Avantajul de a fi androgin!

Androgin este un termen care provine din cuvintele grecești andras (om) și gyné (femeie) și se referă la un amestec de caracteristici feminine și masculine. Androgenial este un avantaj, demn de invidiat, pe care androginii îl pot avea.

 

În opera lui Platon apare mitul androginului. Conform cu acesta, la început, trăiau pe Pământ ființe androgine. Arătau ca doi oameni lipiți spate în spate: două femei, doi bărbați sau un bărbat și o femeie.

Aceștia dețineau o putere foarte mare, puteau face aproape tot ce gândeau. Zeii se temeau de puterea aproape infinită a androginilor și, pentru a nu mai reprezenta o posibilă amenințare, i-au despărțit. Separate, însă, părțile nu mai reușeau să facă nimic.

În istoria modernă, o adevărată explozie în cultivarea imaginii androgine în cultură a avut loc în anii ’80, când muzica a devenit invadată de staruri gen Michael Jackson, Boy George, Prince, Annie Lennox.

De altfel, și în zilele noastre Lady Gaga continuă acest trend. Totuși, în cam toate aceste exemple, aspectul androgin s-a limitat la machiaje și îmbrăcăminte.

Citește și:

12 mesaje de la femei care rămân în istorie

Există egalitate între femei și bărbați?

Vreau să fiu bine înțeles: nu mă refer aici la oamenii hermafrodiți, care au ambele seturi de organe sexuale, și nici la orientarea sexuală, ci la femeile care par mai băiețoase și la bărbații care par mai efeminați.

Spre deosebire de aspectul pur fizic, încă din anii ’70, studiile psihologice au încercat să vadă dacă există caracteristici psihologice ale oamenilor cu aspect androgin.

În mod șocant, multe din elementele pe care Platon le asocia cu mitul androginului au fost confirmate de aceste studii.

Astfel, s-a descoperit că androgenitatea este asociată cu multe lucruri pozitive, precum satisfacția maritală, wellbeing-ul, eficiența ca părinte, satisfacția în viață, optimismul și flexibilitatea.

De altfel, și studiile care au investigat caracteristicile femeilor matematicieni au observat la acestea o combinație de trăsături masculine și feminine cum ar fi: individualism, curaj, concentrare, dar și emotivitate sau interes către artă.

Un aspect important confirmat de mai multe studii este tendința spre creativitate a androginilor.

Astfel, băieții foarte creativi sunt percepuți ca mai efeminați, iar fetele foarte creative sunt percepute ca fiind mai băiețoase.

Este interesant că aceste persoane sunt, de regulă, crescute de părinți care pun accentul pe independența în gândire, curiozitate și dezvoltarea de competențe.

Iar trăsături precum deschiderea către experiențe noi, flexibilitatea, acceptarea lucrurilor care par antagonice și o oarecare detașare de normele sociale, toate, caracterizează persoanele creative.

Deschiderea către nou îi caracterizează în special pe adolescenții și adulții tineri, ea începând să fie tot mai puțin vizibilă după 30 de ani.

Deși este văzută ca un fel de apanaj al tinereții, este foarte important ca ea să fie prezentă și la vârsta adultă, pentru că este un indicator al capacității de învățare.

Oamenii deschiși la nou sunt mai creativi, răspund bine la schimbări și își adaptează stilul de viață rapid. Celebrul Maslow (cel cu piramida nevoilor umane) observase că oamenii creativi prezintă un amestec echilibrat de caracteristici aparent opuse, precum muncă-joacă, maturitate-copilărie sau gândire-emoție.

În plus, deși creativitatea androginilor este prezentă în artă și știință, nu este în niciun fel asociată cu creativitatea în business.

Aici, caracterul masculin se pare că este cel mai puternic asociat cu succesul. Studiile au găsit că managerii de top nu sunt percepuți ca fiind creativi de către angajați. Natura își arată din nou complexitatea.

Deși din punctul de vedere a atracției sexuale (și a normelor sociale și culturale) feminitatea și masculinitatea cât mai pure câștigă, intelectual, combinația trăsăturilor se pare că este ideală.

 

De Dragoș Cîrneci, doctor în psihologie, specialist în neuroștiințe. Lucrează în cercetare aplicată, dezvoltând produse pentru sănătate, mediul de afaceri. Este interesat de evoluția omului, precum și de provocările cu care specia umană se confruntă în lumea tehnodigitală de astăzi, http://dragos-cirneci.blogspot.ro

Foto: 123rf.com

 

Comentează și tu
Recomandări
Cum se transmite genetic inteligența
Cum se transmite genetic inteligența

Vrei copii mai deștepți? Ocupă-te de educația lor, dar mai ales ai grijă cu cine îi faci! Uite cum se transmite genetic inteligența.

Citeste
Vrei să-ți fie bine? Fă-ți curățenie în viață!
Vrei să-ți fie bine? Fă-ți curățenie în viață!

Vrei un iubit? Ar avea loc lângă tine? Vrei un job nou, dar știi exact ce cauți? Vrei noutate? Iată cum îți poți face curățenie în viață pentru a lăsa loc lucrurilor pe care ți le dorești.

Citeste
Cum să te simți bine în propria piele la 50 de ani
Cum să te simți bine în propria piele la 50 de ani

Indiferent de vârstă, doar tu ești responsabilă pentru starea pe care o ai. Optimistă? Încrezătoare? Îndrăzneață? Echilibrată? Nu trebuie decât să alegi! Da, și la 50 de ani poți să te simți excelent în propria piele.

Citeste
Corporațiuni. Câteva reguli pentru ședințe mai puțin chinuitoare
Corporațiuni. Câteva reguli pentru ședințe mai puțin chinuitoare

Ședințele par să se numere printre cele mai chinuitoare evenimente ale vieții la corporație. Rapoarte, target de îndeplinit, sancțiuni când nu este îndeplinit, etc. Dar ședințele pot fi ocazii de comunicare și de mai bine. Dar cum? Iată câteva reguli pentru ședințe mai puțin chinuitoare.

Citeste
Corporțiuni. De ce tolerăm șefii toxici?!
Corporțiuni. De ce tolerăm șefii toxici?!

Toți am avut la un moent așa o fiară în viața noastră profesională: un șef toxic. Cel care urlă, cel care te dă afară fără motiv, cel care nu știe meserie. Dar de ce tolerăm așa ceva?

Citeste
Corporațiuni. Cum să eviți amânarea a ceea ce ai de făcut
Corporațiuni. Cum să eviți amânarea a ceea ce ai de făcut

Ai de făcut o prezentare, dar preferi să zaci pe Facebook. Trebuie să vorbești cu șefa de la HR dar mai bine… mâine. De ce amânăm? Și cum să corijăm amânarea, acest neplăcut obicei?

Citeste