Citești
Motive sa renunti la diete

Motive sa renunti la diete

Revista Psychologies

Autoevaluarea aspectului nostru fizic rezulta din standarde, imaginea de sine si disponibilitatea de a invata sa te apreciezi. Prin vointa si exercitiu, poti ajunge mai ingaduitoare fata de corpul tau si sa renunti la diete.

 

Originile nemultumirilor

In primul rand, putem incerca sa ne gandim cand am incetat sa ne iubim corpul, cand am intrat intr-o relatie conflictuala cu aspectul nostru fizic.

Exista desigur o discrepanta intre constructia noastra fiziologica si strandardele de frumusete la care ravnim. Iar una dintre nemultumirile cele mai frecvente este greutatea corporala.

Pe de-o parte, aceasta este determinata de factori fiziologici, genetici si comportamentali. Hipotalamusul este structura din creier care actioneaza ca un termostat asupra greutatii si formei corpului, prin reglarea aportul de calorii si consumului de energie.

Acesta s-a dezvoltat inca din perioada in care ne vanam cina si nu o comandam, ca acum, nefiind adaptat vietii moderne.

In schimb, creierul nostru poate comanda corpului sa faca depozite daca percepe ca mediul este sarac in resurse, iar perioade indelungate de restrictii calorice pot deregla hipotalamusul spre supraponderabilitate.

Pe de alta parte, indiferent de structura corporala, nemultumirea fata de propriul corp este o normalitate, intarita de revistele glossy si media. Si ca pentru orice problema, s-a gasit si o solutie: controlul greutatii.

 

Conflict cu corpul

Cumva, undeva, a aparut ideea ca greutatea depinde in totalitate de vointa, si ca putem controla pe deplin felul in care aratam. Insa, oricine a trecut prin cel putin o dieta si cateva restrictii alimentare, constata contrariul.

De multe ori ne vom invinovati, ne vom mustra ca nu avem suficienta vointa si ambitie. Ne vom stradui sa depunem si mai mult efort, sa avem si mai mult control asupra alimentatiei si corpului nostru, pentru ca mai devreme sau mai tarziu sa esuam sau cel putin sa nu ne atingem scopurile.

De fiecare data ne spunem ca trebuia sa avem mai multa disciplina. Asa ajungem sa fim in conflict cu mancarea si cu propriul corp. Este un cerc vicios care alimenteaza lupta cu imaginea de sine si care ne dauneaza fiziologic.

Corpul nostru nu este construit pentru diete, si nu se adapteaza dupa editorialele din revistele glossy. Creierul va percepe o dieta ca pe o perioada de foamete, cand resursele sunt limitate.

In aceste conditii, el comanda organismului sa faca depozite, fie pe perioada restristei, fie atunci cand aceasta se va incheia. Nemultumiti, vom continua cu o alta dieta, care va transmite acelasi semnale creierului “va trebui sa mai fac depozite”.

Stresul, oboseala cronica, sportul excesiv sunt stimuli care anunta creierul ca organismul este intr-un context in care resursele sunt limitate, si ar fi bine sa faca provizii ori de cate ori poate.

 

Echilibrul de dorit

Greutatea corpului nu se reduce doar prin diferenta dintre aportul caloric si consumul energetic. Mecanismul dintre cele doua este complex, iar daca ne dorim sa detinem controlul greutatii, trebuie sa ne intelegem corpul.

In primul rand, fii atenta la nevoile corpului tau si mananca suficient pentru tipul de activitate pe care il desfasori. Acest lucru inseamna sa mananci trei mese si doua gustari, cu maxim patru ore pauza intre ele.

Perceptia generala este ca daca mananci mai mult, te vei ingrasa, lucru care nu este intotdeauna adevarat.

Atata vreme cat mancam portii potrivite pentru constitutia si tipul de activitate desfasurat, corpul nostru va fi mereu hranit. Asta il va impiedica sa faca depuneri inutile, pentru ca informatia pe care o primeste este aceea ca totul este ok, si sunt resurse suficiente.

Mananca variat si echilibrat. Niciun aliment nu iti este dusman atat timp cat ai o alimentatie echilibrata, bazata pe nevoile tale. Uneori ai nevoie fix de o amandina…

Nu te infometa. Doar pentru ca poti sa te abtii sau poti amana o masa, nu inseamna ca iti si face bine. Uita de comparatiile cu ceilalti. Fiecare are propriul metabolism si propriile nevoi. Din fericire nu sunt doi oameni identici.

 

Schimbari adaptate tie

Autoevaluarea bazata pe controlul greutatii e o iluzie. Hipotalamusul este cel care iti controleaza greutatea, tu poti doar sa te asiguri ca nu il dezechilibrezi. Poti face schimbari, dar ele trebuie sa fie realiste si bazate pe caracteristicile corpului tau, nu pe un trend.

Nu privi greselile din dieta ca pe o vina personala, ca pe o dovada a lipsei vointei sau a disciplinei. Abaterile de la dieta reprezinta nevoia organismului de a compensa deficitul caloric.

De aceea cel mai des ”gresim” cu alimente dulci, grase sau sarate, pentru ca acestea se asimileaza cel mai repede, si atunci vor fi cele mai dorite.

Iesi din cercul vicios al controlului si al stimei de sine scazute. Cu cat vei fi mai nemultumita de propriul corp si vei vrea sa il controlezi, cu atat vei fi mai nemultumita de tine, si viceversa.

Este un joc pe care nu-l poti castiga cu vointa, ci cu intelepciune. Stima de sine nu trebuie sa fie direct proportionala cu reusita restrictiilor alimentare, ci cu masura in care iti intelegi si asculti nevoile corpului tau.

Defetisizeaza dietele si restrictiile alimentare si permite-ti o zi macar o data la doua saptamani in care sa nu te preocupe deloc ce mananci. Alege doar de ce ai pofta, fara sa te gandesti daca e ok sau nu. Vei vedea ca te vei simti eliberata.

Dezvolta si alta modalitate de relationare cu corpul tau, dincolo de a-l evalua, masura si cantari. Fa un sport doar de dragul de a te misca, mergi la masaj sau fa-ti chiar tu masaj cu creme parfumate.

Ca exercitiu, poti sa iti admiri in oglinda partile corpului de care esti multumita. In plus, gandeste-te daca este corect sa te evaluezi ca om doar din perspectiva corpului tau. Reprezinti mult mai mult de atat.

Inainte sa iti poti iubi corpul, trebuie sa-l accepti si sa-i intelegi mecanismele. Renunta la conflict si faceti echipa.

 

De Silvia Golita, psihoterapeut si psiholog clinician

Clinica Oana Nicolau

[email protected]

Foto: 123rf.com

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

Vezi comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top