4 semne ca oferi prea mult ajutor

Sa fii capabila sa ajuti este semnul unui caracter puternic. Totusi, uneori, facem mai mult rau decat bine. Iata patru semne ca ajutorul tau este prost plasat.

 

Cand ajutorul atrage dependenta

Sunt persoane astfel setate incat sa traiasca intr-o permanenta stare de neajutorare. Cauta mereu „salvatori”, stiu sa se plaseze in pozitia de victima, iar persoane bine intentionate de care sa profite pot gasi la tot pasul.

Poate intentia de a profita nu este constientizata, dar stilul relational dependent urmareste astfel de cuplari. Uneori este bine sa acceptam ca oricat de mult dorim sa ajutam, uneori este recomandat sa ne dam deoparte.

Continuarea ar insemna nu doar irosirea resurselor personale pretioase, dar si un rezultat nemultumitor.

Tine minte ca pentru a fi util ajutorul oferit, acesta permite persoanei ajutate dezvoltarea personala, explorarea resurselor si independenta.

Daca observi aparitia dependentei, solicitarea permanenta a ajutorului prin neutilizarea capacitatilor proprii sau iresponsabilitate si incompetenta, este mai bine sa te retragi.

 

Atunci cand ajutorul nu atrage raspunsul dorit

De multe ori ajutam pentru ca ni se spune „daca ma ajuti, atunci eu voi putea…”. Ne implicam astfel, convinse ca oricine are nevoie de ajutor si cu atat mai bine daca putem facilita atingerea unor obiective.

Daca persoana respectiva in numeroase randuri a invocat diverse motive pentru care ajutorul tau nu a avut finalizarea propusa, daca a cerut mereu amanari sau mai mult ajutor, considera-le semne ca procedezi gresit.

Poti, cel putin pentru moment, sa iti retragi ajutorul, daca acesta este folosit de o persoana pentru a se sustrage anumitor responsabilitati.

Continuand astfel, vei ajunge tu sa fii furioasa sau sa ai resentimente fata de persoana care nu isi respecta angajamentele.

 

Daca ajutorul tau te scoate din zona de confort

Aici nu ne referim la rutina din care cu totii ar trebui sa iesim ocazional. Este vorba despre un ajutor care ar presupune sa minti, sa te dezici de propriile conceptii si standarde sau chiar de nevoile si dorintele personale.

Atunci cand iti compromiti propria integritate incercand sa ajuti, iti vei da in primul rand tie o stare proasta. In plus, un astfel de ajutor nu este niciodata benefic in mod real unei persoane.

Un ajutor sanatos nu va incalca niciodata codul nostru moral. Iar daca esti inclinata sa faci acest lucru sau nu poti spune nu, atunci evalueaza mai bine ce anume te blocheaza sa fii asertiva. Intreaba-te care sunt temerile care te retin de la refuz.

 

Atunci cand constati o relatie de codependenta

Codependenta in primul rand este o abordare deficitara, prin care insasi relatia devine mai importanta decat fiecare dintre persoanele implicate.

Daca celalalt si dorinta de a ajuta sunt mai presus decat tine si propriile nevoi, este necesar sa te opresti si sa evaluezi corect situatia in care te regasesti.

Intr-o astfel de relatie, tu vei fi cea care ofera si ajuta in exces, iar celalat primeste la fel de excesiv, fara a oferi in schimb si fara a dovedi imbunatatiri de pe urma ajutorului tau.

Intr-un cuplu, o astfel de relatie se traduce prin vesnica nevoie de dependenta si ajutor a unuia si caracterul salvator al celuilalt. Acestea fiind si premisele intimitatii dintre cei doi.

 

Foto: 123rf.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Exerciții de mindfulness pe care să le faci acasă sau la birou
Exerciții de mindfulness pe care să le faci acasă sau la birou

Vrei să te bucuri mai mult de viață? Sa elimini stresul și să ai o mai bună igienă emoțională? Apelează cu încredere la mindfulness.

Citeste
Practică mindfulness pentru a-ți schimba viața și a fi mai fericit
Practică mindfulness pentru a-ți schimba viața și a fi mai fericit

Mindfulness nu e magie, ci o tehnică cu solidă bază științifică care ne ajută să fim mai fericiți, să dezvoltăm relații armonioase cu cei din jur și să fim mai bine cu noi înșine.

Citeste
Indicii dacă ai sau nu agorafobie
Indicii dacă ai sau nu agorafobie

O cunoaștem drept teama de mulțimi, dar se extinde și către alte zone precum teama de a merge cu metroul ori de a zbura cu avionul. Care sunt simptomele agorafobiei și cum ne putem vindeca, explică psihoterapeutul Roxana Arion.

Citeste
Remedii pentru plictiseală: 4 activități pe care le poți face acasă
Remedii pentru plictiseală: 4 activități pe care le poți face acasă

Stai prea mult în casă din motive temeinice? Atunci poate fi o provocare să scapi de plictiseală. Iată câteva idei.

Citeste
Dependența: un mod nociv de a face față problemelor
Dependența: un mod nociv de a face față problemelor

Nu toți ajungem să dezvoltăm o dependență. Printre factorii implicați apar educația, mediul familial, temperamentul, resursele personale. Iată cum o combatem.

Citeste
Cum depășești singurătatea cauzată de izolare
Cum depășești singurătatea cauzată de izolare

Există multe forme de retragere socială, iar izolarea și singurătatea cauzate de propriul temperament sau de frici au efecte negative pe termen lung. Iată ce poți face.

Citeste