Now Reading
Digitalizarea – între sursă de stres și resursă de dezvoltare

Digitalizarea – între sursă de stres și resursă de dezvoltare

Trăim în epoca celei de-a patra revoluții industriale, ceea ce înseamnă că viața noastră de zi cu zi și activitățile profesionale sunt marcate de digitalizare, de la modul în care ne plătim facturile, până la soluțiile pentru a rezolva probleme medicale precum editarea genelor.

Digitalizarea, definită ca  ansamblu de fenomene și procese sociotehnice multiple de adoptare și utilizare a tehnologiilor în contexte mai largi, individuale, organizaționale și sociale (Legner et al., 2017), a pătruns aproape în fiecare aspect al activităților umane punându-ne în fața a numeroase provocări.

Cercetările arată că digitalizarea are consecințe pozitive, de la îmbunătățirea calității vieții, depășirea barierelor legate de distanță, sprijinirea creșterii economice și dezvoltării afacerilor, la eficientizarea administrației și îmbunătățirea proceselor de comunicare. Cu toate acestea, impactul negativ al tehnologiei, precum tehnostresul, poate duce la scăderea productivității și alte rezultate negative.  Flash Eurobarometer (2022) a examinat cât de mult folosesc cetățenii europeni tehnologiile digitale la locul de muncă și, de asemenea, ce efecte sunt asupra sănătății  lor fizice și mentale – 52% dintre respondenți au răspuns că utilizarea tehnologiilor digitale la locul de muncă a influențat viteza sau ritmul muncii lor, 33% dintre ei considerând că tehnologia a dus la creșterea încărcării cu sarcini de muncă.

Într-un studiu recent realizat în cadrul proiectului Erasmus+, Digital well-being in higher education (2021-1-RO01-KA220-HED-000032023) ai cărui participanți au fost angajați din mediul universitar din patru țări (România, Finlanda, Norvegia și Germania), am obținut rezultate interesante despre percepția asupra folosirii tehnologiei la locul de muncă și efectele sale asupra stării de bine. Similar pentru angajații din cele patru țări, așteptarea percepută asupra disponibilității continue, reflectată în numărul mare de solicitări legate de muncă primite după orele de program, demonstrează invazia tehnologiei în spațiul și timpul personal, contribuind la dezechilibrul dintre viața profesională și cea personală. Angajații se confruntă adesea cu invazia tehnologiei, viața profesională și personală devin tot mai interconectate, ducând la solicitări profesionale după programul de muncă. Analiza a evidențiat diferențe semnificative între țări în ceea ce privește nivelul de stres perceput.

În special, cadrele didactice din Finlanda și Norvegia au raportat niveluri de suprasolicitare mai mari comparativ cu angajații români, sugerând o presiune mai intensă în aceste țări de a se adapta la progresul tehnologiei. În ceea ce privește inhibitorii tehnostresului, precum facilitarea alfabetizării și suportul tehnic, angajații norvegieni au considerat că aceștia sunt mai puțin prezenți în viața lor profesională, spre deosebire de angajații români care au raportat niveluri mai înalte ale acestor inhibitori, sugerând percepția prezenței unui suport organizațional mai ridicat și indicând, totodată, mecanisme mai bune de adaptare la locul de muncă, posibil datorită unei abordări culturale mai relaxate față de utilizarea tehnologiei și față de echilibrul dintre viața profesională și cea personală. Poate fi vorba în acest caz și de diferențe culturale în percepția suprasolicitării. Studii anterioare au arătat că angajații români tind să realizeze ore suplimentare și consideră natural să lucreze fără un echilibru clar între viața profesională și cea personală (Igret et al., 2016).

Un alt aspect surprinzător pentru studiul nostru a fost faptul că eficacitatea de sine pentru folosirea tehnologiei are un nivel semnificativ mai ridicat pentru angajații români față de angajații din celelalte țări.  Acest lucru sugerează că încrederea în sine în utilizarea tehnologiei este mai mare în medii unde tehnologia este integrată mai armonios în viața profesională, așa cum indică și utilizarea mai mare a tehnologiei atât pentru muncă, cât și pentru activități destinate timpului liber la angajații români.

În ceea ce privește utilizarea tehnologiei, atât cadrele didactice, cât și studenții germani au raportat o utilizare mai mare în timpul săptămânii pentru muncă și activități academice, în timp ce respondenții români au declarat că folosesc mai mult tehnologia în timpul weekendurilor. Acest lucru ar putea reflecta diferențe culturale în obiceiurile de muncă și studiu, contextul german punând accent pe o concentrare mai structurată în timpul săptămânii, iar contextul românesc pe o integrare mai fluidă a activităților de muncă și timp liber pe parcursul săptămânii.

Citește articolul integral pe Revista Cariere

de 

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top