Terapia online chiar funcționează?

Programul încărcat nu-ți permite să ajungi la psiholog? Ai ales un terapeut, dar distanța e o problemă? Există și varianta mediului virtual, dar oare terapia online chiar funcționează? Iată câteva răspunsuri.

Citește și:

Pentru sanatatea psihica, ce alegi: consilier, psihoterapeut sau coach?

Top 7 motive pentru care sa mergi la psiholog

Terapia online poate fi o soluție

Terapia online reprezintă o variantă relativ nouă pentru ședințele de psihoterapie tradiționale, oferite față în față în cabinet.

În acest caz, psihoterapeutul sau consilierul psihologic este alături de client prin intermediul video conferințelor, telefonului și e-mailului, comunicarea fiind mediată de un canal artificial, cu impact în felul în care cei doi comunică, în care se raportează unul la celălalt și cu impact în modalitatea în care își construiesc relația.

În ciuda diferențelor față de psihoterapia tradițională, terapia online reprezintă o resursă din ce în ce mai importantă în cazul persoanelor pentru care deplasarea sau consultul unui anumit specialist nu este atât de facilă.

Cu toate că psihoterapia online nu oferă și nici nu înlocuiește contactul uman direct și nemediat pe care îl oferă psihoterapia față în față din cabinet, s-a dovedit că este totuși eficientă.

Ea reprezintă o alternativă sănătoasă pentru persoanele care nu au acces la un psihoterapeut sau care se confruntă cu situații care nu le permit deplasarea (accidentări sau boli grave, relații abuzive, dependențe de substanțe, fobii debiliante).

 

Relația cu terapeutul este cea mai importantă

Studiile recente legate de factorii care influențează succesul psihoterapiei au confirmat faptul că nu tehnicile utilizate de către psihoterapeut, ci calitatea relației pe care terapeutul reușește să o creeze împreună cu clientul său este cea care produce cele mai mari schimbări în cadrul procesului terapeutic ulterior.

În acest sens, în cazul în care alianța terapeutică este construită și utilizată adecvat, chiar și online, procesul terapeutic poate avea succes.

Bineînțeles, fiind o relație mediată de un canal de comunicare electronic, va necesita mai multă implicare și timp din partea amândurora pentru a fi evitate interpretările sau confuziile care se pot observa ușor în cabinet prin limbajul non-verbal.

Însă tocmai această implicare și atenție suplimentară, dacă vor fi clarificate și asumate încă de la început, vor putea facilita calibrarea și adaptarea comunicării dintre cei doi. 

 

Riscurile terapiei online

În același timp, o varietate de studii și meta-analize realizate în scopul de a compara efectele psihoterapiei tradiționale și ale celei online au arătat că nu există diferențe semnificative între eficiența celor două.

Desigur, cu mențiunea că există unele riscuri de ordin etic care merită să fie luate în considerare în momentul aplicării pentru varianta de psihoterapie online.

Păstrarea confidențialității textelor schimbate, riscul ascultării sau înregistrării discuției online de către o terță persoană sau accesarea unui terapeut fără o pregătire reală și solidă sunt doar câteva dintre riscurile pe care contactul mediat de internet le aduce.

În plus, chiar dacă riscul ca persoana să se simtă judecată sau stigmatizată este redus în cadrul terapiei online, însăși lipsa de contact direct cu terapeutul poate oferi iluzia accceptarii necondiționate de către acesta.

În concluzie, da, psihoterapia online se dovedește a fi eficientă.

La fel însă ca în cazul psihoterapiei tradiționale, în momentul luării deciziei pentru demararea unui proces terapeutic este important că fiecare persoană să se asigure că va lucra cu un profesionist care respectă codul deontologic și să ia o decizie în cunoștință de cauză, pentru a-și asigura cele mai bune condiții în împlinirea obiectivelor proprii.

 

De Livia Căciuloiu, psihoterapeut și consilier psihologic autonom, practician EMDR

Tel.: 0742.024.642

www.psihomedeor.ro

Foto: 123rf.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Mituri despre mindfulness
Mituri despre mindfulness

Nu știi nimic despre mindfuless? Iată câteva idei și mituri de la Simona Chesăraicu, cofondator al Centrului de Practică în Mindfulness.

Citeste
De ce nu este un moft să petrecem timp de calitate cu noi însene
De ce nu este un moft să petrecem timp de calitate cu noi însene

Experiențele pe care le putem considera timp de calitate pot fi trăite cu cei din jur, dar și cu propria noastră persoană. Nu numai că este posibil, dar este chiar indicat să ne putem simți bine atât într-o relație, cât și separat. Explicații de la psihoterapeutul Ștefania Voia.

Citeste
Când și de ce să spui te iubesc
Când și de ce să spui te iubesc

Sigur iubești pe cineva – un el, o ea, familia, prietenii. Dar cât de des le spui ceea ce simți? Îți face și ție bine, dar și lor, în plus relația devine mai puternică. Uite câteva cazuri.

Citeste
Terapia online chiar funcționează?
Terapia online chiar funcționează?

Programul încărcat nu-ți permite să ajungi la psiholog? Ai ales un terapeut, dar distanța e o problemă? Există și varianta mediului virtual, dar oare terapia online chiar funcționează? Iată câteva răspunsuri.

Citeste
Stresată? Anxioasă? Agitată? Iată cum îți regăsești starea de calm
Stresată? Anxioasă? Agitată? Iată cum îți regăsești starea de calm

Echilibrul emoțional pare un lux pe care nu ni-l mai putem permite în ritmul pe care îl impune societatea și pe care majoritatea îl acceptă fără prea multă împotrivire. Avem nevoie de calm mai mult decât oricând, dar cum să ni-l (re)găsim? Iată câteva sfaturi utile.

Citeste
Homofobia nu a fost inventată în România
Homofobia nu a fost inventată în România

Tiberiu Căpudean fotografiază bărbați gay și le spune poveștile. Poveștile lor sunt, cel mai adesea, despre violență, discriminare, neînțelegere, homofobie. Și sunt, din păcate, universale.

Citeste