. Mai mult, ca predictori ai succesului, aceste functii sunt chiar mai relevante decat IQ-ul unei persoane.

Din pacate, aceste zone sunt neglijate atat de parinti cat si de sistemul educational, care in continuare pune prea mult acces pe coordonare, restrictii, memorizare si prea putin pe aceasta dezvoltare personala.

Desigur bagajul informational nu trebuie neglijat, dar nici aceste instrumente care ne ajuta sa utilizam eficient informatia acumulata.

Una dintre zonele in care putem efectua exercitii pentru dezvoltarea armonioasa a acestor trasaturi este cea a alimentatiei, care nu doar formeaza un stil alimentar sanatos, dar pot sa intareasca abilitatile cognitive care sunt in dezvoltare. O astfel de atitudine dezvolta abilitatea de a rezolva probleme si de a coopera in loc sa evolueze spre opozitie si negare.

 

Pas cu pas

Pasii pe care trebuie sa ii urmam in formarea deprinderilor alimentare, si care ajuta la dezvoltarea abilitatilor copilului, dandu-i totodata sentimentul de control asupra propriilor decizii, sunt destul de simplu de urmat.

In primul rand este recomandat sa il invatam diferite lucruri despre nutritie, explicandu-le, dandu-le exemple, formandu-le anumite ritualuri.

Pentru a le forma gusturile si a-i invata sa accepte anumite alimente pe care le consideram sanatoase, putem face un exercitiu, prin care alimentul respectiv sa fie incercat timp de 14 zile la rand, fiind demostrat ca acesta este ritualul necesar acceptari gustului nou.

De asemenea, putem sa ii explicam care sunt pericolele consumului in exces de zahar, fiind una dintre tentatiile cele mai mari pentru copii. In locul dulciurilor procesate, il putem invata sa manance fructe, avandu-le in casa si integrandu-le in regimul alimentar.

Daca este la varsta la care poate citi si intelege anumite informatii, recomandam sa fie invatat sa citeasca etichetele produselor inainte de a le achizitiona.

De asemenea informatiile despre clasele de produse si beneficiile anumitor alimente, oferite intr-o forma pe intelesul lor sunt binevenite. Si cum un stil de viata sanatos inseamna nu doar alimentatie ci si miscare, indemnarea celui mic catre activitatile sportive este un plus.

Un alt pas important catre control si constientizare este latura emotionala atasata comportamentului alimentar. Majoritatea stim termenul de „comfort food” si mai ales ce bine ne prinde o inghetata sau ciocolata cand avem un dezechilibru emotional. Este adevarat, ciocolata sporeste nivelul serotoninei, iar cum femeile comparativ cu barbatii sunt defavorizate in aceasta zona, au tendinta de a controla alimentar deficitul.

Stresul si oboseala sunt alti factori care pot genera un aport alimentar in exces si evident, necorespunzator. Dar cum problemele, indiferent care ar fi ele, raman neschimbate de mancare, este de preferat sa dezvoltam mecanismele potrivite de coping si nu sa apelam la surogate.

In consecinta, educa-ti copilul sa constientizeze care sunt emotiile care insotesc un anumit aliment si totodata sa nu isi dicteze obiceiurile alimentare prin prisma emotiilor.

Mancarea o consuma pentru ca ii este foame, nu ca sa faca fata unei emotii. Autoconstientizarea ajuta totodata sa analizam felul in care ne simtim cand mancam in exces sau cand mancam alimente necorespunzatoare.

Exista multe metode prin care putem sugera copiilor cum sa aleaga si cum sa isi planifice singuri optiunile. Listarea retetelor preferate, insotirea parintilor la piata, la cumparaturi, alegerea din meniul unui restaurant, sunt evenimente minore, dar care contribuie la educare.

De asemenea, introducerea alimentelor sanatoase prin regula de 14 zile este o metoda eficienta. Cel mic trebuie sa guste timp de 14 zile la rand dintr-un anumit aliment pentru a se obisnui cu gustul acestuia.

See Also

Eliminarea cantitatilor prea mari de alimente procesate, este un pas important, balanta inclinand spre produsele naturale, proaspete. Snack-urile de asemenea trebuie ghidate inspre alimente cu vitamine si minerale, departe de cele cu mult zahar sau uleiuri.

Importanta este implicarea copilului in tot acest program si stimularea lui de a veni cu propriile idei si resurse. O astfel de educatie poate incepe devreme, chiar la varsta de trei ani, iar constanta noastra in acest demers, poate avea rezultate chiar foarte repede.

Copilul va integra informatiile obtinute, le va procesa si va invata sa le aplice in modul lui personal, ajungand sa isi creeze singur un program.

Poti stimula copilul sa identifice care sunt alimentele hranitoare si sanatoase si sa le aleaga singur. Bineinteles, nu il vei putea tine mereu departe de fast-food, dar va sti singur sa nu exagereze si sa nu renunte la hrana cu care este obisnuit.

 

Ce ar mai fi de facut?

  • Pe toata perioada mesei, nu lasa alte activitati sa distraga atentia copilului sau a comesenilor: fara televizor, jocuri, telefon, carti.
  • Lasa copilului suficient timp pentru a manca (peste 10 minute) dar pastreaza durata unei mese sub 30 de minute.
  • Este util sa introduci fructele si legumele in alimentatia copilului mic, facand din aceasta un ritual. Mai tarziu, le va accepta mult mai greu.
  • Asociaza o mancare preferata cu un produs alimentar pe care il evita. Nu il obliga sa manance, ci doar sa guste.
  • Asculta-ti copilul cand spune cat doreste sa manance si cand anume.
  • Daca te ingrijoreaza greutatea copilului tau, apeleaza la un pediatru sau la un nutritionist.

 

Retete utile si sfaturi gasiti si in cartea Alimentatia copilului de la nastere la 3 ani de Ruth Yaron, Editura Litera, sau va puteti ghida dupa opiniile si viziunea lui Gheorghe Mencinicopschi expusa in cartea Parinti altfel cu copii de la -1 la 10 ani, Editura Coreus Publishing.

 

Autor: Iulia Barca

Foto: Shutterstock, Chief kid tasting healthy food

 

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top