Ce este și cum previi sindromul de epuizare profesională

Multe ore peste program și sentimentul că nu îți ajung orele din zi… Sună cunoscut? Din păcate, pe termen lung, acest ritual are efecte neplăcute. Iată ce este și cum poți preveni sindromul de epuizare profesională.

Citește și:

Tehnici pentru a scapa de stres

8 strategii pentru a iesi din burnout

 

Ca să poți schimba ceva, definește-ți corect stresul

Deși depresia și epuizarea profesională sunt legate între ele, cea din urmă nu este o suferință clinică, dar  prezintă risc crescut de boală, dacă nu sunt luate măsuri specifice de prevenție și intervenție.

A devenit o expresie frecventă „sunt foarte stresat”, dar de multe ori nu are conținut. Dacă ar trebui să o explicăm, am avea tendința să considerăm că acoperă o întreagă plajă de explicații, fără a putea exprima comportamente specifice expresiei.

Dacă uitați tot mai des lucruri pe care sunteți convinși că le veți reține prin importanța lor pentru voi, dacă aveți  telefonul în mână și-l căutați pe toate suprafețele din jur, dacă v-ați băut cafeau și nu vă mai amintiți când, privind cu mirare ceașca goală, deși amuzante situațiile, vă ridică un semn de întrebare cu privire la cât de epuizați și presați sunteți de activitățile pe care le derulați la locul de muncă, într-un ritm continuu, susținut și foarte presant.

 

Ne sabotăm singuri randamentul muncind în exces

Prevenția burnout-ului ține de înțelegerea și cunoașterea conținutului și solicitărilor profesionale.

Obiectivele pe care le stabilim ar trebui adaptate potențialului, limitelor și competențelor noastre.

Formularea obiectivelor în mod realist, stabilirea celor specifice și găsirea modalităților de măsurare a rezultatelor pe parcursul realizării sarcinilor, precum și identificarea zonelor anevoioase, ne dau siguranță și ne oferă confort în activitate.

În condiții de stres, multe persoane au tendința de a accelera ritmul de muncă, ceea ce nu e indicat.

Gândurile pot deveni mai confuze, sau dihotomice de tip alb-negru, alerta poate influența negativ rigoarea și logica, crescând numărul posibilelor greșeli.

Calitatea proceselor de gândire poate suferi, omițând aspecte importante sau trăgând concluzii eronate, generalizând prin prisma unor lucruri particulare. Acest mod de acțiune construiește adevărate cătușe mentale.

De asemenea, ghemul de sarcini nediferențiate poate fi perceput ca o greutate amorfă ce imobilizează și blochează.

A lucra întocmindu-ne liste cu activități zilnice sau saptămânale poate contribui la relaxarea în muncă.

Notarea acținilor absolut necesare, ierarhizarea lor după urgență, după complexitate, situarea pe primele locuri în calendarul zilei a lucrurilor neplăcute- toate acestea pot simplifica o zi de muncă.

 

Iată de ce munca nu este totul

Persoanele periclitate de Burnout sunt cele pentru care nu există distincție între maxim și optim. Optimul este mijlocul dintre două extreme. Maximum înseamnă epuizare.

Mulți muncesc excesiv dintr-o teamă existențială. Alții sunt dependenți de muncă, sau munca devine un refugiu al existenței lor.

Jobul, satisfacerea eu-lui nostru profesional joacă un rol important în arhitectura vieții fiecăruia dintre noi. Numai jobul, însă, nu poate aduce împlinirea dorită.

Chiar dacă profesia e sursa de statut, recunoaștere socială, recompensă financiară, nu ne e suficientă.

Când ieșim de la serviciu și ne îndreptăm spre casă, când introducem cheia în broască, apăsăm comutatorul și facem lumină, e alegerea noastră să ne trântim epuizați pe fotoliu în fața televizorului fără nici un chef, sau să simțim bucuria comunicării cu oamenii dragi.

Depinde de noi cum reușim să economisim resurse pentru ca acasă să putem împărtăși din momentele zilei, să putem face planuri de week-end sau pregătiri speciale pentru evenimente deosebite. Pentru că nu uitați, calitățile noastre nu sunt măsurate în banii câștigați!

 

De Delia Cristina Petrovai, psiholog

deliapetrovai@yahoo.com

Foto: shutterstock.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Nu ți-ai găsit iubirea? Nu cauți unde trebuie
Nu ți-ai găsit iubirea? Nu cauți unde trebuie

Ești dezamăgită că nu ți-ai găsit iubirea? Pari să alegi doar parteneri nepotriviți? Simți că ai ghinion sau îți spui că nu meriți mai mult? Cu certitudine, nu ai căutat unde trebuie.

Citeste
Cum să-ți faci singură viața mai frumoasă
Cum să-ți faci singură viața mai frumoasă

Numai de tine depinde să-ți faci viața mai frumoasă. Nu lăsa lucrurile la voia întâmplării, nu aștepta să îți ofere cineva fericire și ocupă-te mai mult de tine. Ce ai de făcut.

Citeste
Ce tip de inteligență ne putem spori în avantajul nostru și al celor din jur
Ce tip de inteligență ne putem spori în avantajul nostru și al celor din jur

Atunci când vorbim despre dezvoltarea inteligenței, ne orientăm către memorie, atenție, etc. Respectiv, către inteligența măsurabilă prin teste. Dar pierdem din vedere că ne putem dezvolta și un alt tip de inteligență. Iată care.

Citeste
Ce este și cum previi sindromul de epuizare profesională
Ce este și cum previi sindromul de epuizare profesională

Multe ore peste program și sentimentul că nu îți ajung orele din zi… Sună cunoscut? Din păcate, pe termen lung, acest ritual are efecte neplăcute. Iată ce este și cum poți preveni sindromul de epuizare profesională.

Citeste
Atragi ceea ce gândești, deci fă-o cum trebuie
Atragi ceea ce gândești, deci fă-o cum trebuie

Se tot spune că atragi ceea ce gândești, dar parcă nu ne convinge. Asta pentru că ni se pare dificil să… gândim altfel sau să acceptăm că o facem greșit. Dar putem corecta. Iată cum.

Citeste
Ce este egoismul bun?
Ce este egoismul bun?

Egoismul este uneori o etichetă pe care le-o lipim pe frunte celor din jur sau o acuză care ni se aduce nouă. Dar să fii egoist este chiar indicat! Psihoterapeutul Rodica Mateian ne spune ce este egoismul bun și, mai ales, în ce doză.

Citeste