Citești
Cauze si remedii pentru atacurile de panica

Cauze si remedii pentru atacurile de panica

Revista Psychologies

Atacurile de panica sunt terifiante, de aceea este important sa descoperim ce sta la baza lor si sa invatam sa le controlam. Iata care sunt recomandarile psihologilor.

 

Recunoasterea atacurilor de panica

Atacul de panica este un episod de frica foarte intensa, care se intampla in mod repetat, dintr-o data si fara vreun semn de avertizare sau o cauza clara.

Sentimentul de frica accentuata sau chiar de teroare este insotit de cel putin patru dintre urmatoarele semne: palpitatii ale inimii, ameteala, transpiratie, tremur, ritm alert al respiratiei (hiperventilatie), senzatia de sufocare sau inecare, dureri in piept, stare de voma sau disconfort al stomacului.

Pot sa apara si valuri de caldura sau de raceala, amorteala, senzatia de detasare de corp sau ca ceea ce se intampla nu este real, frica de pierdere a controlului, de a innebuni sau de moarte.

Cel mai adesea, atacurile de panica dureaza aproximativ 10 minute, dar se pot prelungi pana la o ora. Este bine sa stii ca atacul de panica este o tulburare de anxietate. Asadar, reprezinta reactia noastra exagerata fata de un pericol real sau, cel mai adesea, imaginar si proiectat in viitor.

Daca recunosti aceste semne la tine, este important sa stii ca nu esti singura si ca rata tulburarilor cauzate de panica este destul de mare, de aproximativ 2% spre 3% in SUA si in Europa. De asemenea, aparitia lor este de doua ori mai frecventa in cazul femeilor decat al barbatilor.

 

Cauze ale atacurilor de panica

Desi nu s-a descoperit inca o cauza exacta a atacurilor de panica, cercetatorii considera ca este o combinatie intre factorii fizici biologici, psihologici si de mediu.

Cel mai adesea, atacurile de panica se manifesta la adolescenta sau dupa, odata cu tranzitia spre varsta adulta. De ce? Pentru ca atunci apar in viata noastra o serie de evenimente stresante.

Acestea pot fi deopotriva pozitive sau negative si ne pun in situatia de a ne asuma responsabilitatile noului rol de adult independent: admiterea la facultate, examenele, absolvirea facultatii, casatoria, gasirea unui job si angajarea sau nasterea primului copil.

Dat fiind ca in asemenea situatii nivelul de stres este foarte ridicat si ca fiecare dintre noi raspunde diferit in fata unor asemenea provocari, unele persoane nu reusesc sa descopere o modalitate adecvata de coping si dezvolta aceste atacuri de panica.

Prin urmare, o prima cauza a lor o reprezinta expunerea mai mult sau mai putin indelungata la evenimente ce provoaca un nivel ridicat de stres.

Alte asemenea situatii mai pot fi moartea unei persoane dragi, pierderea sau schimbarea locului de munca, divortul, trecerea printr-o perioada de boala, mutarea intr-un alt oras sau alt loc, etc.

Exista si o anumita predispozitie genetica de a avea atacuri de panica. Cu alte cuvinte, unele persoane au o inclinatie innascuta si este mai probabil ca ele sa se confrunte cu astfel de crize daca sunt indeplinite circumstantele „favorabile” in acest sens.

De asemenea, tendintele anxioase din copilarie pot avea o influenta asupra noastra. Aici s-ar inscrie trairea unui eveniment negativ si foarte stresant sau modelul parintilor care sunt ei insisi anxiosi si, eventual, hiperprotectivi.

Este foarte important sa iei in considerare si factorii de natura fizica, precum consumul de alcool, a unor medicamente sau droguri care contin amfetamina, cocaina, cofeina, nivelul crescut al zaharului in sange, hiperactivitatea glandei tiroide sau functionarea anormala a creierului sau a inimii.

 

Acceptare si auto-observatie

La fel ca in cazul altor probleme, a recunoaste si a accepta ca te confrunti cu atacuri de panica este primul pas spre a le depasi.

Nu incerca sa lupti impotriva simptomelor panicii si anxietatii sau sa le ignori, ci accepta-le, fara a da vina pe tine sau pe cei din jurul tau.

Prin urmare, accepta ca iti este frica si actioneaza mai degraba pentru a o depasi si nu pentru a lupta impotriva ei. Apoi, o foarte buna cunoastere a felului in care atacurile de panica se manifesta la tine te poate ajuta.

Fii atenta la momentul zilei in care se intampla, daca exista anumiti factori declansatori, ce ganduri iti apar, ce simti si care sunt reactiile tale.

Pentru a avea o imagine mai clara, este indicat sa le notezi si chiar sa tii un jurnal. Vei deveni, astfel, un observator al propriilor emotii, ganduri si comportamente si vei reusi sa te distantezi ele. Detasandu-te, situatia nu va mai parea atat de terifianta.

 

Incearca sa faci lucrurile diferit

Observand ce se intampla cu tine atunci cand ai un atac de panica, vei sti cum se inlantuie toate gandurile, emotiile si reactiile tale fizice. Una dintre strategiile de a depasi atacurile de panica este sa faci ceva diferit in acele momente.

De exemplu, daca in mod frecvent ai atacurile de panica la serviciu, iar acest lucru iti creaza neplaceri si te impiedica sa iti indeplinesti sarcinile zilnice, incearca sa schimbi momentul in care se intampla, dimineata, inainte de a iesi din casa. Pare un lucru imposibil de realizat, insa practica psihoterapeutica arata ca este o metoda de succes.

Desigur simti ca inima iti bate cu putere in momentul atacului de panica. Insa inima iti batea si pana atunci, altfel nu ai fi putut trai.

Doar ca tu nu te-ai concentrat asupra ei. Focalizandu-ti atentia asupra ritmului alert al inimii, il accentuezi si mai mult. Asadar, muta-ti concentrarea asupra controlului respiratiei sau asupra activitatii pe care o faceai anterior.

Este bine sa stii ca atacurile de panica nu reprezinta un pericol de a muri. Prin urmare, o prima intrebare pe care ar fi indicat sa ti-o pui in acele momente se refera la ce ti se poate intampla in cel mai rau caz.

Deja esti terifiata, cel mult ai putea sa lesini, sa mergi la spital si apoi sa revii acasa. Deci, totul se va termina cu bine. Constientizand ca nu are ce ti se intampla, panica scade in intensitate.

Astfel, o alta intrebare in legatura cu acest lucru, este daca ai motive reale sa fii panicata sau daca ceea ce se intampla in jurul tau constituie semnale in acest sens.

Raspunsul este cu siguranta negativ, gandeste-te, asadar, la felul in care ar trebui sa simti, sa gandesti si sa reactionezi diferit si actioneaza in consecinta.

 

Exercitii de relaxare si respiratie

Asa cum am mai evidentiat in interventiile mele, relaxarea este „inamicul” anxietatii si invers. Practicarea unor tehnici de relaxare te vor ajuta sa constientizezi cand corpul tau este incordat si cand este relaxat.

Astfel, incercand sa-ti relaxezi corpul in acele momente de panica, vei reusi sa te simti mai confortabil si sa le depasesti mai usor.

De asemenea, invata sa respiri adanc, exersand asa-zisa respiratie abdominala. Senzatia de sufocare si hiperventilatia amplifica, cel mai adesea, simptomele atacului de panica. De aceea, concentrarea pe respiratia adanca si pe controlul ei, in acele momente, reprezinta un mod de a te calma si a le diminua.

Tine minte ca daca te confrunti cu atacuri de panica, este o problema a ta, dar nu este vina ta. Si cum bine spunea cunoscutul profesor si psihoterapeut Ion Dafinoiu, „viata normala este una cu probleme”.

Tu ai toate resursele care iti trebuie pentru a-ti depasi problema. Iar daca simti ca nu poti face acest lucru singura, vei avea un ajutor de incredere din partea unui psihoterapeut.

 

De Elena-Irina Macovei, psiholog, psihoterapeut

Cabinet individual de psihologie: consiliere psihologica, psihoterapie, relaxare si hipnoza

Tel.: 0741.106.169

[email protected]

Foto: shutterstock.com

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

Vezi comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sus
Prinde o reducere o dată în lună! Totul redus cu 30%
ABONAMENTE, CĂRȚI, EVENIMENTE
AGENDE PERSONALIZATE