Now Reading
Reguli pentru mai multa satisfactie la job

Reguli pentru mai multa satisfactie la job

Revista Psychologies

Intrucat cea mai mare parte din timp o petrecem la job, este ideal sa gasim placere in ceea ce muncim. Iata cateva reguli pentru a ne creste satisfactia profesionala.

 

Efectele nemultumirii profesionale

Daca traseul nostru profesional este unul nesatisfacator se va resimti si in relatiile cu cei apropiati noua, datorita tensiunii acumulate, dar si in relatia cu propriul sine.

De multe ori, daca ceea ce ni se intampla la job nu ne multumeste, ori ne autoinvinovatim si ne deformam imaginea de sine sau ii acuzam pe ceilalti, este posibil sa nu identificam si propria noastra contributie din starea conflictuala ce o traim.

Relatiile cu familia si prietenii sunt afectate datorita tensiunii ce o transferam din planul professional in planul personal.

Putem veni de la munca maniosi ca seful ne-a facut o nedreptate si sa tipam la copii la cea mai mica greseala a lor, iar reactia noastra sa nu fie proportionala cu gestul facut de ei. Putem sa generam conflicte cu partenerul sau sa nu mai avem resurse sa ne implicam in activitatile familiei.

Toate aceste reactii sunt de negare a frustrarii reale, aceea de a nu ne simti impliniti, valorizati sau realizati cu munca pe care o depunem. Din aceste motive, trebuie sa identificam modalitatile prin care schimbam situatia si inclinam balanta in favoarea noastra.

 

Gandirea pozitiva

Gaseste bucurie in ceea ce faci, abandoneaza cautarea motivelor ce-ti aduc nemultumire in suflet. Cu siguranta ca a fost ceva ce te-a atras la inceput in domeniul in care te afli. Mai stii ce era?

Daca nu te-ai concentra pe aspectele mai putin placute, ce ti-ar aduce multumire din munca depusa? Incearca sa gasesti toate acele motive pentru care faci cu placere munca respectiva.

Poti gasi aspecte pozitive legate de anumite activitati, de colectiv, de rezultatele obtinute, de firma pentru care lucrezi, etc.

Totodata, fii deschis la ceea ce ar putea sa ti se intample in ziua ce abia ai inceput-o. Daca de dimineata pleci la munca cu ganduri negative de genul: “cat de mult imi displace ceea ce fac”, “iar am de facut…”, “ce greu este sa muncesti”, etc., cu siguranta ca ceea ti se va intampla in acea zi iti va fi umbrit de gandurile cu care ai pornit la drum.

Daca nu poti pleca intr-o nota optimista, macar sa fie neutra, dar exclude pesimismul de zi cu zi. Prin urmare, combate aceste ganduri si alege sa fii atent la oamenii din jur, la drumul catre serviciu sau, pur si simplu la natura. Incarcandu-te cu ganduri pozitive, vei aborda altfel sarcinile de serviciu.

Iar daca poti schimba ceea ce faci in ceva mai bun, fa-o. Este posibil ca ceea ce faci din punct de vedere profesional sa nu fie ceea ce ti se poriveste, ceea ce tu ti-ai dorit sa urmezi si acea stare de incordare sa vina din aceasta directie.

Daca este asa, daca ai identificat alternativele pe care le ai si crezi ca exista posibilitatea sa-ti atingi visul, nu ezita sa pornesti pe un alt drum profesional.

 

Lista cu beneficii

Mentine pe cat posibil o relatie armonioasa cu colegii tai. Este important mediul in care lucram si relatiile pe care le avem cu cei din jur. Pana la urma, mare parte din zi o petrecem alaturi de ei.

Iti pot face viata mai usoara, iar acestia pot constitui un punct de sprijin in momentele dificile. O atmosfera incordata nu ajuta la o buna desfasurarea activitatii.

Cu cat starea generala este una proasta, cu atat exista riscul unor greseli in munca depusa, creativitatea este la un nivel scazut, iar insatisfactiile mai mari.

Fa-ti o lista a beneficiilor pe care le ai din ceea ce faci. De multe ori partile negative, desi sunt mai mici, avem tendinta de a le acorda o importanta mai mare decat o au.

Pune in balanta aspectele pozitive si cele negative. Care sunt mai importante? Care sunt mai multe? Concentreaza-te asupra lucrurilor pozitive si motivelor pentru care te poti simti multumit, mandru sau implinit cu activitatea ta.

 

Creativitate la nivel personal

Conteaza sa fii creativ, si implicat in ceea ce profesezi. Nu spune nimeni sa revolutionezi domeniul, dar te poti folosi de sedinte, de brainstorming-uri, de intalniri, pentru a-ti largi orizonturile.

Cu totii avem un tipar in gandire si tindem sa ne ajutam actiunile dupa acel tipar. Din acest motiv, uneori intram in conflict cand auzim idei contradictorii. Incearca sa faci lucrurile altfel si vei descoperi potentialul tau creativ.

Daca vei face acest lucru vei avea si rezultate ce cu siguranta vor fi observate de colegi sau superiori. Te vor motiva si iti vor mentine interesul asupra muncii tale.

Foarte important este sa inveti sa nu iei totul personal. Constientizeaza ca fiecare coleg are problemele lui proprii, care isi pun amprenta asupra comportamentului.

Reactiile lor in momente tensionate nu au mereu legatura cu tine. Lasa-i sa se linisteasca si apoi poti purta o discutie calma in care sa clarificati problemele. Evident, acelasi lucru se poate petrece si cu superiorii.

Identifica totodata contributia personala in situatia in care te afli. In orice punct al vietii noastre ne aflam, avem si noi un aport.

Chiar daca este vorba despre un conflict, este util sa te intrebi: eu cu ce am contribuit ca aceasta situatie sa existe? Evident pe cei din jur nu ii putem schimba, dar ne putem observa pe noi insine si putem aduce modificari acolo unde este necesar. Nu trebuie decat sa ne asumam parte din responsabilitate.

 

Viata personala

Nu aduce la munca preocuparile de acasa. Delimitarea clara a preocuparilor personale de cele profesionale si netransferarea lor dintr-o arie in alta simplifica desfasurarea activitatii profesionale.

Se obtine o concentrare mai buna asupra sarcinilor de realizat si gradul lor de dificultate poate fi mai mic datorita atentiei acordate. Bineinteles ca supararile, greutatile, conflictele si momentele dificile din familie ne afecteaza.

Dar daca incercam sa ne balansam energia si sa nu ne consumam cu astfel de probleme cat muncim, vom reusi pe de-o parte sa dam mai mult randament, iar pe alta parte sa ne detasam de probleme si, poate, sa le privim mai obiectiv.

Pe langa toate aceste posibilitati de abordare a vietii profesionale, fiecare isi poate dezvolta propriul sistem in functie de nevoile lui.

Important este sa functioneze si existe un minim grad de satisfactie ce poate constitui motivatia pentru a continua cu profesia aleasa. Spor la munca!

 

De Valentina Bajan, psiholog clinician si psihoterapeut integrativ

Tel.: 0753.534.768

Str. George Cosbuc, nr 194, Galati

Facebook: Cabinet psihologic Valentina Bajan

Foto: 123rf.com

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top