Prea mult stres? Burnout? Cum te ajută meditația

Meditația te ajută să reduci stresul și să-ți îmbunătățești relația cu tine și cei din jur. Nu trebuie să fii călugăr tibetan, oricine poate folosi această unealtă în beneficiul personal.

Citește și:

Capcanele emoționale care îți afectează viața

Uneori, trăim emoții care ne aparțin. Alteori, ele sunt de împrumut

Deseori când vorbim despre meditație ne imaginăm niște călugări îmbrăcați în portocaliu care, eventual, levitează. Alteori ne imaginăm că ține de alte religii care nu ni s-ar potrivi. Meditația nu este decât un exercițiu pe care îl faci pentru a-ți fi în primul rând ție mai bine. E, oare, cineva care nu își dorește asta pentru sine?

Suntem foarte familiarizați cu stresul, iar dacă ne imaginăm că îl putem controla sau scăpa de el, căutăm soluții iluzorii.

Nu putem să îl evităm, dar putem să ne pregătim pe noi înșine să îl abordăm diferit, să îl acceptăm în alți termeni, să nu îi permitem să ne declanșeze toate acele stări de anxietate pe care le cunoaștem atât de bine.

Tu ești pregătită să încetinești ritmul? Dacă răspunzi prin „nu”, înseamnă că ai deja în minte toate sarcinile pe care le ai de îndeplinit, cât de pricepută ai devenit la multitasking și cât de bine îți stabilești programul astfel încât toate responsabilitățile să aibă locul și momentul lor.

Unde ești tu în toată această schemă elaborată? Și, mai ales, cum te simți? Ești obosită în exces? Mănânci mai mult decât de obicei sau poate preferi dulciurile  mai des sau fumezi în exces? Corpul tău știe deja că nu faci ce trebuie, este rândul minții tale să țină pasul și să facă ceva pentru a remedia situația.

Meditația stă la baza mindfulness-ului, despre care tot citim în ultimul timp. Nu este un trend, nici o modă, ci o metodă care se impune tot mai mult ținând cont de condițiile de viață actuale.

Cu cât suntem mai conectați la muncă, probleme sau mediul virtual care ne oferă atâtea resurse utile, cu atât devenim mai deconectați de noi înșine și de oamenii din jur. Avem priorități, sarcini și obiective, dar nu avem timp pentru noi. Chiar dacă ai grijă să ieși o dată pe săptămână cu prietenii sau să mergi la SPA, ești în contact cu tine atunci când îți acorzi atenția ta.

Meditând, nu alungi gândurile și nici nu obții zen-ul absolut, fericirea supremă sau gândirea optimistă perpetuă. Obții însă, o mai bună cunoaștere de sine, o mai mare deschidere în a-ți arăta compasiune, bunăvoință, acceptare și iubire. Iar toate acestea vei putea să le proiectezi și asupra celor din jurul tău.

Meditația te ajută să intri în contact cu tine și să renunți la a te mai judeca, eticheta sau critica în funcție de gândurile pe care le ai. Nu le vei alunga sau șterge din minte, este imposibil. Dar vei învăța să le observi și să le permiți să treacă mai departe, să nu îți deranjeze echilibrul și să nu te încarce negativ. Este o observație cu compasiune a momentului prezent și a vieții noastre interioare.

Poți învăța să meditezi începând prin a-ți acorda câteva minute zilnic în care fie să stai doar în compania ta pentru a-ți observa gândurile, sentimentele și senzațiile corporale, fie prin a acorda atenție exclusiv activității pe care o derulezi în acel moment.

În funcție de programul tău, poți încerca oricare dintre cele două variante. Evident, un workshop de mindfulness ți-ar fi util sau un ghid în învățarea acestor tehnici. Chiar și lecțiile de yoga te pot ajuta să înveți să îți acorzi mai multă atenție și grijă ție, acum, în prezent.

Foto: shutterstock.com

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Ce mesaj transmiți când ești prea entuziasmată
Ce mesaj transmiți când ești prea entuziasmată

E bine să ai o atitudine pozitivă, să fii volubilă și optimistă, dar când ești prea entuziasmată și acționezi în consecință transmiți un mesaj greșit…

Citeste
Ambivalența: Cum apare în copilărie și ne influențează toată viața
Ambivalența: Cum apare în copilărie și ne influențează toată viața

Ambivalența este dezvoltată în copilărie, odată cu trecerea de la împărțirea lumii exclusiv în bine și rău. Cât de greu este de menținut și cât de fragilă, aflăm în cele ce urmează.

Citeste
Nevroza nu este un semn de creativitate
Nevroza nu este un semn de creativitate

Multe articole asociază un temperament nevrotic cu abilitățile creative, dar studiile recente demonstrează că nu există o legătură interdependentă între cele două. Iată ce trăsătură este o bază reală pentru creativitate.

Citeste
Prea mult stres? Burnout? Cum te ajută meditația
Prea mult stres? Burnout? Cum te ajută meditația

Meditația te poate ajuta să reduci stresul și să îți îmbunătățești relația pe care o ai cu tine și cu cei din jur. Nu îți imagina că trebuie să fii călugăr tibetan pentru a o pune în practică, nici că ține de apartenența la vreo religie. Este o unealtă pe care o poți folosi în beneficiul tău personal.

Citeste
Cum poți rămâne activ după pensionare
Cum poți rămâne activ după pensionare

După pensionare, mai curând sau mai târziu, mulți dintre noi simt șocul provocat de lipsa unei activități care ne guverna programul. Pentru a nu apărea frustrări și a combate sentimentul de inutilitate, iată ce putem face.

Citeste
Cum practicăm ascultarea empatică
Cum practicăm ascultarea empatică

Ascultarea empatică ține de disponiblitatea noastră de a fi prezenți și atenți la celălalt, fără judecăți și fără etichetări. Despre cum ne detașăm de alți stimuli și cum o putem practica, aflăm în cele ce urmează.

Citeste