Now Reading
Ce atitudini sa evitam la serviciu

Ce atitudini sa evitam la serviciu

Revista Psychologies

La serviciu, indiferent de vechimea pe care o avem si de apropierea relatiilor cu colegii, exista anumite atitudini nepotrivite. Iata ce trebuie musai sa evitam.

 

Starea emotionala

Calitatea timpului petrecut la locul de munca isi pune amprenta asupra dispozitiei noastre. De asemeni, este influentata si viata noastra personala, deoarece luam cu noi acasa emotiile traite la munca si le “impartasim” si familiei noastre.

Cu cat viata de la job este mai echilibrata, cu atat vom fi si noi mai multumiti in general. Cu totii am trait momente tensionate la locul de munca pentru ca apoi, acasa, la orice detaliu neplacut sa izbucnim intr-o  maniera exagerata.

Fiecare dintre noi poate contribui la ceea ce traim la locul de munca, astfel incat sa nu amplificam in mod gratuit problemele intampinate si sa nu ne crestem nejustificat nivelul de stres.

Daca reusim sa ne pastram o stare emotionala pozitiva, modul in care vom gandi va fi mai bun. Astfel, vom putea adopta mai usor deciziile si atitudinile corecte in viata noastra profesionala. Iar acest lucru se va reflecta si in starea noastra interioara, fiind mai echilibrati.

 

Comunicarea defectuoasa

Lipsa comunicarii, a socializarii la nivel profesional se traduce prin raspunsuri scurte, lipsite de amabilitate si limitate la strictul necesar. Aceasta atitudine ne plaseaza intr-o zona de izolare in raport cu ceilalti.

Atunci cand comunicarea se realizeaza in termeni pozitivi, ea poate deveni o  resursa necesara pentru a desfasura o activitate profesionala cat mai productiva si o stare psihica pozitiva.

De asemenea, barfa sau denigrarea colegilor, pe moment, poate crea o stare de bine prin impartasirea propriei pareri fata de o anumita persoana sau situatie.

Dar oare de unde vine dorinta noastra de a-i discuta pe ceilalti, din ce nevoie ascunsa a noastra? Poate fi o stima de sine redusa, cateva frustrari ce s-au cuibarit in noi, o gestionare slaba a situatiei sau un obicei.

Dar, putem fi siguri ca nu gresim, ca nu transmitem celorlalti informatii neverificate si neveridice? Daca ceea ce discutam nu face nimanui niciun bine, daca nu ne este folositor si daca nu reflecta adevarul, mai bine nu-l aducem intre noi si ceilalti.

De asemenea, daca nu ne comunicam in mod deschis solicitarile, daca o facem intr-un mod lipsit de respect, fara a avea grija la  limitele celorlalti sau daca nu ne facem cunoscute propriile nevoi, nu vom relationa pozitiv profesional (si nu numai).

Comportamentul asertiv presupune solicitarea propriilor drepturi sau refuzul unor sarcini intr-un mod ce presupune consideratie atat fata de propria persoana cat si de ceilalti.

Daca avem nemultumiri sau neclaritati la locul de munca, in loc sa  dam propriile noastre interpretari si sa judecam prin prisma lor, mai bine intrebam.

Este de preferat sa le comunicam intr-un mod civilizat, fara a lasa sa se acumuleze in noi frustrari ce pot determina comportamente care nu ne sunt favorabile.

 

Viata personala

Expunerea vietii intime in detaliu poate deveni obositoare, motiv de barfa sau de judecata pentru cei din jur. Putem avea o zi proasta, in care greselile celor de langa noi sa ni se para foarte mari.

Astfel, fiind suparati pe partenerii sau copii nostri, putem sa exprimam niste emotii in legatura cu ei, care sunt prezente doar pe moment, fara sa reflecte adevaratele noastre sentimente.

A doua zi, nu mai avem aceleasi perceptii asupra a ceea ce ni s-a intamplat si realizam ca poate am exagerat, ca am supraevaluat sau subevaluat situatia.

Cu certitudine fiecare dintre noi are urcusuri si coborasuri in viata personala. Expunerea lor in detaliu, oricui, nu face decat sa le accentueze efectul asupra noastra si sa influenteze si perceptia altora in legatura cu noi.

 

Gandirea negativa

Pesimismul, observarea doar partii goale a paharului ne impiedica  sa vedem partea pozitiva a situatiei. Exarcerbarea dificultatilor intampinate le va transforma gradul de dificultate si vom simti ca totul este mult mai greu decat in realitate.

Energia investita de noi va fi mai scazuta, vom aloca mai putine resurse si, evident, rezulatele vor fi mai slabe. Faptul ca ne plangem constant de sarcinile pe care le primim are acelasi efect.

Daca vom porni la drum cu o gandire pozitiva, cu ideea ca vom reusi, ca este posibil sa indeplinim cerintele si ca nu sunt chiar atat de grele, ne vom atinge mult mai usor obiectivele.

In plus o atitudine negativa la serviciu va fi observata si de catre colegii tai. Astfel, ei te vor percepe ca pe o persoana care se lamenteaza mereu, ajungand sa te evite.

Mai mult, in fata sefilor, o astfel de atitudine se poate traduce prin incapacitatea de a-ti indeplini sarcinile sau lipsa motivatiei. Prin urmare, ai toate motivele sa renunti la aceasta gandire si privesti lucrurile mai obiectiv si cu mai mult optimism.

 

Lipsa organizarii

Amanarea indeplinirii sarcinilor de serviciu, dezorganizarea, nu fac decat sa lase loc acumularilor de  treburi neindeplinite si sa puna presiune pe noi.

Cu cat ne organizam mai bine, cu atat vom avea mai mult timp, vom fi mai calmi si relaxati. Ne putem influenta pozitiv viata printr-o ordine in ganduri si actiuni.

Fiecare se poate mobiliza in propriul mod, sa-si stabileasca prioritatile si etapele lor de desfasurare, astfel incat la sfarsitul unei zile sau perioade, sa nu existe panica, presiune ca nu mai reusim sa facem ceea ce ne-am propus.

De asemenea, mentinerea unei stari de tensiune permanenta, cu focusare pe mai multe sarcini de indeplinit, poate parea productiva, dar nu pe termen lung.

Este sanatos sa stim sa ne acordam mici pauze de relaxare, altfel vom ajunge sa nu finalizam nimic in mod corespunzator, sa fim stresati, anxiosi si frustrati.

Poate fi suficient chiar si un minut in care sa incercam sa respiram adanc, sa ne eliberam mintea de multitudinea de informatii, sa ne detensionam corpul, sa ne reamintim de noi si sa ne constientizam propriul corp.

Este un exercitiu simplu care ne va ajuta sa ne concentram mai bine si sa ne regasim energia pentru a continua ceea ce am inceput.

 

Comportamente nedorite

Comportamentul ostil, de tip pasiv-agresiv, cu replici sarcastice, sunt combinatia perfecta pentru a fi evitati de colegi si de a nu coopera cu noi.

Interpretarea atitudinii si actiunilor celorlalti in mod personal ne determina sa avem acest tip de atitudine. Este important de constientizat ca acest tip de comportament, desi este pus pe seama colegilor este de fapt o problema a celui care-l are.

Cu siguranta ca el isi are radacinile in trecutul nostru si asteapta cu “nerabdare” sa fie adus in planul constient, lucrat si rezolvat.

Cu cat cerintele postului implica mai mult colaborarea intre colegi, cu atat rezultatele muncii sunt mai afectate de acest tip de comportament.

Nu exista retete perfecte, prestabilite ce ne pot garanta ca totul va fi bine la locul de munca. Daca timpul petrecut la munca nu reprezinta o povara pentru noi, daca ne simtim bine muncind, inseamna ca ne-am creat propria cale de a avea o viata profesionala implinita.

Insa, daca venim de la serviciu plini de tensiune, suparati, furiosi, deprimati, merita sa ne adresam cateva intrebari si sa vedem ce putem face noi pentru noi si care sunt de fapt nemultumirile si problemele noastre.

 

De Valentina Bajan, psihoterapeut integrativ si psiholog clinician

Tel.: 0753.534.768

Str. George Cosbuc, nr 194, Galati

Facebook: Cabinet psihologic Valentina Bajan

Foto: shutterstock.com

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top